asiakascaset QMG:n Toni Ranta: Secto ratkaisi ongelmia ja haasteita joista emme tienneet itsekkään

Luet blogisarjaamme Leasingmyyjän suusta. Nuoremman polven avainasiakkuuspäällikkömme, toimiston Duracell ja Etelä-Suomen aikaansaavin mies Rasmus Edsvik kertoo omista havainnoistaan leasingmyyjänä. Useampi sata asiakaskäyntiä vuodessa antaa perspektiiviä suomalaisten yritysten arkeen.

QMG:n kolme syytä valita leasing

Jututin QMG Partners Oy:n talousjohtajaa, Toni Rantaa, aiheena QMG -yhtiöiden asiakkuus Sectolla.

Secton ja QMG:n tiet kohtasivat, kun QMG:n konsernirakenne ja liiketoiminnan kehitys loi tarpeen yhtenäistää autokantaa, niin hankkimisen kuin ylläpidon ja hallinnoinnin näkökulmasta. Tällöin QMG-yhtiöt kilpailuttivat leasingin kokonaisuudessaan.

– Secton asiakaspalvelulähtöisyys oli ensimmäinen mikä herätti huomiomme. Heidän edustajansa tunsi meidän liiketoimintamme ja tunnisti kompastuskivemme, ja sitä kautta pystyi ratkaisemaan ongelmia ja haasteita, joista kaikista emme tienneet itsekään, kertoo Toni.

Tonin mukaan leasing antaa työkalut moneen: leasing on helpompi budjetoida, esimerkiksi ylläpitokustannuksia ei tule satunnaisesti, vaan ne ovat osana kuukausivuokraa.

Leasing mahdollistaa kokonaisvaltaisen ja järkevän seurannan ja raportoinnin, eli modernit työkalut helpottamaan autokannan hallinnointia.

Kolmantena Toni listaa kustannustehokkuuden, ammattilaisten kehittämät prosessit ja kirjanpidolliset hyödyt:

– Tarkoitus oli lisätä hallittavuutta ja ennustettavuutta tuomalla kaikki autoilun kustannukset yhteen, emmekä halunneet sitoa omia resurssejamme autokantamme optimoimiseen. Leasaamalla autot olemme pystyneet saamaan kalustomme luotettavaksi, kustannustehokkaaksi sekä edustavaksi. Leasatut autot ovat teipattuja ja näin myös edustavia ja brändiämme tukevia.

Tonin mukaan uudehko kalusto näkyy positiivisesti myös viivan alla.

– Ja ennen kaikkea autojen luotettavuus on meille tärkeää, moni yrittäjä ei ota laskiessaan huomioon mitä vanhemman/enemmän ajetun auton mahdollisesti tuomat tuotantokatkokset kustantavat, hän päättää.

Secton Rasmud Edsvik haastatteli QMG Parters Oy:n talousjohtaja Toni Rantaa.

Vapaasti mutta järkevästi

Aluksi QMG oli Secton asiakas yksittäisillä autoilla, ei keskittämistä, osa autoista liisattiin ja osa ostettiin taseeseen. Tämä oli niin sanotusti ”toimarilähtöistä” eli mentiin ilman sen suurempia tallimääräyksiä.

Vuonna 2017 Tonin siirtyessä itse konsernin palvelukseen, aloitettiin koko konsernin autopolitiikan suunnittelu, silloin kirjattiin tavoitteet ja päämäärät siitä mitä halutaan saavuttaa.

Konsernissa yrittäjät ovat itse merkittävässä roolissa myös arjessa. Toni kertookin itse:

-Meillä on ollut se vahvuus että, asiakkaalle kun mennään tekemään sopimus, niin sinne ei tule osastonvetäjä vaan sinne tulee toimitusjohtaja itse.

Näin QMG:lla on onnistuttu luomaan luotettava sekä laadukas ja asiakastyytyväisyyden kärkikahinoissa tunnettu liiketoiminta. Myös paikallisuus on merkittävä tekijä menestyksessä. Näin ollen vieläkään ei haluttu tehdä ”tallimääräyksiä” eli yrittäjät tekevät edelleen päätökset oman tarpeensa mukaan, mutta emoyhtiö antaa ohjeita ja auttaa mm. kilpailutuksissa.

-Nyt olemme yhdessä Secton kanssa kääntäneet yli 100 autoa liisariksi muutamassa vuodessa, Toni laskee.

Kustannuslaskelmat tehdään yhtä tarkasti niin pienempiin kuin suurempiinkin yhtiöihin, pääosin kaikki ovat ottaneet leasingautot Sectolta.

-Secton toimintatapa on hyvin asiakaslähtöinen, te tuotte asiakkaalle valmiin paketin ja konseptin, mistä voi kutakuinkin kuin tarjottimelta ottaa sen mitä haluaa. Se skaalautuu todella hyvin ja Secto on joustava palveluntarjoaja. Myös yksittäisiä hankintoja pystyy soveltamaan, tai vastaavasti tekemään useampia hankintoja järkevästi kerralla.

