fbpx

Ajankohtaista, Sananvuoro Villen sananvuoro: Mitä hallituksen suunnitelmat tarkoittavat yrityisautoilulle?

Kauppalehti julkaisi lauantaina autoalalle uutispommin, jossa vihjattiin koko autoveron korvaamisesta käyttömaksuilla. Uudistus olisi aidosti radikaali ja muuttaisi autoalaa monella tavoin kohti eurooppalaisempaa tapaa. Me Sectolla valmistelimme omaa 10 kohdan ohjelmaa autoilun saattamiseksi ympäristöystävällisemmäksi ja yllättävän  moni asia löytyykin tuolta Kauppalehden uutisesta.

Mitä tämä sitten voisi tarkoittaa yritysautoilussa niin autopäättäjän kuin työsuhdeautoilijan näkökulmasta.

Mitä asioita autopäättäjän kannattaa seurata?

Autovero on Suomessa erottamaton osa auton kokonaishintaa. Tämä on se suurin syy siihen, miksi autot Suomessa ovat vertailumaitaan kalliimpia ja autokanta vanhempaa. Valtiolle tämä tuo kääntäen miljariluokan verotulot. Yritysautoilija viime kädessä maksaa tämän korkeamman autoveron auton hinnassa tai leasing vuokrassa. Autoveron poisto siis madaltaisi autoilun pääomakustannuksia.

Autoilun verotus muuttuisi kohti käytön verotusta omistamisen sijaan. Käyttämisen verotus perustuisi uutisen mukaan tienkäyttömaksuihin tai vastaavaan. Tämä tarkoittaisi, että autoilijat maksaisivat autosta veroa ajamisen ja ajopaikan mukaan. Teknisestä tämä voisi tapahtua joko sijainpohjaisella ajosuoritteen seurannalla tai tietulleilla. Käytännössä paljon ajavat maksaisivat ajamisestaan jatkossa enemmän ja vähän ajavat vähemmän.

Hallitus rankaisisi iso päästöisiä autoja käytön verotuksessa vielä erikseen, joten tämä olisi omiaan saamaan harkitsemaan erityisen vähäpäästöisiä autoja vielä tarkemmin.

Tämä toisi myös uuden mahdollisuuden vertailla eri liikkumismuotoja (autot, junat, yhteiskäyttöautot, omat autot) uudella tavalla.

Mitä asioita työsuhdeautoilijan kannattaa seurata?

Työsuhdeautoilijalle on näköpiirissä pientä verotuksen kiristymistä mm. työmatkojen verovähennysten poistumisena. Tällä on toki merkitystä, mutta kun vähennyksen on käytännössä nytkin saanut tehdä julkisen liikenteen kulujen mukaisina, ei tuo vähennys vuositasolla ole järin suuri. Viestinä hallitus kuitenkin haluaa selvästi kannustaa yksityisautoilun vähentämiseen.

Mielenkiintoinen havainto on  kilometrikorvausten ”ylikompensaation” poisto. Sen enempää tietämättä mitä kaikkea toimittaja on ylikompensaatioon alle ajatellut, on selvästi viestinä se, että hallitus haluaa rajoittaa paljon työajoja ajavien, mutta autonsa omistavien autoilijoiden keinoja ”ansaita” kilometrikorvauksilla. Se mihin tuo raja vedetään ja  mitä se käytännössä tarkoittaa, jää mielenkiintoiseksi. Oma tulkintani on, että varsin monen nyt autonsa omistavan kannattaa harkita työsuhdeauton ottamista.

Kannattaako nyt sitten jäädä odottamaan uusien autojen tilaamista?

Ei. Autoveron uudistamisen valmistelu on selvästi vielä hyvin raakilevaiheessa ja sen tuleminen lain asteelle tulee viemää aikaa vielä useita vuosia. Odotamme mielenkiinnolla, miten hallitus tällä kertaa haluaa tulla ulos autoveron poistouutisellaan. Automarkkinoiden heilunta ennen uutisen julkistamista on taas kerran takuuvarmaa.

___

Keskustelu jatkuu Secton some-kanavissa Facebookissa ja LinkedIn:ssä.

Sananvuoron kirjoittaja Ville Kujansuu on tiettävästi Suomen innovatiivisin blogaava talousjohtaja (toim. subjektiivinen huom.). Suomen johtavan autoalan palveluyhtiön Secto Automotiven riveihin Ville liittyi vuonna 2014.

Ville Kujansuu, Secto Automotive

Ota yhteyttä!

Miten voimme olla avuksi? Kerro meille autotarpeistasi ja olemme sinuun pian yhteydessä.