fbpx

Sähköautot, Sananvuoro Suomessa on uusi hallitus – miten muuttuu liikkuminen?

Vaalikiihko on takana ja Suomeen on saatu uusi hallitus. Hallituksen lähes 200 sivuinen hallitusohjelma on paikoitellen hengästyttävää luettavaa. Lähes jokaiseen epäkohtaan tartutaan ja ainakin muutosta tavoitellaan. Sinällään liikennepolitiikan ja verotuksen haasteet eivät ole muuttuneet mihinkään. Edelleen Suomi tavoittelee liikenteen päästöjen puolittamista vuoteen 2030 mennessä vuoden 2005 tasosta. Tavoite on kunnianhimoinen. Lisää painetta tuo hallitusohjelmassa mainittu, kansainvälisestikin erittäin kunnianhimoinen tavoite hiilineutraaliudesta vuoteen 2035 mennessä. Siihen on aikaa vain n. 15,5 vuotta.

Hallitusohjelma on kiitettävästi tunnistanut matalapäästöisen liikkumisen merkityksen. Muutama nosto on hyvä tehdä tuoreesta hallitusohjelmasta:

 

  1. Käyttövoimien muutos tulee jatkumaan voimakkaana

Tätä hallitus tukee omalta osaltaan nostamalla polttoaineiden verotusta 250 M€:llä. Samalla hallitus julkaisi ison liudan toimenpiteitä vaihtoehtoisten käyttövoimien tukemiseen aina biopolttoaineista sähköautoiluun. Uskon, että toimenpiteet ovat oikean suuntaisia, kunhan autoilun verotuksen uudistusta edistetään samalla ponnekkaasti.

 

  1. Liikenteen rahoitusta ja verotusta tullaan uudistamaan

Hallitusohjelma myöntää sen tosiasian, että liikenneverkon korjausvelka kasvaa edelleen ja velka on jo laskennallisesti yli 2,5 mrd. Samalla hallitus haluaa varmistaa liikenteestä saatavien verotulojen tason. Käyttövoimien muutosvauhti yhdistettynä nykyiseen päästöohjattuun autoveroon, koviin ilmastotavoitteisiin ja kovaan polttoaineverotukseen sisältää automaattisen verotulojen rapautumismekanismin. Toivottavasti uusi hallitus pystyy edistämään liikenteen verotuksen kokonaisvaltaista uudistamista ripeällä aikataululla.

Mielenkiintoinen tieto oli, että hallitus mahdollistaa lainsäädännöllä tietullien käyttöönoton. Toivottavasti tähän kyetään luomaan muunlainen malli, kuin perinteinen tietullirakenne. Tähän myös autoalan edunvalvojat ottivat tiukasti kantaa. Nykyisellä teknologialla verotuksen ja liikenteen verotuksen voi hoitaa dynaamisemminkin.

 

  1. Työsuhdeautoilussa halutaan tukea erittäin matalapäästöisiä autoja

Hallitus on ilahduttavasti todennut erittäin matalapäästöiset työsuhdeautot yhdeksi tärkeäksi välineeksi lisätä Suomen päästöttömien autojen määrää. Itse uskon, että tällä on tärkeä vaikutus liikenteen päästöjen vähentämiseen, sillä työsuhdeauto jatkaa Suomen markkinassa elämäänsä vielä työsuhdekäytön jälkeen toistakymmentävuotta yksityiskäytössä.

Ilahduttava yksityiskohta oli se, että hallitus luopuu sähköauton latausedun verotuksesta. Pieni, mutta tärkeä signaali.

 

  1. Sähköautojen latausverkostoon panostetaan

Erityisesti suurtehoisin (yli 100 kw) latausinfrastruktuurin laajentaminen on yksi keskeinen väline luoda edellytykset sähköautoilun laajenemiselle. Me Sectolla kokeilimme ”range anxietyn” tuntemuksia ajamalla kaksi täyssähköautoa Helsingistä Italian Milanoon ja takaisin (päivä 1, päivä 2päivä 3). Kiteytyksenä lienee se, että sähköautoilu on mukavaa ja erittäin toimivaa, kunhan suurtehoinen latausverkosto on riittävän tiheä.

Hallitusohjelman mielenkiintoinen anekdootti oli vaatia huoltoasemaketjuille velvoite latausasemien perustamiselle. Tämä on hyvä suunta, mutta väkisin joutuu kysymään, onko huoltoasema se oikea paikka? Omalla roadtripillämme me huomasimme, että Ruotsissa ja Keski-Euroopassa erityisesti pikaruokaravintolat olivat omaksuneet latauspisteiden merkityksen. Tällä toki voi olla kansanterveyttä heikentäviä vaikutuksia pidemmässä juoksussa.

 

  1. Eri liikkumismuotojen yhteensovittamista edistetään

Hallitusohjelman rivien välistä on tulkittavissa, että hallitus haluaa olla tukemassa eri liikkumismuotojen parempaa yhteensovittamista. Tätä tavoitetta ei voi kuin kannattaa. Erityisesti API-rajapintapohjaisen tiedon välityksen edistäminen mahdollista uusia palveluja yhdistelemällä eri liikkumisen muotoja aina autosta junaan ja taksista yhteiskäyttöfillariin.

Jäämme odottamaan millaisia konkreettisia esityksiä Suomen hallitus tuo syyskaudelle julkisuuteen.

___

Keskustelu jatkuu Secton some-kanavissa Facebookissa ja LinkedIn:ssä.

Sananvuoron kirjoittaja Ville Kujansuu on tiettävästi Suomen innovatiivisin blogaava talousjohtaja (toim. subjektiivinen huom.). Suomen johtavan autoalan palveluyhtiön Secton riveihin Ville liittyi vuonna 2014.

Ota yhteyttä!

Miten voimme olla avuksi? Kerro meille autotarpeistasi ja olemme sinuun pian yhteydessä.