Palvelut Leasingautoa hankittaessa kokonaiskustannus ratkaisee

Yritysleasing -autoa valittaessa tulee huomioida monia eri asioita, ehkäpä tärkeimpänä näistä autoilun kokonaiskustannus. Ostohinnaltaan edullisin, mutta käyttötarpeeseen sopimaton auto saattakin olla elinkaarensa aikana kokonaiskustannuksiltaan kalleimmasta päästä.

Secton B2B liiketoimintajohtaja Kalle Kare

TCO (Total cost of ownership) eli kokonaiskustannusajatus on Sectolla aina keskiössä, kun yritysleasingia lähdetään suunnittelemaan.

– Usein varsinkin osamaksukauppoja tehtäessä tuijotetaan liiaksikin pelkästään auton hintaa. Leasingissä pilkotaan kaikki autoilun kulut osiin ja sitä kautta saadaan kokonaiskustannukset selville leasingin ajalta. Asiakkaalle tulee usein yllätyksenä se, kuinka TCO voi erota hankintahinnasta, kun avataan tarkemmin laskelmia. Hankintahinnaltaan kallein auto saattaakin olla kokonaiskustannuksiltaan edullisin. Arvonalenema on suurin yksittäinen auton kuluerä, arviolta noin puolet kokonaisuudesta. Muita kokonaiskustannuksiin vaikuttavia asioita ovat muun muassa polttoaineet, huollot, vakuutukset, pesut, rengaskulut ja ajoneuvoverot. Pyrimme tarjoamaan hyvän arvonsäilyvyyden omaavia autoja, joka näkyy heti pienempänä leasinghintana, sanoo Secton B2B liiketoimintajohtaja Kalle Kare.

Autoilun kokonaiskustannukset ovat paljon muutakin kuin kuukausierä ja polttoaineet.

Mitä tulee huomioida kun valitsee yritysautoa?

– Tärkeää on selvittää, millaiset tarpeet auton käyttäjällä on: missä ajetaan, minkälaista ajoa ja kuinka paljon vuodessa. Lisäksi selvitetään mikä yrityksen puolella toimii motivaattorina, onko se ennakoitavuus, joustavuus, vihreät arvot vai mikä. Sen perusteella lähdetään rakentamaan kokonaisuutta. Me mietimme elinkaariajattelun kautta miten pitkä sopimus kullakin autolla kannattaa olla – esimerkiksi 150 000 kilometrin jälkeen autojen huoltotarve ja sitä kautta kulut kasvavat. Ennakoimme myös, missä kohtaa auto kokee pahimman arvonaleneman ja teemme suunnitelmat välttäen nämä kipupisteet.

Elinkaarikustannukset lasketaan kymmenien tuhansien autojen kokemuksella. Leasing on yrityksille järkevä vaihtoehto.

– Leasing antaa täyden ennustettavuuden kaikista kuluista, yrityksen tase on kevyempi parantaen tunnuslukuja. Tämä puolestaan avaa monipuolisempia rahoitusratkaisuja muissa hankinnoissa. Autokohtaisista kuluista tulee yksi lasku tarkoilla erittelyillä, joka helpottaa myös kirjanpitoa.

Asiakaslähtöisyys on Secton iso vahvuus.

– Korkea palvelutaso on meidän kantava voima. Meillä on kullekin yritykselle oma yhteyshenkilö, joka tietää asiakkaan tarpeet sekä toimintatavat. Palvelu on henkilökohtaista ja tehokasta.

Käyttövoima iso vaikutustekijä

Tänä päivänä autoihin on tarjolla useita eri käyttövoimia. Koko ajan ollaan menossa enemmän vihreän ajattelun puolelle ja se näkyy myös leasingautojen TCO-hinnoissa.

– Autopuoli on vahvasti sähköistymässä ja se näkyy myös leasingkalustossamme. Siirtymää vauhdittaa myös valtion tekemät subventaatiot sähköautojen osalta. Niiden subventaatio on vapaassa autoedussa peräti 290 euroa kuukaudessa.

Leasingissa kallis ostohinta saattaa kääntyä TCO-hintaa katsottaessa päälaelleen käyttövoiman mukaan.

