sähköauto sopii talviautoiluun

Sähköauto sopii talveen

Sähköauto on erinomainen talviauto. Se käynnistyy aina varmasti, ja lämpenee nopeasti. Sähköautossa lämmitys alkaa toimia välittömästi, kun taas polttomoottoriautossa moottorin on ensin lämmettävä käyttölämpötilaansa. Lisäksi sähköauto lämpenee ympäristöystävällisesti ilman tyhjäkäyttämistä, johon polttomoottoriautossa joudutaan usein turvautumaan kovalla pakkasella, ellei käytössä ole ulkoista lämmitintä. Yleistä käyttömukavuutta lisää myös useimmissa sähköautoissa oleva etäohjattava esilämmitys. Laittamalla esilämmityksen päälle, voit aina istua lämpimään autoon. Esilämmitys sulattaa myös ikkunat, eikä esimerkiksi kiireistä aamuaikaa tarvitse käyttää jään raaputtamiseen tuulilasista.

Sama suorituskyky kesät talvet

Päinvastoin kuin moni luulee, pakkanen ei vaikuta sähköauton suorituskykyyn. Sähköauto on aivan yhtä tehokas, oli kesä tai talvi.  Talviolosuhteet tosin vaikuttavat auton energiankulutukseen. Esilämmitys vie sähköä, ja pakkasella tai sohjossa ajaessa sähköä kuluu enemmän. Tämä on hyvä huomioida pitempiä matkoja ajaessa, sillä auton toimintamatka on pakkasella keskimäärin neljänneksen pienempi kuin kesäkeleillä. Huolellinen reittisuunnittelu ja latauspaikkojen sijaintien selvittäminen ennalta ovat osa sähköautoilijan talvirutiineja. 

Sähköauto kiihtyy talvellakin nopeasti, mutta liukkaalla kelillä sähköauton suurempi massa on huomioitava jarrutusmatkoissa. Hyvä puoli auton painossa on, että se tekee sähköautosta vakaan ohjattavan. Sähköautossa paino jakautuu tasaisesti koko auton alustalle, jonka päälle akusto on sijoitettu. Painon ansiosta myös pito tienpintaan paranee.  Jos talviautoilun haluaa tehdä itselleen vielä mukavammaksi, kannattaa katsella eri valmistajien All Wheel Drive (AWD)-malleja, joita on tarjolla varsin kattavasti. Neliveto parantaa auton ohjattavuutta ja hallintaa liukkaalla kelillä, sekä helpottaa pysäköintiä lumisiin paikkoihin.

Lataa fiksusti talvella

Sähköautoissa on nk. regeneratiivinen jarrutusjärjestelmä. Se muuttaa osan jarrutuksen aikana syntyvästä liike-energiasta sähköiseksi energiaksi. Regeneratiivinen jarrutus on erityisen hyödyllinen talviolosuhteissa, koska se auttaa säilyttämään auton akun varausta samalla, kun se parantaa jarrujärjestelmän tehokkuutta.  Ympäristö- ja kustannustietoinen latauspisteen käyttäjä ajastaa autonsa latauksen yön tunteihin. Talvipakkasilla sähkön kulutus on suurimmillaan, mutta auton lataaminen yöaikaan ei kuormita valtakunnan sähköverkkoa merkittävästi. Sähkön hintakin on usein alhaisin yöllä.

Siirtymistä ympäristön kannalta kestävään sähköautoiluun ei siis tarvitse lykätä talvisten olosuhteiden vuoksi. Hyvän suorituskyvyn ja suuren käyttömukavuuden ansiosta sähköautoilu on hauskaa kylmänäkin vuodenaikana.