Ajankohtaista Secto Automotive Labs tutkii ja kokeilee, miten moottoriurheilun huipulla voidaan kisata kestävällä tavalla

AUTOURHEILU ON JÄNNITTÄVÄÄ JA VAUHDIKASTA TOUHUA – MUTTA SEN TÄYTYY VOIDA OLLA MYÖS PÄÄSTÖTÖNTÄ JA KESTÄVÄN KEHITYKSEN MUKAISTA

Secto Automotivesta tuli Suomen MM-rallin pääsponsori, kun WRC autot siirtyivät käyttämään sähköpolttoainetta ja ladattavia hybridimoottoreita. Lanseraamme nyt Secto Automotive Labs -kehitysosaston, joka tutkii ja kokeilee, miten moottoriurheilun huipulla voidaan kisata kestävällä tavalla.
”Osallistumme vuonna 2023 kahdella autolla rallin SM-sarjaan ja halusimme aiemmista vuosista poiketen lähteä tavoittelemaan myös urheilullista menestystä. Tiedämme viime vuosien kokemuksien perusteella, että käyttämämme fossiilivapaat ratkaisut toimivat. Seuraava askel on pyrkiä kohti kilpailun terävintä kärkeä. Autoissamme käytetään fossiilivapaata P1 Fuels -sähköpolttoainetta sekä fossiilivapaita voiteluaineita”, kertoo Secto Automotiven toimitusjohtaja Matias Henkola.

Ykkösautoa SM1 luokassa ohjaa entinen Formula 1 kuski Heikki Kovalainen, joka vuoden 2021 aikana päätti jättää asvalttiradat siirtyäkseen rallin puolelle. Ralliura alkoi lupaavasti: ensimmäinen täysi kausi Japanin rallisarjassa päätyi pääluokan mestaruuteen. ”Seuraava luonnollinen askel ralliurallani on siirtyä maailman arvostetuimpaan kansalliseen sarjaan, rallin SM-sarjaan. Odotan innolla tulevaa kautta ja sen tuomia uusia haasteita, Kovalainen kertoo”

Heikin kartturina toimii rallikärpäsen pureman saanut yrittäjä ja mediapersoona Janni Hussi. Hussi innostui rallista, kun ralliautoilija Sami Pajari haastoi hänet viime keväänä mukaan Lahden Historic rallyyn.
”Innostuin niin paljon, että tilasin oman kypärän heti rallia seuranneella viikolla. Suoritin rallitutkinnon, ja olen kartturoinut kahdet kisat Samin kyydissä. Halusin jalostaa harrastusta pidemmälle, ja kun Heikki laittoi viestiä, että on osallistumassa SM-sarjaan ja olisi kartturia vailla, tuntui, että palaset loksahtivat kohdilleen” Hussi sanoo.

Toista autoa ja junioriosastoa edustaa 17-vuotias tulevaisuuden lupaus Justus Räikkönen, jolle nuotteja lukee Mikael Korhonen. ”Siirtyminen kilpailullisesti tiukkaan SM3 luokkaan on luonnollinen askel urallani. Olen kaksi vuotta ajanut pienemmässä luokassa hyvällä menestyksellä ja nyt oli oikea aika siirtyä eteenpäin, kertoo Räikkönen

Secto Automotive on erityisesti sähköautojen leasingpalveluista tunnettu yritys, joka on ajattanut autoja Rallin SM-sarjassa jo kaksi vuotta ja löytänyt pääliiketoimintaansa uusia innovaatioita kestävästä autourheilusta.

Secto Automotive Labs-kehitysympäristö on Secto Automotiven toimitusjohtaja Matias Henkolan luomus. Entinen rata-autoilija ja nykyään autoilusta, moottoriurheilusta ja kestävästä kehityksestä intohimoisesti kiinnostunut Henkola haluaa tehdä kehitysosastollaan sitä, mitä moottoriurheilun on aina kuulunut tehdä: kehittää autotekniikkaa autourheilun huipulla, jotta tekniset innovaatiot ja kestävän kehityksen ratkaisut voidaan myöhemmin ottaa käyttöön myös arkiliikenteessä. ”Jos ei olla osa ratkaisua, ollaan osa ongelmaa. Jotta autourheilu pystyy selviytymään myös tulevaisuudessa, on sen päästävä samalle sivulle autojen kestävyysvaatimuksien kanssa”, Henkola sanoo.

Lue koko tiedote tästä