fbpx

Sananvuoro Työsuhdeauton hankintarajana autoedun verotusarvoraja

Luet neljättä blogikirjoitustani yritysten autopolitiikkaan ja hankintarajoihin liittyen. Jos haluat kattavan kokonaiskuvan siitä minkälaisia raja-arvoja yritykset asettavat autohankinnoilleen ja miksi, kannattaa käydä lukemassa myös aiemmat sananvuoroni Secton HUB-osiosta.

Autoedun verotusarvoraja on kokemukseni mukaan yrityksissä kaikkein käytetyin työsuhdeauton hankintarajamalli. Tämä johtuu varmasti mallin yksinkertaisuudesta, esim. suhteessa aiemmassa blogikirjoituksessa kuvattuun ovh. perusteiseen hankintahintarajaan, lopputuleman ollessa molemmissa käytännössä sama.

Mallissa määritellään käyttäjäkategoria-kohtaisesti (esim. ylin johto, päällikkötaso, myyjät/asiantuntijat ja muu henkilöstö) joko vapaa-autoetu- tai käyttöetuverotusarvoraja autohankinnalle. Verotusarvoraja ei ota siis kantaa auton alennukseen ja käyttäjä pystyy katsomaan suoraan automallien ovh. listasta eri autovaihtoehtoja.

Useimpien automerkkien verkkosivuilla löytyy autokäyttäjälle hyödyllinen konfiguraattori auton määrittelyä varten, joka ilmoittaa myös varusteiden vaikutukset verotusarvoihin (pois lukien jälkiasenteiset maavarusteet jotka harvemmin löytyvät autojen tehdaskonfiguraattoreista).

Automyyjän kanssa käyttäjä pystyy luonnollisesti vielä käymään keskustelun toivotuista varusteista autolle (nämä nostavat verotusarvoa, joten niihin kannattaa varata nk. vapaata verotusarvoa vielä päälle). Tämä onkin suotavaa, sillä tehdasvarustelistat ovat joissain merkeissä hyvinkin laajoja ja toisistaan riippuvaisia: kaikkia varusteita ei saa, jos ei ota jotain tiettyä varustetta mukaan myös.

Talvirenkaat eivät tavanomaisesti vaikuta verotusarvoon, koska ne ovat nk. pakollisia varusteita. Verotusarvo on se kulu, jota käyttäjä tavalla tai toisella maksaa autoedusta, joten sen arvo on usein käyttäjäkulmasta tarkasteltuna se merkittävin tekijä.

Hankintojen selkeän raja-arvon määrittelyllä onkin tärkeä funktio, kun mietitään käyttäjien autojen hankintaan käyttämää aikaa. Mitä yksinkertaisemmaksi tehdään raja-arvojen asetanta, sitä nopeammin ja helpommin yksittäinen työntekijä löytää itselleen auton. Tämä vastaa myös henkilöstöhallinnon tarpeisiin (=selkeä dokumentoitu prosessi hankinnalle), sekä taloudellisiin asioihin (=työajan mahdollisimman tehokas käyttö).

Hankintarajamallin plussat:

  • Yksiselitteinen ja yksinkertainen
  • Autojen vertailu helppoa työsuhdeautoilijalle

Hankintarajamallin miinukset:

  • Jos lisävarusteiden arvoa ei rajata, on riski, että työsuhdeautoilijan päätös valita edullinen auto mittavilla varusteilla tulee yritykselle kalliiksi.

___

Sananvuoron kirjoittaja, Secton myyntijohtaja Linus Baer vetää Secton myyntitiimiä varmalla otteella. Leasingmyynnistä ja erityisesti asiakkaille rakennetuista haastavimmista palvelukokonaisuuksista Linuksella on kokemusta vuodesta 2009. Secton sisällä Linus onkin monimutkaisten asiakascasejen Go To -mies.

Ota yhteyttä!

Miten voimme olla avuksi? Kerro meille autotarpeistasi ja olemme sinuun pian yhteydessä.