fbpx

Sähköautot, Sananvuoro Secto Road Trip – sähköautoilla Eurooppaan, päivä 2

Mitä tapahtuu kun kaksi sähköautonoviisia lähtee 2 700 km road tripille läpi Euroopan? Keravan bensalenkkari Ari ja taloudellisen ajon mestari Jenni matkaavat täyssähköautoilla Tesla Model 3:lla ja Audi e-tronilla Helsingistä Milanoon. Miten sopivat yhteen autojen erilaiset käyttösäteet ja kuskien erilaiset ajotavat? Ehditäänkö matkalla tehdä muutakin kuin ajaa ja ladata? Mitä opitaan matkan varrelta? Mitä pitäisi tapahtua jotta sähköstä tulisi koko kansan käyttövoima?

Päivä 2, Tukholma – Kööpenhamina (640 km)

Edellisen illan karaoket olivat muisto vain kun laiva saapui satamaan. Klo 6.10 hyppäsimme autoihin. Ehdimme ajaa muutaman kilsan peräkkäin Tukholman alittavissa tunneleissa, kun otin vahingossa oikean kaistan ja ajoin meidät Teslailijat ulos tunnelista ennen aikojamme. Teslan navigaattori oli olevinaan päällä, mutta se olikin jäänyt näkymään, jossa osoite valitaan eikä se ohjannut mihinkään vaan näytti koko reittiä.

Navi oikeasti päälle ja uukkaria seuraavasta liittymästä. Mutta vaikka kartta oli päällä, onnistuin sittenkin ottamaan väärän liittymän ja ajoimme melkein satamaan saakka takaisin ennen kuin sain vielä kerran käännyttyä. Sitten kun tajusin, että pitää seurata tien 20 viittoja, alkoi homma sujua. Pienen seikkailun aikana Audi-porukka ehti jo 18 km päähän.

Aamupalan nautimme 30 km päässä Tukholmasta Södertäljessä Quality Hotellin aamiaispöydässä, minkä jälkeen kuvasimme päivän lähtötunnelmia läheisessä puistossa.

Autoille suunnittelimme tarjoavamme päivän ekat lataukset Södertäljestä noin 150 km päässä sijaitsevassa Linköpingissä. Samalla voisimme itse syödä lounaaksi vaikka IKEAn lihapullat. Jouduimme kuitenkin muuttamaan suunnitelmia, koska Audin range tippui hurjaa vauhtia yli 100 km nopeuksissa. Plugsurfing appi esiin ja latauspisteitä etsimään. 50 km lähempänä Tallebon McDonaldsin pihassa oli kaksi laturia, mikä sopisi meille enemmän kuin hyvin, koska saisimme molemmat autot lataukseen. Perillä Tallebossa Audissa oli enää 23 km rangea ja Teslassa 90 km. Latauksen aktivointi onnistui hienosti Secton universaalilla lataustagilla.

 

Molemmat autot vaativat puolitoista tuntia latausta akun täyttämiseen. Mitä tehdä odotellessa, kun aamupalasta oli vasta tunti aikaa? Ensin leikimme lasten liukumäessä ja sitten palkitsemme itsemme Mäkkärin jätskeillä. Hyvin kehittävää, suosittelemme lämpimästi!

Reilun tunnin latauksen jälkeen päätimme, että nyt saa riittää. Hauskasti molemmat autot imaisivat liki saman verran virtaa, pyöristettynä 53 kWh. 50 kWh laturit toimivat selvästi täydellä teholla.

Mielenkiintoista näissä latureissa oli se, että toinen oli minuutti- ja toinen kWh-hinnoiteltu. Olin kuvitellut, että kWh-hinnoittelu olisi edullisempaa ainakin täydellä latausteholla, mutta ei ainakaan tässä tapauksessa.

Charge-ON laturilla lataus maksoi 7,07 SEK / kWh ja maksettavaa kertyi yhteensä 34,30 e. Fortumin laturilla lataus maksoi puolestaan 1,82 SEK / min, jolloin reilun tunnin lataus maksoi vain 11,40 e.

Laturilta lähdössä oli tällä kertaa ongelmia Audilla. Sitä ei saatu millään irti laturista, vaan laturi sekosi ja näytti X:ää kaikissa kohdissa. Konepellin alta löytyi selvittelyn jälkeen manuaalinen lukituksen vapautusvipu ja Audi pääsi irti ja liikenteeseen.

Seuraavan latauksen suunnittelin 200 km päähän, mutta taaskaan hieman vajaaksi ladatun Audin range ei riittänyt perille. Audin käytettävissä oleva akkukoko on 87 kWh ja Teslan 75 kWh. Audi on selkeästi korkeampi ja painavampi auto joten hieman korkeampi kulutus oli odotettavissa. Tällä kertaa määrittävä tekijä taisi kuitenkin olla kuski Ari ”Bensalenkkari” Tuhkasen nautiskeleva ajotyyli. Huomenna vaihdetaan kuskeja ja katsotaan mitä tapahtuu.

Niinpä seuraava pysähdys oli Jönköpingissä ja missäpä muuallakaan kuin Mäkkärillä. Siinä latureita oli vain yksi, mutta ei haitannut koska Teslassa oli rangea vielä yli 150 km. Sillä jatkaisimme lounaan jälkeen Superchargerille Toftaholmiin.

