Sananvuoro Matkani työsuhdesähköautoilijaksi: Lataaminen ja kotilatausasema

Tervetuloa mukaan matkalleni sähköautoilijaksi. Kirjoitan matkastani ja kokemuksistani muutaman blogitekstin verran kevään aikana. Edellinen blogiteksti: Toimintasäde ja eurot

Turvallista lataamista kotonakin

Ensimmäinen ajatus itselläni oli, että kotilatausasema on pakollinen. Ensinnäkin Audi e-tron 50 quatron akun lataaminen perinteisestä pistorasiasta, eli schuko-pistorasiasta, kestäisi tyhjästä täyteen lähes 60 tuntia. Lisäksi lataaminen muodostaisi tulipaloriskin, koska pistorasiaa ei ole suunniteltu kestämään latauksen aiheuttamaa pitkäkestoista kuormitusta. Tämä riski tulisi huomioida myös hybridiautoja ladattaessa. Vaikka auton akun lataaminen täyteen olisikin ajallisesti mahdollista yön aikana, niin käytettävän pistorasian ja sille tulevan johdotuksen kunto ja soveltuvuus tulisi aina tarkistuttaa ammattilaisella. Sovimmekin, että auton lisävarusteisiin lisätään kotilatausasema, koska verottaja sen nykyään mahdollistaa. Latausaseman hinta vaikuttaa verotusarvoon, kuten mikä tahansa muukin lisävaruste.

Rangeahdistusta

Koska auto oli mahdollista ottaa käyttöön heti, niin ensimmäiset viikot mentiin ilman kotona lataamista. Arkena se ei ollut mikään ongelma, mutta viikonloppuisin meinasi ns. rangeahdistus hiipiä tuoreen sähköautoilijan puseroon. Päiväreissu Kalpalinnaan olisi kyllä onnistunut ilman lataamista matkalla, mutta alle 10% akkua kotipihassa oli vielä tässä vaiheessa liikaa, tai siis liian vähän, joten paluumatkalla pysähdyttiin syömään ja lataamaan akkua HPC-laturiin (High Power Charging). Sähköautoilun yleistymisen kannalta yksi merkittävimmistä tekijöistä onkin näiden suurteholatureiden yleistyminen. Parhaimmillaan 150kW lataustehon HPC-laturi lataa e-tronin 64,7kW:n akun 10% -> 80% n. 25 minuutissa, mikä tarkoittaa lähes 250km lisää toimintasädettä.

 

Kotilatausasema näppärästi

Kotilatausaseman tilaaminen ei paljon yksinkertaisempaa olisi voinut olla. Secton yhteistyökumppani Defan yhteyshenkilön kanssa käytiin puhelimessa läpi tarpeet ja asennuskohteen perustiedot, sen jälkeen sähköpostiin kuvat asennuspaikasta ja sähkötaulusta. Koska kyseessä oli 70-luvulla rakennettu paritalo, jonka sähköjä ei ole aikanaan mitoitettu täyssähköauton lataamista silmällä pitäen, tarvittiin latauslaitteen lisäksi  kuormanhallinta. Latausasemaksi valikoitui Defan eRange IQ kuormanhallinalla. Älykäs kuormanhallinta säätää lataustehoa auton suuntaan ja pitää huolen, etteivät pääsulakkeet joudu liian kovuille, vaikka kodinkoneet tai saunan kiuas kasvattavat hetkellisesti kuormaa. Latausasema mahdollistaisi myös kulutuksen seurannan, jos olisi esimerkiksi tarvetta laskuttaa lataukset työnantajalta tai lataamiseen käytetyn sähkön määrää haluaa muuten seurata.

Käyttöetu vai vapaa autoetu?

Otin auton aiemmista työsuhdeautoistani poiketen käyttöedulla, koska se omassa tilanteessani tuntui järkevämmältä vaihtoehdolta. Vapaan autoedun ja käyttöedun erotus on täyssähköautoilla vain 45€/kk, johtuen 120€ käyttökuluihin perustuvasta vähennyksestä vapaassa autoedussa. Kun auto tulisi käytännössä ladattua arkisin toimistolla Espoossa, niin todellisuudessa lataamisen tarve kotona olisi keskimäärin n.7kWh/pv, eli kuukaudessa lataamisen kustannus olisi vain n. 20€. Tämänkin voivielä  optimoida siten, että kotona akkua ei lataisi koskaan täyteen asti, vaan esimerkiksi 90% tasolle, jolloin lataamisen tarve kotona olisi olematon. Koska verottaja sen nykyään sallii ja kokemuksen kerääminen julkisista latauspisteistä on myös työn kannalta tärkeää, sovimme että autoa voi ladata matkoilla Secto PlugSurfing-lataustagilla.

Pasi Peho, Avainasiakaspäällikkö Secto Automotivella

Tutustu työsuhdesähköauton verotukseen tarkemmin tästä.