fbpx

asiakascaset Finnharvest: Keskity ydinosaamiseen

Yhdessä tekemisen tahdolla ja suurella sydämellä operoiva kahdeksan Piirosen veljeksen Finnharvest Oy on kasvanut yhdeksi Suomen merkittävimmistä metsäkoneyrityksistä. Paketti- ja henkilöautokaluston hankinnassa rahoituskumppanina toimii Secto.

Piirosten tarina metsäkoneurakoitsijana alkoi 1960 ja -70 lukujen taitteessa kun veljesten isä, Sulo Piironen, perusti pienen Palokin Puunsiirto –yrityksen (nykyisin Piiroset Oy). Sisaryritys Finn- Harvest Oy perustettiin vuonna 2000 kun suuret myrskyt myllersivät Keski-Euroopan metsissä ja osa veljeksistä lähti koneineen Saksaan töihin. Nykyisin toiminta on jatkunut Suomen savotoiden lisäksi Ruotsissa ja Keski-Euroopassa. Vuodesta 2016 saakka konekalusto ja henkilöstö on ollut Finnharvestin alla.

– Meitä on yhteensä kahdeksan veljestä pyörittämässä toimintaa, neljä Finnharvestilla ja neljä emoyhtiö Piiroset Oy:llä. Teemme muun muassa puunkorjuutöitä, metsäpalvelua, linja- ja erikoishakkuita 37 koneyksikön voimin. Suomen lisäksi Keski-Eurooppa on vahvaa aluetta meille ja olen tällä hetkellä Saksassa tukemassa operatiivisella puolella Manuel ja Michael Schmidiä, jotka vastaavat toiminnoistamme täällä, sanoo Finnharvest Oy:n operatiivinen johtaja Eino Piironen.

Metsäkonepuolella Piiroset luottavat kotimaisiin Ponssen koneisiin.
– Olemme tehneet vuosia tiivistä yhteistyötä Ponssen tuotekehityksen kanssa tuomalla omaa kokemusta sekä osaamistamme sille puolelle. Ponsse on meille itsestään selvä merkki ja on hienoa niin Suomessa kuin maailmallakin urakoida suomalaisella laatukoneella.

Finnharvest Oy:llä on 37 metsäkonetta, kaikki kotimaisen Ponssen valmistamia.

Paketti- ja henkilöautoja Sectolta

Konekaluston lisäksi Finnharvestilla on käytössään noin 70 henkilö-, lava- ja pakettiautoja. Niillä tehdään välikulkumatkoja työmaille, kuljetetaan huoltotarvikkeita ja pieniä polttoainemääriä.

– Eniten meillä on henkilöpakettiautoja, jotka soveltuvat hyvin kaikkiin edellä mainittuihin asioihin. Pienet pakettiautot ovat kustannuksiltaan edullisia ajaa ja ajokonemiehet käyttävät niitä työmaille siirtymiseen. Motopuolella autoissa kulkee mukana pieniä tarvikkeita kuten teriä, laippoja ja teräketjuöljyjä, joita tarvitaan aina metsässä työskenneltäessä, sanoo Piironen.

Kalustosta suurin osa on rahoitusleasingpohjaisella avoimella huoltoleasingilla hankittuja Secton kautta. Osa puolestaan on omaa kalustoa.

– Tämä on hyvin pääomavaltainen ala ja isoja investointeja tehdään konekalustopuolelle paljon. Secton tarjoama rahoitusratkaisu on meille hyvä monellakin tapaa, esimerkiksi rahoitusleasingin alla oleva kalusto ei näy taseessa rasitteena ja haluamme tarjota työntekijöillemme mahdollisimman hyvän kaluston myös työmatkoille. Secto-yhteistyön myötä meidän autokalusto on uudehkoa ja toimivaa.

Autokalusto on pakollinen, mutta ei suoranaisesti tuota mitään.

– Olemme päättäneet sijoittaa sijoittaa rahat sinne, missä se tuottaa konkreettisesti takaisin. Meidän tapauksessa se on konekalusto, joten Secton rahoitusleasing on järkevä ratkaisu autopuolelle eikä se sido yrityksen pääomaa.

Kuljetuskalustona Finnharvestilla on merkittävä määrä henkilöpakettiautoja joilla tehdään välikulkumatkoja työmaille sekä kuljetetaan huoltotarvikkeita ja pieniä polttoainemääriä.

Asiakaslähtöistä palvelua

Eino Piironen vastaa Finnharvestin kalustohankinnoista ja autokantaa päivitetään yhdessä Secton Marko Turusen ja Kuopion Toyota –myyjäliikkeen kanssa.

– Markon vahva asiakaslähtöinen asenne toimii. Hänelle voi soittaa aamuin illoin jos tarvetta ilmenee, asiakkaat hoidetaan hyvin. Meidänkin alalla on sesonkeja ja kaluston tarve vaihtelee. Sectolla ollaan hyvin joustavia ja aina voidaan neuvotella asioista. Jos jokin auto on jäänyt meillä ilman käyttöä, ollaan aina löydetty molempia tyydyttävä ratkaisu. Turhasta ei heidän kanssa tarvitse maksaa. Kaikkea kalustoa ei ole järkevä omistaa itse.

– Meille ”rakkautta rautaan”-ajatusta tärkeämpää on palvella omia asiakkaitamme 110%:sesti olemalla aikataulussa ja pysymällä sovituissa hakkuumäärissä. Secto on hyvä kumppani autopuolen kaluston rahoituksissa.

Finnharvest sijoittaa pääoman tuottaviin koneisiin. Rahoitusleasing on todettu järkeväksi, pääomaa sitomattomaksi ratkaisuksi autopuolelle.

Keskittyminen ydinosaamiseen kannattaa

Finnharvestilla on keskitytty jo pitkään oman ydinosaamisen kehittämiseen. Hyvät yhteistyökumppanit ja luotto heidän osaamiseensa on avainasemassa.

– Olemme tutkineet tarkkaan mistä leipämme tulee ja keskittäneet voimamme sen puolen kehittämiseen mahdollisimman hyväksi. Tärkeä on ollut oppia se, että kaikkea ei voi, kannata tai pysty tekemään itse. Meillä hakkuutoimintojen lisäksi toiminnassamme muun muassa polttoainehuoltoa, kaluston siirtoja ja rahoitusta, jotka eivät ole sitä meidän ydinosaamistamme.

Ratkaisu on tiettyjen toimintojen ulkoistaminen.

– Kotimainen polttoainehuollon ammattilainen Fuelk vastaa meidän koneiden polttoaineiden tankkauksista, Siirrot.fi puolestaan kuljettaa konekalustomme työmailta toisille ja Secto hoitaa pienkaluston rahoitukset.

Kun jokainen osaaja keskittyy omaan ydinosaamiseensa, saadaan paras lopputulos. Kustannus- ja ajankäytön hyötyjen lisäksi säästetään myös hiilijalanjälkeä.

– Esimerkiksi koneiden kuljetuksessa säästämme ympäristöä koska ajot suunnitellaan Siirrot.fi:n toimesta niin, että tyhjänä ajetaan mahdollisimman vähän. Jos tekisimme siirrot omalla kalustolla, tulisi helposti ryntäiltyä koneiden kanssa suuntaan ja toiseen sekä ajettua tyhjänä paljon. Lisäksi kalusto seisoisi tyhjänpanttina liikaa. Suosittelen ehdottomasti tätä toimintamallia muillekin, toteaa Piironen lopuksi.

Ota yhteyttä!

Miten voimme olla avuksi? Kerro meille autotarpeistasi ja olemme sinuun pian yhteydessä.