fbpx

Sähköautot, Sananvuoro Mitä hallituksen energia- ja ilmastotavoitteet tarkoittavat yritysautoilulle

Helsingin Sanomat uutisoi tänään Työ- ja elinkeinoministeriön strategialuonnoksesta, jossa Suomi siirtyisi uusiutuvan energia ja sähköautoilun aikakaudelle 2030-luvulle tultaessa. Muutos on massiivinen huomioiden lähtötilanne, sillä Suomi ei ole ollut kovinkaan aktiivinen tähän saakka esimerkiksi sähköautoilun tukemisessa. Nyt kansallinen energia- ja ilmastostrategia olisi rakentumassa yhteiskunnan tuella.

Me Sectolla otimme kantaa jokin aika sitten kantaa keinoihin joilla autoilu ja voi olla mukana Suomen ilmastoponnisteluissa. Huomioimme ilolla, että moni esittämämme asia löytyy strategiasta.

Mitä hallituksen energia- ja ilmastostrategia tarkoittaa sitten Suomen yritys- ja työsuhdeautoilulle?

Tästä me olemmekin saanet jo kuulla alustavia huhuja, joita kommentoimme aikaisemmassa blogissamme. Trafin tilastojen mukaan 58% Suomen autokannasta oli otettu käyttöön ennen vuotta 2007. Ainoa keino saada suomalainen autoilu vihertymään on alkaa uudistamaan autokantaa nopeammin ja focusoida kannan uudistuminen erityisesti sähköautoihin. Nopein keino uudistaa autokantaa onkin autoverosta luopuminen ja siirtyminen enemmän ajamisen kuin autoilun verottamiseen.

Sähköautoilun on vasta todella alkuvaiheessa Suomessa. Trafin tilastojen mukaan Suomessa oli 30.6.2016 707 täyssähköautoa. Samaan aikaan Suomessa on rekisterissä 2 691 199 henkilöautoa. Sähkön osuus käyttövoimana on siis vielä häviävän pieni (0,3 promillea).  Tämä vaatiikin alkuvaiheen yhteiskunnan tukea erityisesti latausverkostoon, autojen hankintakustannukseen sekä työsuhdeautoilun verottamiseen. Näitä elementtejä löytyykin hallituksen energia- ja ilmastostrategiasta.

Oletettavasti sähköä käyttövoimanaan käyttäviä autoja aletaan ensi vuonna tukea muun Euroopan mallin mukaisesti. Sähkö- ja pistokehybridiautojen käyttöönotto ei näin pitäisi olla ainakaan hinnasta kiinni. Erityisesti kannattaa kiinnittää huomioita siihen, tuleeko verottaja ottamaan kantaa sähköauton autoedun verotusarvon tukemiseen.

Hallituksen strategian valmistelua voi seurata tarkemmin täältä.

Seuraamme tiiviisti asian kehittymistä, stay tuned.

___

Keskustelu jatkuu Secton some-kanavissa Facebookissa ja LinkedIn:ssä.

Sananvuoron kirjoittaja Ville Kujansuu on tiettävästi Suomen innovatiivisin blogaava talousjohtaja (toim. subjektiivinen huom.). Suomen johtavan autoalan palveluyhtiön Secto Automotiven riveihin Ville liittyi vuonna 2014.

Ota yhteyttä!

Miten voimme olla avuksi? Kerro meille autotarpeistasi ja olemme sinuun pian yhteydessä.