fbpx

Ajankohtaista, Sähköautot, Sananvuoro Päästömittausstandardi muuttuu 1.9., mitä tapahtuu autojen hinnoille ja kuluille?

Autojen päästömittauksen standardi NEDC muuttuu 1.9.2017 WLTP:ksi. Tavalliselle autoilijalle tai autopäättäjälle NEDC (New European Driving Cycle) tai WLTP (Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure) eivät sano yhtään mitään.  Nämä ovat standardeja jotka viime kädessä määrittävät autojen myynti-ilmoituksissakin näkyvät CO2-päästöarvot.

Moni kuljettaja on huomannut autonsa tankkaus- ja kilometritietoja verratessaan, että auton todellinen kulutus ja nykyisen NEDC standardin mukainen kulutus poikkeavat toisistaan. Joidenkin merkkien ja mallien osalta merkittävästikin. Tähän myös alaa säätelevät viranomaiset ovat heränneet. Ero on kasvanut liian suureksi.

Tämän vuoksi EU, Japani ja Intia loivat uuden standardin, WLTP:n, joka hyväksyttiin käyttöön vuoden 2015 lopulla. WLTP ottaa paremmin huomioon erilaiset ajo-olosuhteet ja on testausajaltaankin tuplasti aikaisempaa pidempi. Kaikella tällä pyritään siihen, että tilastollinen Co2-kulutus kuvaisi paremmin todellisuutta.

Tästä myös Ilta-Sanomat kirjoitti ansiokkaan artikkelin.

Mihin tällä sitten on vaikutusta?

Autoveron määräytymisperusteeseen:

Autojen CO2 arvoilla on Suomessa erityisesti vaikutusta autoverotukseen. Tällä hetkellä Suomessa on käytössä sekamalli, jossa käytetään sekä vanhoja NEDC arvoja, että WLTP arvoja. Käytännössä arvot yhdenmukaistetaan laskentakaavan avulla. WLTP-mittaustapa tulee vääjäämättä nostamaan autojen tilastollisia CO2-päästöarvoja (todelliset päästöt riippuvat viime kädessä auton lisäksi myös ajotavasta ja kuljettajasta). Tällä voi pidemmässä juoksussa olla vaikutuksia autojen hintoihin. Tähän mennessä valtioneuvosto ei ole ottanut asiaan mitään virallista kantaa.

Yritysten päästörajallisiin autopolitiikkoihin:

Co2-arvojen nousu voi aiheuttaa yritysten autopolitiikoille tarkistustarvetta, sillä vanhan mittaustavan autot ovat voineet sopia yrityksen ympäristöystävälliseen autopolitiikkaan, mutta uudella mittaustavalla tämä saattaa muuttua. Asiaa kannattaa siis seurata lähikuukausien aikana.

Sähköautojen käyttösäde-ennusteisiin:

Uusi WLTP-mittaustapa huomioi paremmin myös sähköautojen eri olosuhteet, joten sähköautojen teoreettiset käyttösäde-ennusteet tulevat osaltaan myös laskemaan lähemmäs todellisia. Tämä parantaa myös auton ostajan mahdollisuuksia arvioida sähköautonsa rangen riittävyyttä todellisemmissa ajo-olosuhteissa.

 

Mitä jää ulkopuolelle?

Suomen talvi. Tilastolliset mittausarvot huomioivat hyvin erilaisia ajotapoja, mutta talvisia ajo-olosuhteita ne harvoin osaavat ennakoida keskikulutuksenkaan puolesta. Suomen talvessa todelliset keskikulutukset tulevat olemaa litran – pari suurempia sadalla kilometrillä, kuin mitä tilastollisesti ilmoitetaan.

On hyvä muistaa, että mittaustavan muutos ei itsessään muuta yksittäisen auton päästöjä mihinkään. Oma ennakoiva ajotapa, ajon esivalmistelut (esim. esilämmitys), oikeat rengaspaineet ja oikein suoritetut huoltotoimenpiteet ovat keskeisessä asemassa siihen, kuinka paljon oma auto todellisuudessa CO2-päästöjä tuottaa.

___

Keskustelu jatkuu Secton some-kanavissa Facebookissa ja LinkedIn:ssä.

Sananvuoron kirjoittaja Ville Kujansuu on tiettävästi Suomen innovatiivisin blogaava talousjohtaja (toim. subjektiivinen huom.). Suomen johtavan autoalan palveluyhtiön Secto Automotiven riveihin Ville liittyi vuonna 2014.

Ville Kujansuu, Secto Automotive

Ota yhteyttä!

Miten voimme olla avuksi? Kerro meille autotarpeistasi ja olemme sinuun pian yhteydessä.