Sähköautot, Sananvuoro Matkani työsuhdesähköautoilijaksi: Toimintasäde ja eurot
Tervetuloa mukaan matkalleni sähköautoilijaksi. Kirjoitan matkastani ja kokemuksistani muutaman blogitekstin verran kevään aikana. Edellinen blogiteksti: Askeleet sähköautoon
Vuoden vaihteen jälkeen minulle tuli mahdollisuus ottaa työsuhdeautoksi Audi e-tron 50 quattro. Olin aiemmin ajanut e-tron 55 quattroa muutaman päivän ajan ja tykkäsin autosta erittäin paljon. Kyseessä oli sama yksilö, joka kävi kollegoiden ajamana Milanossa saakka. Tuolloin puhetta aiheutti auton rajallinen toimintasäde (WLTP 417km) ja tämän havaitsin myös omassa käytössäni. Merkittävin ero e-tron 50 ja 55 välillä on juuri ajoakun koko, mikä tarkoittaa että 50:ssä toimintasäde on vieläkin pienempi (WLTP 336km). Tästä käytiinkin paljon keskustelua muutaman kollegan kanssa ja tuomio oli, että ei riitä heidän käytössään. Sen verran täyssähköinen premium luokan Audi kiinnosti, että itse en ollut valmis tyrmäämään ajatusta suoralta kädeltä.
Riittääkö range?
Ensin mietin toimintasädettä ja omaa auton käyttöäni. Normaali arkiajohan ei tulisi olemaan ongelma. Vaikka päivällä kävisin Porvoon toimistolla ja illalla ajelisin Lohjan jäähallille pelaamaan, niin akku riittäisi jopa ilman latauksia. Loppu keväästä alku syksyyn tulee käytyä tasaisin väliajoin mökillä Inkoossa. Matkaa kotipihasta mökin pihaan kertyy 59km, eli mökkireissunkin pystyy e-tronin rangella tekemään lataamatta välissä. Ja sen kerran kun lähdetään pidemmälle reissulle, niin suunnitellaan pysähdykset lataustarpeen mukaan tai vaihdetaan kollegan kanssa autoa reissun ajaksi.
Audin eduksi on luettava myös sen nopea lataus, eli auto pystyy hyödyntämään nopeiden latausasemien kapasiteetin monia kilpailijoitaan paremmin. Kyse ei siis ole ainoastaan toimintasäteen vertaamisesta, vaan myös siitä kuinka nopeasti saadaan riittävästi virtaa akkuihin, jotta matka voi jatkua seuraavaan pisteeseen. Aina ei kannata ajaa akkua tyhjäksi ja sen jälkeen ladata sitä täyteen, kuten ainakin itsellä tuli usein toimittua polttomoottori auton tankin kanssa. Lopputulema oli siis se, että Audin toimintasäde ei muodostu ongelmaksi.
Entä sitten eurot?
Sitten eurot, mitä Audi oikeasti maksaisi työsuhdeautona. Sovimme, että Audi tulisi käyttöedulla ja lisävarusteisiin lasketaan kotilatausasema. 170€ verotusarvon alennuksen jälkeen e-tronin käyttöedun verotusarvoksi jäi 965€ kuukaudessa. Se olisi 50€ vähemmän kuukaudessa kuin GLC:n vapaa-autoetu. Kun sekä Espoon että Porvoon toimistoilta löytyy latausmahdollisuus, ei käyttöedun ja vapaan autoedun ero tuntunut merkittävältä. Tuolla erolla ja nykyisellä sähkön hinnalla akun lataisi pari kertaa viikossa tyhjästä täyteen.
Tämän pohdinnan jälkeen oli selvää, että helmikuun alusta työsuhdeauto vaihtui Mersusta Audiin ja samalla ”puolisähköautoilu” vaihtuisi oikeaan sähköautoiluun.
Pasi Peho, Avainasiakaspäällikkö Secto Automotivella
