fbpx

Sähköautot, Sananvuoro Secto Road Trip – sähköautoilla Eurooppaan, päivä 6

Milano

Mitä tapahtuu kun kaksi sähköautonoviisia lähtee 2 700 km road tripille läpi Euroopan? Keravan bensalenkkari Ari ja taloudellisen ajon mestari Jenni matkaavat täyssähköautoillaTesla Model 3:lla ja Audi e-tronilla Helsingistä Milanoon. Miten sopivat yhteen autojen erilaiset käyttösäteet ja kuskien erilaiset ajotavat? Ehditäänkö matkalla tehdä muutakin kuin ajaa ja ladata? Mitä opitaan matkan varrelta? Mitä pitäisi tapahtua jotta sähköstä tulisi koko kansan käyttövoima?

Saavuimme eilen Milanoon. Aamulla herätessä saatoin sen uskoakin. Jes, me todella olemme perillä!

Minulla ei totta puhuen ole mitään havaintoa, mikä perjantain alkuperäinen toimintasuunnitelma oli. Tiedän vain, että tuli taas pari muuttujaa, mutta niihin tämän matkan aikana on ehtinyt tottua!

Nimittäin. Yllätys, yllätys, hotellin Type 2 ei ollutkaan ladannut Audia yön aikana, vaikka lataus oli käynnistetty ohjeen mukaisesti laitteen nappia painamalla. Auton mittaristosta emme pystyneet latauksen käynnistymistä näkemään, sillä pystyimme kiinnittämään johdon vasta kun olimme kiivenneet auton yli pois tallista. Liitäntäjohdon viereisestä ledistä sen olisi varmaankin nähnyt, mutta ei tajuttu tarkistaa kun oltiin lopulta saatu auto talliin, itsemme pois tallista ja piuha kiinni. Kannattaa katsoa video, Arin könyäminen on näkemisen arvoinen!

Audissa oli rangea jäljellä vain 35 km, joten oli lähdettävä metsästämään laturia. Lähin oli auton navigaattorin mukaan vain parin kilsan päässä, ja suuntasimme sinne. Mutta mutta. Katsoiko kukaan, että onko laturi Plugsurfingissa? Eihän laturi ollut sen piirissä, eikä lataus siten onnistunut. Kun tutkimme Plugsurfingia tarkemmin, selvisi, että koko Milanon alueella on vain 13 siihen liitettyä laturia eikä yksikään niistä ollut pikalaturi! Ei siis auttanut kuin jättää auto latautumaan hitaasti lähimpään Type 2:een. 

Laturin löydyttyä koko iloinen roadtrip-perheemme ahtautui Tesla 3:een. Vähän hartioilla oli ahdasta, mutta sopu sijaa antaa. 

Milla ajoi meidät ihan Milanon ytimeen Duomi di Milano katedraalin lähelle. Katedraali sijaitsee Area C ympäristövyöhykkeellä, jonne ajaakseen pitää maksaa pääsymaksu, mutta sähköautot on vapautettu siitä. Sitä en kyllä tiedä oliko tämä ympäristövyöhykeasia tiedossa kun sinne ajettiin, sillä ehdin ainakin itse tutustua asiaan vasta jälkeenpäin… 

Parkkipaikan löytäminen tuolta alueelta oli ihan mahdotonta. Autoja on Milanossa joka puolella pitkin ja poikin, myös suojateillä ja risteysalueilla. Kuin ihmeen kaupalla löytyi kuitenkin yksi vapaa spotti, josta emme olleet ihan varmoja saako siihenkään jättää, mutta jätimme riskillä. 😅