Tonin mukaan Secto on pärjännyt myös hintakilpailussa:

-Arvostamme sitä, että leasingkumppanimme tekee erittäin tiivistä yhteistyötä maahantuojien sekä autoliikkeiden kanssa ja myös autohuoltamoiden kanssa. Se on meidän etumme, että nekin hinnat on kilpailutettu valmiiksi.

Olemme Sectolla luoneet prosessimme sellaisiksi, että ne tukevat joustavasti PK-sektorin erilaisia ja -kokoisia yrityksiä. Verkostomme ja volyymimme ansiosta pystymme tarjoamaan kustannustehokkaita ratkaisuja autojen hankintaan.

Secton pitkä kokemus ja asiantunteva henkilökunta taas mahdollistaa juurikin sen, että tuntemalla asiakkaidemme liiketoiminnan pystymme katsomaan näitä hankintoja suuremmassa kuvassa. Näin pystymme ennakoimaan ja ottamaan huomioon asioita, joita asiakas ei välttämättä edes itse osaa ottaa huomioon.

Autokannan markkinointiarvo ja hintalappu

Brändäyspuolen ensiaskeleet oli yhtenäistää kalustoa ja ennen kaikkea saada vanha ja epäluotettava kalusto pois. Näin Toni muotoili tämän itse:

-Se on luotettavan näköistä, ettei tulla sillä vanhalla hiacella joka on kutakuinkin työnnetty pihaan, vaan luodaan meidän nykyaikaisen ja modernin autokaluston kautta luotettava ensivaikutelma. Haluamme myös tuoda ns. ”Green-fleet” ajattelua esiin, eli huomioidaan meidän kalustomme hiilidioksidipäästöt. Uudet autot ovat mahdollistaneet meille brändiä tukevan teippauksen, meillä on ohjeistus että paikallinen brändi pitää näkyä isona ja niin että QMG:kin saadaan sinne näkymään. Mieluummin tuodaan uusien autojen teippauksella brändiämme esiin, kun että lähdemme teippaamaan vanhaa autoa.

Tonin mukaan todella moni yrittäjä unohtaa tuotannon keskeytymisen hintalapun. Eli mitä se maksaa, kun se asentaja on siellä tien vieressä tai ei pääse pihasta lähtemään:

-Uudempi kalusto varmistaa, että olemme paikalla oikeaan aikaan. Ei niinkään nopeusrajoituksia ylittämällä vaan sillä, ettei autot leviä matkalle. Toki jos ne jättäisivät tielle niin Secton 24/7 tiepalvelu toimii hyvin ja sijaisautot ovat heti saatavilla, jottei tuotanto keskeydy. Pihaan jäävän auton kustannuksen voi melkein sanoa olevan työntekijän palkka x2 tai jopa x3.

Joustavuus ja nopeus minimoivat tappioita:

-Pystyimme soittamaan sähköurakointiyhtiömme toimitusjohtajalle ja sanoa että mene Sectolle hakemaan auto, se on siellä valmiina.

Parempi auto pienemmillä kustannuksilla

Kun lopuksi kysyin, onko Tonilla mitään yksittäistä ns. ikimuistoista tapahtumaa Secton asiakkaana niin hän kertoi, että aiemmin kilometrikorvauksilla ajellut yrittäjä sai pienemmillä kustannuksilla täyssähköauton ajoon.

-Tesla Model S oli ollut pitempään hänen ”salainen unelmansa”, mutta se tuntui aiemmin vain kalliilta hankinnalta. Secton avulla tämä saatiin laskettua yhtiölle jopa aiempaa kustannustehokkaammaksi. Secton kanssa laskettiin, että mikä työsuhdeauto olisi tässä järkevä, ja Secton omista vaihtoautoista löytyikin juuri sopiva Tesla, josta saatiin vielä rakennettua todella hyvä diili.

Vaikka hän olikin itse toimitusjohtaja, niin hän oli todella otettu, että tällainenkin oli mahdollista.

Suomen kolmanneksi suurin talotekniikka-konserni QMG

Quattro Mikenti Group-yhtiöt
Liikevaihto: n. 200 milj€
Konserniyrityksiä: 33, 25 eri paikkakunnalla
Pääomasijoitustaustainen yhtiörakenne, myös avainhenkilöt omistajina (30%)
Henkilöstö: n. 1000
Autokanta: 300
QMG on täyden palvelun talotekniikkaurakoitsija.

 

Turvallisia kilometrejä kaikille!

-RED

Secto Automotive

__________

RED aka Rasmus Edsvik on parikymppinen erittäin motivoitunut leasingmyyjä joka omien sanojensa mukaan tekee unelmatyötään maailman parhaassa työyhteisössä Secto Automotivella.

Lue täältä muita leasingmyyjän näkökulmia ja ajatuksia, joista saattaa olla sinulle paljonkin hyötyä.