– Vertailimme Volkswagenin ID4 sähköautoa ja mahdollisimman vastaavaa Tiguanin ladattavaa hybridiä, dieseliä ja bensamallia keskenään. ID4:ssa oli kallein ostohinta ja toiseksi korkein leasinghinta, mutta kokonaiskustannuksiltaan se oli vertailun halvin. Ladattavassa hybridissä oli puolestaan halvin leasinghinta, mutta se häviää sähköautolle ei niin yllättäen polttoainekustannuksissa. Sähköautot ovat nykyisin järkevä ratkaisu jo 75 % asiakkaistamme. Kun asiakkaan ajomäärä on 10 000 – 25 0000 kilometriä vuodessa sopii sähköauto pääsääntöisesti erinomaisesti, listaa Kare.

Hankintahinnaltaan edullisin auto ei välttämättä ole edullisin kokonaiskustannuksiltaan.

Voit avata laskelman suurempana tästä.

Sectolla on sähköautoista jo yli kymmenen vuoden kokemus.

– Olimme reilu kymmenen vuotta sitten ensimmäinen suomalainen yritys, joka aloitti liisaamaan sähköautoja. Hoidimme kokonaispakettina latauslaitteet asennettuna asiakkaalle ja teimme jo silloin kokeiluja, joissa sähkön hinta oli laskettu mukaan kuukausihintaan. Nousimme nopeasti sähköautojen yritysleasingin markkinajohtajaksi Suomessa ja olemme sitä myös tänä päivänä. Meillä on erittäin vahva osaaminen ja tietotaito, josta on ollut iso apu nyt kun sähköautoiluun on alettu siirtymään kovalla vauhdilla.

Secto huolehtii myös siitä, että lataus on mahdollisimman mutkatonta.

– Tsekkaamme, että kotilatausratkaisut toteutetaan oikein. Lisäksi meillä on ollut vuodesta 2018 oma lataustägi, joka toimii kaikissa julkisissa latauspisteissä ympäri Suomen. Yksi eduista on myös se, että kuukausittaiset lataukset laskutetaan yhdellä laskulla.

Myös sähköauton käyttöönotto on helppoa.

– Käyttöönotto on mutkatonta kaikille, myös ensikertalaisille. Auton mukana tulee tarvittavat latauskaapelit sekä Secton lataustägi.

Avoin Huoltoleasing – asiakas näkee mistä maksaa

Secto tarjoaa asiakkailleen avointa huoltoleasingia, jossa asiakas näkee tarkalleen mistä maksaa.

– Se perustuu nimensä mukaan avoimuuteen. Kaikki on eritelty kuukausittaisessa laskussa ja asiakas todella hyötyy ottaessaan autoonsa avoimen huoltoleasingin. Meillä on yli 10 000 auton fleetti, joille ostamme paljon huoltoja. Meillä on hyvät suhteet auto- ja rengasliikkeisiin, vieritämme ostoehtomme suoraan asiakkaidemme hyväksi. Huoltobudjetti on avoin: siinä maksetaan vain toteutuneista huolloista.

Secton ammattitiimi pitää asiakkaan puolta myös huoltoasioissa.

– Meidän tiimimme tarkistaa, mitä kussakin huollossa saa olla. Asiakkaan ei tarvitse selvittää, mitkä ovat takuunalaisia asioita, vaan me teemme sen heidän puolestaan. Tsekkaamme laskut läpi ja valvomme asiakkaamme etuja.

Optimointi asiakkaan hyödyksi

Secto sovittaa sopimuspituudet niin, että asiakas hyötyy.

– Optimoimme sopimuksen niin, että se osuu huoltojen väliin, jolloin asiakas pääsee hyötymään maksamastaan huollosta. Teemme esimerkiksi 39 kuukauden sopimuksia, joissa ajomäärä on 65.000 kilometriä. Autolle tehdään huolto 60.000 kilometrin kohdalla ja näin asiakas pääsee ajamaan ylimääräiset 5.000 km huollon päälle. Samalla kuukausittainen leasinghinta putoaa. 39 kuukauden leasing on myös verotuksellisesti järkevä, sillä kolmen vuoden jälkeen auto tippuu b-verotusluokkaan ja asiakas hyötyy vähintään kolmen kuukauden ajan pienemmästä verotusarvosta. Me Sectolla teemme sopimukset asiakkaan etu edellä, lupaa Kare.

 

Autoilun kustannukset ovat paljon muutakin kuin kuukausierä ja polttoaineet.