Ajankohtaista, Sananvuoro Kaikki mitä sinun tulee autopäättäjänä tietää Liikenne- ja viestintäministeriön suunnitelmista

Ministeri Anna Berner julkaisi 19.1.2017 Liikenne- ja viestintäministeriön liikenneverkkoyhtiöselvityksen (LiVe). Hallitus tavoittelee valtion omistaman tieverkon investoinneille ennustettavampaa rahoituspohjaa ja ulkoisien rahoittajien mukaan tuloa verkon rahoittamiseen. Esimerkkiyhtiönä on käytetty Suomen lentokenttiä hallinnoivaa Finaviaa, joka parasta aikaa investoi valtion varoista riippumatta 900 m€ Helsinki-Vantaan lentoasemaan. Uudistus ei ole täysin uniikki, vaan vastaavia liikenneverkkoyhtiöitä löytyy LVM:n mukaan mm. Englannista, Itävallasta sekä tuoreimpana Saksasta.

Mikä muuttuisi:

Muutoksen keskiössä on autoveron mahdollinen poistuminen, jolla on autojen päästötasosta riippuen tuhansien eurojen vaikutus auton hintaan. Muita autoilun verotukseen vaikuttavia elementtejä ovat ajoneuvoveron alentaminen ja pieni madallus polttoaineveroon. Samanaikaisesti autoilijat alkaisivat maksaa tienkäyttömaksua. LVM:n mukaan kokonaisuutena uudistuksen pitäisi olla valtion kannalta kustannusneutraali, eli kokonaisverokertymä pysyisi ennallaan.

Miksi muutos tehdään:

Ministeri Berner perusteli hanketta erityisesti Suomen infrastruktuurin rahoituksen vakauttamisella. Kuten tiedämme erilaiset liikennehankkeet ovat mitä parasta poliittista kalastelua aina vaalien alla. Nyt investoinnit kohdennettaisiin kylmän viileisiin faktoihin perustuen sinne, missä niitä eniten tarvitaan. Lisäksi yhtiömalli voisi olla yksi tapa kuroa umpeen Suomen varsin merkittävää tieliikenteen korjausvelkaa, joka on viime vuosina vain kasvanut. Lisäksi yhtiöllä voisi olla paremmat mahdollisuudet hankkia ulkoisia rahoittajia ja lainoittajia markkinoilta.

Toinen keskeinen syy verosuunnitelmille on autoilun veropohjan rapautuminen tulevaisuudessa. Uudet autot ovat kokoajan aikaisempia vähäpäästöisempiä ja sitä kautta autoverokertymä on ajan yli rapautuva. Tämän lisäksi uudet käyttövoimat, erityisesti sähkö, syövät polttoaineveron kertymää, joka on se merkittävin valtion verolähde. Uudet käyttövoimat ja liikenteen päästöjen raju alentaminen ovat merkittävä osa hallituksen energia- ja ilmastotavoitteita.

Muita syitä muutokselle on liikenteen etenevä digitalisaatio ja siihen liittyvät innovaatiot. LiVe:n toivotaan mahdollistavan kasvualustan uusille palveluntarjoajille ja palvelumalleille, sekä lisäävän työllisyyttä, yrittäjyyttä ja kasvua.

Onko todennäköistä, että lakiuudistus toteutuu esitetyn kaltaisena:

Muutos on kokoluokaltaan valtaisa ja muuttaa liikkumisen verotusta perustavan laatuisesti, mielestäni oikeaan suuntaan. Hallituksen sisällä eripuraisuus näkyy mm. Jussi Niinistön kannanotossa n. tunti LVM:n julkistuksen jälkeen. Lisäksi Valtiovarainministeriö ei ole ottanut asiaan vielä mitään kantaa, kuten Petteri Orpokin asiasta twiittasi. On siis mahdollista, että lakiesitykseen tulee muutoksia.

Väliajalla kaikki autoalan toimijat ja asiakkaat tulevat elämään epävarmuudessa. Kaikki autoalan toimijat toivovat esitykseen pikaisesti lisätietoa, jotta  nyt esillä olevaa spekulaatiota saadaan vähennettyä.

Milloin muutos tapahtuu:

Muutoksen on suunniteltu tapahtuvan 2018 alusta.

Mitä tapahtuu seuraavaksi:

Hallitus lähettää uudistuksen lausuntokierrokselle joka kestää tämän vuoden maalis-huhtikuulle. Hallitus tavoittelee asiasta poliittista päätöstä huhtikuun kehysriihessä. Poliittisen päätöksen jälkeen hallitus alkaisi valmistelemaan uutta lainsäädäntöä ja yhtiön perustamista.

Kannattaako autoa nyt sitten hankkia?

Auto kannattaa edelleen hankkia tarpeeseen.

___

Keskustelu jatkuu Secton some-kanavissa Facebookissa ja LinkedIn:ssä.

Sananvuoron kirjoittaja Ville Kujansuu on tiettävästi Suomen innovatiivisin blogaava talousjohtaja (toim. subjektiivinen huom.). Suomen johtavan autoalan palveluyhtiön Secto Automotiven riveihin Ville liittyi vuonna 2014.

Ota yhteyttä!

Miten voimme olla avuksi? Kerro meille autotarpeistasi ja olemme sinuun pian yhteydessä.