fbpx

Sähköautot, Sananvuoro Secto Roadtrip – sähköautoilla Eurooppaan, päivä 1

Mitä tapahtuu kun kaksi sähköautonoviisia lähtee 2 700 km road tripille läpi Euroopan? Keravan bensalenkkari Ari ja taloudellisen ajon mestari Jenni matkaavat täyssähköautoilla Tesla Model 3:lla ja Audi e-tronilla Helsingistä Milanoon. Miten sopivat yhteen autojen erilaiset käyttösäteet ja kuskien erilaiset ajotavat? Ehditäänkö matkalla tehdä muutakin kuin ajaa ja ladata? Mitä opitaan matkan varrelta? Mitä pitäisi tapahtua jotta sähköstä tulisi koko kansan käyttövoima?

Päivä 1, Helsinki – Turku (170 km)

Huima seikkailu alkaa! Seuraavat päivät kuluvat sähköauton ratissa, kun Secton tiimi testaa, miten roadtrip luonnistuu sähköautolla. Koska sähköautolla Lappiin ajaminen alkaa olla niin jokapäiväistä touhua, niin otimme roadtripin kohteeksi Italian Milanon, jonne ajamme Ruotsin, Tanskan, Saksan ja Sveitsin kautta.

Kalustoksi roadtripille on valikoitunut Teslan uusi ”koko kansan” Model 3:n tehokkain Performance-versio ja Audin Q5:n kokoluokkaa lähentelevä e-tron.

Tesla Model 3 Performance-mallin akkujen koko on 75 kWh ja WLTP:n mukainen käyttösäde hieman päälle 500 km. Audi e-tronin akkukoko on 95 kWh (käytettävissä 87 kWh) ja WLTP:n mukainen käyttösäde hieman matalampi 417 km. Reissun aikana nähdään mihin todellinen sähkönkulutus ja käyttösäde asettuu.

Roadtripin ensimmäinen pysähdyspaikka oli Lohjalla, jossa on Suomen nopein 150 kW pikalaturi ”hyperlaturi”.

Me Teslan kyydissä tulleet saavuimme Lohjalle yli tuntia aiemmin kuin Audi-tiimi. Aikaa oli niin paljon, ettemme tarvinneet hypernopeaa laturia, vaan mentiin ihan tavallisella 50 kW pikaisella. Sillä noin puolillaan ollut akku saatiin täyteen reilussa tunnissa.

Lataus lähti käyntiin näppärästi Plugsurfing-sovelluksella, johon Sectolla on myös omat lataustagit.

Audi e-tronilla kokeilimme hypernopeaa laturia ja niinhän siinä kävi, että auto oli valmis ennen kuin ruoka ehti pöytään ja piti käydä siirtämässä se pois. 😀 Tämä on oikeastaan yksi sähköauton latauksen ongelmia, että ei ehdi syödä ennen kuin lataus on valmis. Tai ainakin pieniakkuisilla, sillä me etujoukot ehdimme Teslan latautuessa syödä hyvin. Ison akun täyttäminen vie isommin aikaa.

Reissun alkuvideoiden kuvaamisen jälkeen pääsimme liikenteeseen. Arvoimme työkoneet kolikkoa heittämällä ja pääsin testaamaan ensi kertaa Tesla 3:a. Auton pelkistetyt linjat ja turhien nippelien ja nappelien puuttuminen tekee siitä todella kauniin! Siitä yllätyin, että isolle näytölle sijoitettuun nopeusmittariin tottui lähes välittömästi eikä tavallista ratin takana olevaa kaivannut yhtään.

Päivän kohteena oli Turun satama, josta seilaisimme Baltic Princess laivalla Tukholmaan. Milanoon voisi toki ajaa myös Baltian kautta, mutta siellä on sen verran niukemmin latureita että reitti valikoitui  Ruotsin ja Tanskan kautta.

Mieheni oli pelotellut, että laivaan ajaminen on vaikeaa, koska siellä on tosi ahdasta, mutta ilmeisesti autokannen tilat muuttuneet 90-luvusta tai sitten oli vain väljä ilta. Kannelle mihin päädyimme olisi mahtunut kymmeniä Tesloja ja Audeja!

Perillä laivassa auton energiankulutus näytti jotain 18 kwh/100 km. Mielenkiintoista nähdä, millaiseksi se asettuu pidemmällä matkalla.

Kun pääsimme hyttiiin otimme saman tien jalat allemme, sillä WC:n vetäminen aiheutti pienimuotoisen tulvan lattialle. Noh, ei siinä, jätimme henkilökunnan aukomaan tukosta ja siirryimme itse notkuvien buffetpöytien ääreen.

Ilta päättyi laivan karaokebaariin, jossa porukkamme koitti parhaansa mukaan rikkoa eläkeläisten ikivihreiden putkea. Puolilta öin tunteen maille, sillä aamulla olisi aikainen herätys.

Secto Road Trip-matkapäiväkirjan muut osat löydät täältä:

Päivä 1, Helsinki-Turku/Tukholma

Päivä 2, Tukholma-Kööpenhamina

Päivä 3, Kööpenhamina-Hampuri

Päivä 4, Hampuri-Singen

Päivä 5, Sveitsi

Päivä 6, Milano

Secto matkablogin kirjoittaja on Jenni Rossi, 37-vuotias ohjelmistosuunnittelija ja autobloggaaja Jyväskylästä. Jenni valikoitui mukaan Secton road tripille avoimen haun kautta. Jennin 11 vuotta kirjoittama POLOinen autoblogi ja telkkarin Gladiaattorit-veto vakuuttivat tuomariston.

Ota yhteyttä!

Miten voimme olla avuksi? Kerro meille autotarpeistasi ja olemme sinuun pian yhteydessä.