Vastuullinen hankinta perustuu yrityksen arvoihin

Secto on vastuullisuustoimintasuunnitelmansa mukaisesti kehittänyt vuonna 2024 hankintaprosessiaan ja yhteistyökumppaniketjunsa hallinnointia. Työstä vastaa kumppanuusjohtaja Jarno Pajunen tiiminsä kanssa. Tavoitteena on optimoida prosessit niin, että asiakkaan mutkaton ja vastuullinen autoarki toteutuu aidosti. ”Hankintaprosessin tarkoituksena ei ole etsiä halvinta hintaa, vaan hakea kokonaisuutta, jossa toimittajan vastuullisuudella on iso painoarvo. Ohjelma auttaa meitä muun muassa valitsemaan pienipäästöisimmät vaihtoehdot tuotteissa ja palveluissa”, kertoo Jarno Pajunen, joka aloitti työt Secton hankintatiimin vetäjänä kesällä 2024.

Toimittajia ovat Pajusen mukaan kaikki, joilta ostetaan ja joiden kanssa tehdään sopimuksia.  ”Kumppanuusohjelmassa sopimus on vielä syvempi: siinä katsotaan yhdessä kehityskohteita ja mietitään, miten palveluita tarjotaan asiakkaille. Valitsemme vastuullisimmat ja innovatiivisimmat partnerit ytimeen, ja heidän kanssaan asioita jumpataan pisimmälle”, Pajunen avaa. ”Puhumme arvopohjaisesti kaupallisesta hankinnasta. Se tarkoittaa, että arvomme empatia, edelläkävijyys ja vastuullisuus toteutuvat näkyvästi hankintojen kautta.”

Vastuullinen hankintaprosessi käynnistyy tavanomaista laajemmalla tarjouspyynnöllä.  RFP eli Request for Proposal sisältää pyynnön selvittää paitsi hinnat ja palvelukokonaisuus, myös toimittajan arvoketjun ja toimintatavan vastuullisuus. ”Vastausten perusteella arvioimme miten mahdolliset kumppanit toteuttavat vastuullisuutta omassa toiminnassaan ja miten valmiita he ovat viemään vastuullisuusasioita kanssamme eteenpäin. Selvitämme muun muassa millaisiin tavoitteisiin he ovat sitoutuneet ja onko heillä vastuullisuussertifikaatteja. Koska vastuullisuus on iso asia meidän toimintamme ytimessä, se on tärkeä kriteeri myös toimittajiemme valinnassa”, Pajunen sanoo.

Yksi esimerkki toimittajien vastuullisuuden arvioinnista ovat autonrenkaat. Valmistajilta etsitään ympäristöystävällisyydeltään ja hintalaatusuhteeltaan parasta rengasta. ”Valinnassa huomioidaan paitsi kestävyys ja muut tekniset ominaisuudet, myös se, kuinka vastuullisesti rengas on valmistettu: minkälaista kumia käytetään, minkälainen tuotantoprosessi on, miten rengas kierrätetään ja mitkä sen elinkaaripäästöt ovat”, Pajunen kertoo.

Secton palvelulupaus toteutuu kumppaniyhteistyön avulla

Secton palvelulupauksen keskiössä on mutkaton autoarki. Asiakkaalle auton liisaamisen täytyy olla helppoa sen hankinnasta päivittäiseen käyttöön asti. ”Suuri osa asiakkaan palvelukokemuksesta syntyy meidän ja kumppaniemme yhteistyöstä. Asiakas käy esimerkiksi autoliikkeessä katsomassa autoa, käyttää polttoainekortteja ja latausratkaisuja, on yhteydessä vakuutuskumppaniin, sijaisautopalveluun tai huollattaa autoa”, Pajunen selittää. ”Tapamme toimia yhteistyökumppanien kanssa kehittyy koko ajan. Me analysoimme jatkuvasti asiakkaidemme tarpeita ja selvitämme miten markkina vastaa niihin. Teemme sopimukset ja varsinkin kumppanuusohjelmassa olevien toimittajien kanssa prosessit voidaan optimoida niin, että mutkaton autoarki toteutuu aidosti.”

Pajunen muistuttaa, että hankinta ei ole itsenäinen yksikkö, josta lähetellään tarjouspyyntöjä, vaan talon sisällä tehdään tiivistä yhteistyötä koko auton leasing-elinkaaren ajan. Mukana ovat niin myynti ja asiakaspalvelu kuin IT- ja talousosastokin.  Prosessien ylläpidossa tehokkaalla tiedonhallinnalla on iso rooli. ”Hankintavaiheessa tärkein tieto on TCO eli autokannan kokonaiskustannus, joka avataan asiakkaalle. Voimme näyttää, että tietyllä autokannalla olemme neuvotelleet tällaiset alennukset asiakkaan hyödyksi. Kehitämme jatkuvasti omaa raportointiamme ja pyrimme rikastamaan sitä kumppanien raportoinnilla, jotta voimme tarjota todella kattavaa dataa esimerkiksi asiakkaidemme vastuullisuusraportointiin.” 

Secton kumppanit ovat alansa parhaita asiantuntijoita

Pajusen mukaan kumppanuusohjelman ydinajatus on se, että Secton partnerit ovat oman alansa parhaita asiantuntijoita, ja yhteistyössä palvelukokonaisuus kasvaa osiensa summaa suuremmaksi. ”Kyseessä on klassinen win-win-win-tilanne: asiakas saa hyödyn, me ja meidän kumppanimme kasvamme ja kehitymme.”

Secton missio on pelastaa autoilu tekemällä siitä vastuullista. Siinä Secto ei tarjoa ratkaisuksi ainoastaan autoilun sähköistämistä: vastuullisuutta ovat kaikki keinot, joilla voidaan pienentää kokonaispäästöjä. ”Oleellista on, että asiakas saa oikean ja hänelle mahdollisen ratkaisun tarpeeseensa. Voimme esimerkiksi tarjota pakettiautokantaan fossiilivapaata dieselpolttoainetta. Vaikka polttoainekustannukset nousevat, ratkaisu on silti kokonaisuutena helpompi ja halvempi tapa ajaa vastuullisesti kuin että vaihdettaisiin kaikki autot kertaheitolla sähköisiksi. Me tutkimme tällaisia vaihtoehtoisia suunnitelmia asiakkaidemme puolesta etukäteen”, Pajunen lopettaa.

Jätä meille yhteydenottopyyntö, niin olemme sinuun pikaisesti yhteydessä!