Ruokatunnilla tutkimme sattumalta edellisen latauksen hintoja Plugsurfingista  ja huomasimme, että Audin lataus oli keskeytynyt 30 min kohdalla. Koska piuha oli jo kiinni autossa, pystyimme käynnistämään latauksen helposti uudestaan appista.

Tauon jälkeen tiemme erosivat, kun me Teslailijat suuntasimme Superille ja Audi jo kohti Malmöä.

Toftaholmin SuperCharger oli käsittämättömän korvessa! Navigaattori ohjasi meidät ensin pois isolta tieltä ja sitten Herrgårdin kartanon pihaan ja mietittiin, ollaanko ollenkaan oikeassa paikassa. Sieltä pihan perältä kuitenkin löytyi 8 paikkainen SuperCharger – ja voi pojat missä miljöössä! Kartanon pihapiiri oli järven rannassa ja vieressä oli myös keskiaikainen raunio.

Otimme ensin aurinkoa laiturilla (ja poltimme itsemme), minkä jälkeen tutustuimme raunioon ja kävimmepä etsimässä yhden geokätkönkin. Siinä vaiheessa Audi-tiimi laitteli jos viestiä, että missä mennään. Hups, olimme olleet laturilla liki 1,5 h! Tullessa range oli 85 km ja lähtiessä 406 km. En ole varma oltiinko vahingossa laitettu maksimirange lataukseen, koska olisin luullut että olisi mennyt tuossa ajassa ihan täyteen. Joka tapauksessa päästiin taas matkaan ja akku riittäisi hyvin Kööpenhaminaan, jossa yöpyisimme.

Meidän vasta lähtiessä laturilta Audi oli jo ehtinyt saapua latailemaan Örkelljungaan.  Ihan putkeen ei mennyt sekään, sillä Audia ei meinattu taaskaan saada irti lataustolpasta. Tällä kertaa kännykkäsovellus kieltäytyi kommunikoimasta tolpan kanssa kun lataus olisi pitänyt keskeyttää. Puhelimen tai apin boottaus ei auttanut eikä Audin manuaalikatkaisinkaan, joten lopulta lataus piti keskeyttää tolpan hätäseis-painikkeesta.

Tuosta Bee Chargin Solutionsin tolpasta ladattiin muuten reissun tähän mennessä kalleimmat sähköt. Olemme reissanneet ajatuksella, että ladataan kun tarvitaan, mutta pitäisi nähtävästi katsoa vähän tarkemmin. Pikalataus maksoi 11,90 SEK / kWh ja kun Audi latasi sähköä 63,7 kWh, hintaa kertyi poskettomat 68,40 e!!! Ja tällä pääsee mitä 250 km? Eli hinta per 100 km on reilu 27 e. Jos bensan kulutus olisi 5,5 l/100 km kuten omalla autollani, 100 km maksaisi alle 10 e…

Helsingborgin ja Malmön keskivaiheilla kuvasimme dronella materiaalia reissun videoita varten. Aikaisemmin saapunut Audi-tiimi oli löytänyt rannikolta upean pitkän suoran ja paikka oli sen veroinen, mistä pojat puhuivat.

Yhdeksän maissa lähdimme ajamaan lopulta Kööpenhaminaan. Ylitimme Juutinrauman sillan ihan mielettömän auringonlaskun aikaan! Olikin mukava saada vähän ekstravastinetta hintavalle sillanylitysmaksulle (53 e).

Kööpenhaminassa yövyimme komeassa 23-kerroksisessa Bella Sky hotellissa. Varausta tehdessä oli kerrottu, että paikalla on latauspiste ja ajattelimme, että saisimme autot yöksi type2:iin ja aamulla akut olisivat täynnä. Totuus oli kuitenkin toisenlainen. Hotellin vieressä oli yksi pikalaturi, jossa oli puolen tunnin aikarajoitus ja paikka täynnä sähkötakseja. Yritimme vieläkö puoli yhdeltä viedä Tesla lataukseen, mutta säätäessäni sovelluksen kanssa viereen kurvasi Model S taksi, joka oli mua nopeampi ja laittoi asuntonsa lataukseen. Latureihin ei mene kuin yksi auto kerrallaan, joten meidän autoamme laturi ei enää suostunut lataamaan kun sain sovelluksen auki.

Molempien autojen akut ovat lähes tyhjät, joten aamu alkaa latauspaikkojen metsästyksellä.

 

Secto Road Trip-matkapäiväkirjan muut osat löydät täältä:

Päivä 1, Helsinki-Turku/Tukholma

Päivä 2, Tukholma-Kööpenhamina

Päivä 3, Kööpenhamina-Hampuri

Päivä 4, Hampuri-Singen

Päivä 5, Sveitsi

Päivä 6, Milano

Secto matkablogin kirjoittaja on Jenni Rossi, 37-vuotias ohjelmistosuunnittelija ja autobloggaaja Jyväskylästä. Jenni valikoitui mukaan Secton road tripille avoimen haun kautta. Jennin 11 vuotta kirjoittama POLOinen autoblogi ja telkkarin Gladiaattorit-veto vakuuttivat tuomariston.

Ota yhteyttä!

Miten voimme olla avuksi? Kerro meille autotarpeistasi ja olemme sinuun pian yhteydessä.