Ajankohtaista Sähkö pärjää autoilun kokonaiskustannusvertailussa (TCO)

Moni autonvaihtoa harkitseva on nyt perimmäisten kysymysten äärellä. Vastuullisuus ajaa vaihtamaan sähköautoon tai ainakin lataushybridiautoon. Täyssähköauton hiilidioksidipäästöt ovat pyöreä nolla ja hybridilläkin murto-osa polttomoottoriauton lukemista. Vaakakupissa toisella puolella painaa arjen sujuvuus, etenkin latausmahdollisuudet, jos ajettavana on säännöllisesti pidempiä matkoja. Viime kädessä monen kohdalla ratkaisevaan asemaan nousevat kuitenkin kustannukset. Niitä vertaillaan yleisesti autoilun kokonaisukustannusvertailussa TCO eli The total cost of ownership -laskelmalla.

Uuden sähköauton hankintaa puoltavat myös veroedut: usein samalla rahalla saa astetta paremmin varustellun auton. Sähköauto säilyttää myös arvonsa hyvin, ainakin niin kauan kuin autojen saatavuudessa on pulaa. Itse ajamisen kustannuksissa sähkö on ollut edullisempi vaihtoehto, mutta kuluneena vuonna alkanut sähkön hinnan voimakas vaihtelu on kuitenkin herättänyt huolta ja saanut osan ostajista jopa valitsemaan dieselauton.

Sähkön hinnannoususta huolimatta täyssähköauto osoittautuu vertailussamme kuitenkin yhä kilpailukykyiseksi ja monessa kohtaa edullisemmaksi ratkaisuksi. Teimme muutamia mallilaskelmia.

Leasingauton TCO

Leasingauton TCO-laskelman kokonaiskustannuksiin sisältyvät käyttövoiman lisäksi auton vuokra, huollot, vakuutus, ajoneuvovero, pesut, renkaat, hallinnointipalkkio ja sijaisauto.

Vertailuautoksi valittiin keskikoinen katumaasturi (SUV) täyssähköisenä sekä bensiini- ja dieselkäyttöisenä.  Sähköauto on hankintahinnaltaan kallein, mutta käyttö- tai vapaan autoedun edullisempi verotusarvo tasaa kustannuksia. Perushankintalaskelmassa ei ole otettu mukaan käyttövoimakustannuksia. Ilman niitä bensiinimoottorilla varustettu auto voittaa niukasti täyssähköisen auton ja diesel on kallein.

Kun käyttövoimakustannukset lasketaan mukaan 30 000 km:n vuosittaisen ajon perusteella esimerkissä olevilla sähkön ja polttoaineiden hinnoilla, asetelma muuttuu. Vuositasolla sähköautolla ajaminen on bensiiniauton polttoainekustannuksiin verrattuna 2541€ edullisempaa. Kokonaissäästö täyssähköauton hyväksi on esimerkissämme vuodessa 2250,72€.  Dieselauton kokonaiskulut jäävät bensa-autoa alemmiksi, mutta tässäkin vertailussa täyssähköauto tulee vuositasolla 1783,92€ dieseliä edullisemmaksi.

Laskelmat perustuvat marraskuun 2022 energiahintoihin, jotka voivat luonnollisesti muuttua mihin suuntaan tahansa. Summattuna vaikka sähköauto on hankintahinnaltaan kallein, se on käyttökustannuksiltaan edullisin ja tietysti hyötyihin on laskettava tärkeä arvo, jota ei voi suoraan rahassa mitata. Hiilidioksidipäästöt ovat 0 g/km. Laskelmien taustalla olevat tiedot löydät taulukkona täältä.