fbpx

Sananvuoro Liikennepalvelulaki etenee – mitä muutoksia on edessä?

Liikenne- ja viestintäministeriö on lähettänyt lausuntokierrokselle ehdotuksen liikennepalvelulain, tai kansanomaisemmin Liikennekaaren, toiseksi vaiheeksi. Ministeriön iso ajatus liikenteen informaatiorajapintojen avaamisesta ja matkaketjujen sujuvoittamisesta on erittäin hyvä, kuten Helsingin Sanomatkin pääkirjoituksessaan totesi. Työ on iso, mutta hyödytkin ovat merkittäviä.

Mitä muutoksia on sitten esitetty?

1.      Viranomaisten rekistereitä avataan.

Rekistereitä avataan yhä enemmän avoimen datan periaatteiden mukaisesti. Tämä loisi pohjan uusien digitaalisten palveluiden hyödyntämiselle, kun kaupalliset toimijat pääsisivät hyödyntämään viranomaisrekistereihin pohjautuvaa tietoa, ja luomaan näistä uusia palveluita. Lainsäätäjän näkökulmasta tässä on iso lakien yhdistämistyö edessä.

2.      Matkaketjuja pyritään yhdistämään.

Tällä on ehkä merkittävin arkea muuttava vaikutus, kun eri liikennemuotoja voidaan suunnitella, hinnoitella ja maksaa uusilla tavoilla. Konkreettisesti tämä luo pohjaa erilaisten liikkumisen operaattoreiden yleistymiselle, jossa uusilla hinnoittelumalleilla voitkin ostaa moneen kulkuvälineeseen pohjautuvaa liikkumista yhdellä hinnalla. Matkaketjujen yhdistämisellä on potentiaalisesti merkittäviä vaikutusia myös yritysten liikkumisen suunnitteluun.

Muutoksen levitessä riittävän laajalle kyseenalaistetaan entisestään liikennevälineen omistamiseen pohjautuvat mallit. Liikkumista voisi ostaa tulevaisuudessa pelkästään palveluna.

Lähde: HE-Luonnos hallituksen esityksesi liikenteen palveluista

3.      Muutoksia ammattipätevyyksiin

Eri kulkuneuvojen kuljettamisen ammattipätevyydet ovat kokonaan oma tieteenala, joka on ajan myötä kasvanut varsin monimutkaiseksi. Tähän hallitus pyrkii nyt luomaan selkeyttä harmonisoimalla sääntöjä, kuitenkin turvaamalla ammattimaisen liikenteen turvallisuuden ja kuljettajien pätevyydet. Vaikutukset kuljetusmarkkinoihin ovat kuitenkin merkittävät, kuten jo päätetty taksiuudistus osoittaa.

Mitä vaikutuksia tällä voisi olla yritysautoiluun?

Lyhyen aikavälin vaikutukset ovat minimaaliset. Pidemmällä aikavälillä liikennekaari onnistuessaan mahdollistaa uuden tyyppisiä liikkumisen palvelutuotteita, joissa esimerkiksi yhdisteltäisiin leasingautoon myös taksi- ja junamatkoja yhdeksi kuukausihintaiseksi paketiksi.

___

Keskustelu jatkuu Secton some-kanavissa Facebookissa ja LinkedIn:ssä.

Sananvuoron kirjoittaja Ville Kujansuu on tiettävästi Suomen innovatiivisin blogaava talousjohtaja (toim. subjektiivinen huom.). Suomen johtavan autoalan palveluyhtiön Secto Automotiven riveihin Ville liittyi vuonna 2014.

Ville Kujansuu, Secto Automotive

Ota yhteyttä!

Miten voimme olla avuksi? Kerro meille autotarpeistasi ja olemme sinuun pian yhteydessä.