Ihan pysäköintiruudun vieressä olisi ollut pysäköintihalli, mutta Tesla 3 oli siihen liian pitkä. Kuten myös paikkaa ihmetellessämme ovelle saapunut Tesla S, jonka omistaja joutui käännyttämään pois. Tämä erikoinen parkkihalli toimi niin, että auto ajettiin kadulta pieneen tilaan kääntölevyn päälle. Ensin se pyörähtää 90 astetta, että auto saadaan poikittain sinne ja sen jälkeen hissi laskee levyn alas. Alhaalla on mekanismi, joka siirtää auton ja levyn pois hissistä vapaalle paikalle. Sitten hissi tulee tyhjän levyn kanssa takaisin ylös odottamaan seuraavaa pysäköijää. Kokonaisuudessaan talliin mahtui 36 autoa. Hieno nähtävyys ainakin autointoilijalle ja hauskaa että omistaja halusi näyttää meille turisteille sen toiminnan. 😊

Kirkon lähistöltä shoppailimme Arille uudet kengät, koska edelliset kirjaimellisesti hajosivat jalkoihin! Kävimme myös lounaalla Tripadvisorissa huiput arvostelut saaneessa POMET Milano pizzeriassa, jossa oli jänniä taitettuja pitsoja. Alkuun talo tarjosi kuoharia ja aterian päätteeksi vielä meloncello aperitiivit. Ravintolan seinälle sai jättää terveiset ja nyt korkealla seinässä komeilee #sectoroadtrip!

Lounaan jälkeen kuvasimme reissun viimeiset videot. Meillä on ollut huono karma videoiden kanssa, kun monesti jotain meteliä lähellä. Siirryttyämme Tanskassa kuvaamaan sateensuojaan vieressä alettiin leikata nurmikkoa ja nyt Milanossa ehdimme sanoa kameralle vain pari sanaa, kun kirkon viereen kasatulla lavalla alkoi soundcheck. Toisessa paikkaa saimme sitten viimeiset fiilikset purkkiin.

Kun videot oli saatu purkkiin, oli enää löydettävä takaisin Audin luokse kaupungin laidalle. Lataus kesti 4:45 h ja akku täyttyi sinä aikana 49,5 kWh. Range kasvoi 200 km:iin.

Sitten Sectolaiset hyppäsivät Audiin ja karauttivat sillä tiehensä Secton kesäpäiville Milanon pohjoispuolelle. Minä ja kuvaustiimi jäimme Teslan kanssa viettämään viikonloppua Milanoon, mutta se on eri tarina se.

Näin huikea sähköautoseikkailu on saatu päätökseen. Kaikenlaista ehti tapahtua matkalla, mutta koskaan ei sähkö loppunut kesken. Pieniä vastoinkäymisiä oli joka päivä, mutta olisi tämä ollut paljon tylsempi reissu jos kaikki olisi mennyt putkeen. Lähtisin milloin vaan uudestaan!

Secton Plugsurfing -lataustagi/appi toimi tosi hyvin muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta. Oli superkätevää, kun ei tarvinnut huolehtia eri operaattoreille omia tageja, vaan yhdellä selvisi koko euroopassa. Teslan Supercharger-verkosto on toki ihan omaa luokkaansa ja siten Teslalla euroopassa matkailu vasta rentoa onkin! Mutta kyllä mulle tuo Audikin kelpaisi; sillekin latureita löytyy ihan hyvin, etenkin jos malttaa ladata 50 kW latureista. Niitä on kuin sieniä sateella.

Secto Road Trip-matkapäiväkirjan muut osat löydät täältä:

Päivä 1, Helsinki-Turku/Tukholma

Päivä 2, Tukholma-Kööpenhamina

Päivä 3, Kööpenhamina-Hampuri

Päivä 4, Hampuri-Singen

Päivä 5, Sveitsi

Päivä 6, Milano

Secto matkablogin kirjoittaja on Jenni Rossi, 37-vuotias ohjelmistosuunnittelija ja autobloggaaja Jyväskylästä. Jenni valikoitui mukaan Secton road tripille avoimen haun kautta. Jennin 11 vuotta kirjoittama POLOinen autoblogi ja telkkarin Gladiaattorit-veto vakuuttivat tuomariston.

Ota yhteyttä!

Miten voimme olla avuksi? Kerro meille autotarpeistasi ja olemme sinuun pian yhteydessä.