fbpx

Sananvuoro Secto tulevaisuuskatsaus vol. 3 – kolme megatrendiä jotka muuttavat käsityksemme liikkumisesta

Autoala ja liikkuminen yleisesti on huikeassa murroksessa. Uudet teknologiat yleistyvät ja mahdollistavat kokonaan uusia tapoja ajatella fyysistä liikkumista. Tämä kolmen blogin sarja tutkii näitä keskeisiä trendejä, jotka tulevat vaikuttamaan siihen miten me liikumme tulevaisuudessa. Koko autoteollisuuden klusteri joutuu ottamaan nämä muutokset huomioon omaa liiketoimintaansa suunnitellessaan. McKinseyn ansiokas tutkimus tämän vuoden tammikuulta luotaa hyvin näitä haasteita.

Liikkumisen muutosta ajavat teknologisen kehittymisen megatrendit:

  1. Blogi 1: Autonomisuuden kasvu, jonka janan päässä ovat automaattisesti liikkuvat robottipodit ja henkilöitä kuljettavat dronet
  2. Blogi 2: Sähkön tulo hallitsevaksi käyttövoimaksi ympäristöystävällisyyden ja tehokkuutensa myötä
  3. Blogi 3: Liikkumisen palvelullistuminen ja monipuolistuminen

Blogi 3: Liikkumisen palvelullistuminen ja monipuolistuminen

Blogi-sarjan viimeisessä osassa tarkastellaan liikkumisen nopeaa monipuolistumista. Auto on pitkään vakiinnuttanut asemaansa länsimaisen yhteiskunnan liikkumisen kulmakivenä. Viime aikoina on kuitenkin jo ilmaantunut markkinoille aivan uusia tapoja liikkua. Samalla myös liikkuminen autolla on kohtaamassa uusia muotoja. Elämme mielenkiintoisia aikoja.

Uusien palveluiden muodostumisessa yksi keskeinen tekijä on väestöntiheys. Mitä suurempi väestötiheys ja kalliimpi maan hinta sitä suuremmalla todennäköisyydellä liikkumiseen syntyy uusia ratkaisuja. Tämä on hyvin nähtävissä mm. Keski-Euroopassa, jossa väestöntiheys on riittävä. Suomessa muutoksen voi hyvin odottaa kohdistuvan erityisesti suurimpiin kaupunkeihin. Yleisesti eurooppalaisessa liikkumisen uudistamisessa on käynnissä valtaisa kuhina, joka ei aina välity Suomeen asti. Uusia start-up yrityksiä on satoja.

Lähde: https://miro.medium.com/max/2646/1*oMiHKEIY6Pb_dB5xdCEQtA.jpeg

1. Yksityisleasing jatkaa kasvuaan

Suomi on tullut pitkään auton pitkäaikaisvuokraamisen, eli yksityisleasingin, osalta muuta Eurooppaa perässä. Nyt markkinoilla on alkanut tapahtua kovaa kasvua ja yksityisleasingmarkkina kasvaa jopa 20% kvartaalissa. Kuluttajat ovat selvästi löytäneet uudet tavat hankkia yksityisautoja itselleen.

Sectokin lähti mukaan yksityisleasingiin liiketoimintakaupalla, jossa Secto hankki osan OP-Kulun liiketoiminnasta.

2. Uudet liikkumismuodot

Liikkumisen palvelullistumisesta on puhuttu paljon. Tänä kesänä Helsingissäkin nähtiin jo vuokrattavien sähköpotkulautojen vyöry. Pääasiassa käyttäjät ovat ottaneet palvelun hyvin vastaan, vaikka soraääniäkin on kuulunut. Uudet palvelut joutuvat aina raivaamaan itselleen tilaa niin käytäntöjen kuin katutilan osalta.

Aivan uusista liikkumisen muodoista nähtiin saksalainen Volocopter, joka tähtää drone-taksiliikenteeseen lähivuosina. Suomi sai kunnian toimia ensimmäisenä julkisena testipaikkana, jossa drone-taksin prototyyppiä lennätettiin kaupallisella lentoasemalla. Toinen VTOL (vertical take of and landing) drone-taksi Lilium on myös kovaa vauhtia haastamassa markkinaa. Voi hyvin olla, että liikkuminen kokee isoja muutoksia autonomisten dronejen osalta aikaisemmin kuin itseajavien autojen osalta.

3. Autoilu muuttaa vauhdilla muotoaan

Eurooppalaiset, osin Suomessakin nähdyt operaattorit DriveNow (BMW) ja Car2Go (Daimler) ovat yhdistämässä voimiaan autovalmistajien suojeluksessa ShareNow operaattoriksi. ShareNow:sta tuleekin Euroopan laajuinen yhteiskäyttöauto-operaattori, joka luonee standardeja koko mantereenlaajuiseen autojen yhteiskäyttöön.

Yhteiskäyttöautoilu ja muut autoilun jakamisratkaisut hakevat vielä paikkaansa markkinoilla. Sectokin on lähtenyt mukaan yhteiskäyttökokeiluihin ja kokemukset ovat olleet hyvin positiivisia, kuten asiasta mm. Mäntsälässä tiedotettiin. Suomessa ilahduttavasti erityisesti kaupungit, taloyhtiöt ja opiskelija-asuntolat ovat kiinnostuneet yhteiskäyttöautoilun mahdollisuuksista.

4. Liikkumisen eri muodot ketjuuntuvat rajapintojen integroituessa

Suomessa lainsäädäntö on poikkeuksellisesti kulkenut etulinjassa liikkumisen uudistamisessa. Vuosi sitten voimaan tullut liikennepalvelulaki kannustaa osltaan eri matkaketjujen yhdistämiseen ja erityisesti eri matkustusmuotojen välisten tietorajapintojen avaamiseen. Rajapintojen avaaminen mahdollistaisi osaltaan tehokkaat, moneen eri kuljetusmuotoon, pohjautuvan liikkumisen ilman turhaa odottelua tai erillisten lippujen ostojaprosesseja.

Lain kirjaimen toteuttaminen on osoittautunut odotettua hankalammaksi, kuten nähtiin HS:n artikkelissa, jossa Whim syytti HSL:ää rajapintojen avaamisen vaikeudesta. Traficom muistutti ohjelmistollisten rajapintojen avaamisesta kesällä erikseen Matkahuoltoa, VR:ää ja HSL:ää.

Kehitys on nopeaa, joten markkinoilla voi odottaa tapahtuvan paljonkin kiinnostavia asioita lyhyessä ajassa.

Kiinnostuitko? Muista lukea myös blogi-sarjan muut jaksot: Autonomian kasvu ja Sähkön tulo hallitsevaksi käyttövoimaksi.

___

Keskustelu jatkuu Secton some-kanavissa Facebookissa ja LinkedIn:ssä.

Sananvuoron kirjoittaja Ville Kujansuu on tiettävästi Suomen innovatiivisin blogaava talousjohtaja (toim. subjektiivinen huom.). Suomen johtavan autoalan palveluyhtiön Secton riveihin Ville liittyi vuonna 2014.

Ota yhteyttä!

Miten voimme olla avuksi? Kerro meille autotarpeistasi ja olemme sinuun pian yhteydessä.