Sähköautot Sähköauto sopii työsuhdeautoksi entistäkin paremmin

Eduskunnan tammikuussa 2021 vahvistama 170 euron alennus täyssähköisten työsuhdeautojen kuukausittaiseen verotusarvoon mahdollistaa viimein vastuullisen ja käyttökuluiltaan edullisen valinnan myös keskimääräiselle työsuhdeautoilijalle. Etu koskee vuonna 2020 tai myöhemmin rekisteröityjä työsuhdekäytössä olevia täyssähköautoja.

Vähäpäästöisempään autokantaan verotuksen keinoin

Täyssähköautojen hankintahinnat ovat jokaisen uuden mallin myötä laskeneet lähemmäs perinteisten polttomoottoreiden hintoja. Aivan samaan hintatasoon ei vielä olla päästy, mutta edullisempien käyttökustannusten myötä vapaan autoedun täyssähköauton kokonaiskulut ovat jääneet hankinnan tehneelle yritykselle vastaavan polttomoottoriauton tasolle tai matalammalle. Miksi täyssähköautoja on kuitenkin rekisteröity vain reilu 5 000 kpl eli marginaalinen osa autokannasta?

Autoetu on käyttäjälleen veronalainen luontaisetu jonka arvo määritellään auton uushankintahinnan perusteella, sisältäen lisävarusteet. Täyssähköauton korkeampi hankintahinta on tarkoittanut työsuhdeautoilijalle korkeampaa autoedun verotusarvoa.

Tähän saakka valtion aiemmat sähköautoinsentiivit ovat hyödyttäneet yrityksiä, eivät loppukäyttäjiä, mikä ei lukujen valossa ole ollut riittävä toimenpide sähköautojen rekisteröintien lisäämiseen. Työsuhdeautot siirtyvät 3-4 vuoden sisällä ensirekisteröinnistä vaihtoautomarkkinaan ja ovat todetusti tehokas tapa uudistaa Suomen iäkästä ja suuripäästöistä autokantaa.

Kiitos edelläkävijöille, nyt on kaikkien aika

Olemme leasanneet satoja täyssähköautoja, enemmän kuin kukaan Suomessa. Kokemuksen syvällä rintaäänellä voimme kertoa täyssähköautoja työsuhdeautokseen valinneiden henkilöiden kuuluneen toistaiseksi kolmeen eri käyttäjäprofiiliin:

  1. Tosifanit, sähköhifistelijät, ympäristötietoiset ja early adaptorit jotka ovat erityisen kiinnostuneita uudesta teknologiasta ja ovat valmiita maksamaan muutamia satasia kuukaudessa enemmän siitä, että pääsevät toteuttamaan ideologiaansa myös liikkumisessa.
  2. Greentech-yritysten henkilökunta. Vastuullisuus on nouseva ja toivottavasti pysyvä trendi liiketoiminnassa. Myös monet yritysvastuuta vahvasti painottavat yritykset ovat kirjanneet autopolitiikkaansa sähköautoja suosivia käytäntöjä. Monenlaisilla porkkanoilla voidaan ohjata käyttäjiä valitsemaan sähkö- tai vähäpäästöisiä automalleja, joiden käyttökustannukset tulevat myös yritykselle edullisemmaksi.
  3. Premium autojen käyttäjät. Korkeamman hintaluokan sähköautoista on jo pitkään löytynyt yli 400 km käyttösäteen malleja, joiden valitseminen ei vaadi käyttäjältään kompromisseja. Tilastojen valossa lähes jokainen taajamassa asuva suomalainen pystyy hoitamaan päivittäiset askareensa 50 km päivittäisen säteen sisällä, mutta edelleen se ”kerran talvessa Lappiin”-ajatusmalli kummittelee kun pohditaan tarvittavaa auton käyttösädettä.

Tämä kaikki on kuitenkin takanapäin.

Kakkosgeneraatioon täyssähköautot tulevat

Vielä muutama vuosi sitten täyssähköautomallit olivat listattavissa kahden käden sormilla. Jokamieshintaluokan sähköautojen käyttösäde oli maksimissaan muutamia satoja kilometrejä ja hinta huomattavasti vastaavia polttomoottoreita korkeampi.

Tänä vuonna useimmat automerkit tuovat markkinoille täyssähköautoja. Toisin kuin aiemmin:

  1. Valittavana on muitakin korimalleja kuin pikku hatch back ja luksus-sedan.
  2. Käyttösäteet pitenevät, enää ei tarvitse laskeskella kilometrejä
  3. Akkujen paino/tehosuhteen vuoksi sähköautojen käyttösäde ei tule enää merkittävästi pitenemään. Nyt myytävät sähköautot tulevat siis säilyttämään arvonsa hyvin.
  4. Hinnaltaan sähköautot ja vastaavat polttomoottorimallit alkavat lähentyä toisiaan.

Sähköauton verotusarvon alennuksen ja lisääntyvien, pidemmän käyttösäteen sähköautomallien myötä sähköinen liikenne on yhä useamman työmatkalaisen saavutettavissa muutenkin kuin pendelöimällä. Olemme viimein päässeet pisteeseen jossa käyttäjä voi itse määrittää minkälaiset ominaisuudet tarvitsee täyssähköautoonsa ja käyttää autoa lähes niin kuin on tähänkin asti tottunut käyttämään.

Lue lisää täyssähköautosta työsuhdeautona artikkelistamme.