fbpx

Sananvuoro Työsuhdeauton hankintarajana hankintahinta

Aiemmassa blogissani käsiteltyä leasingvuokraperusteista hankintarajamallia huomattavasti selkeämpi malli on määritellä hankittavan auton kokonaiskustannushinta varusteineen ja toimituskuluineen.

Luet kolmatta blogikirjoitustani yritysten autopolitiikkaan ja hankintarajoihin liittyen. Jos haluat kattavan kokonaiskuvan siitä minkälaisia raja-arvoja yritykset asettavat autohankinnoilleen ja miksi, kannattaa käydä lukemassa myös aiemmat sananvuoroni Secton HUB-osiosta.

Kokonaishankintahintamallia sovelletaan kahdella tapaa:

Auton hankintahinta alennuksineen, varusteineen ja toimituskuluineen

Leasingyhtiöillä on lähtökohtaisesti merkki- ja mallikohtaiset ostoehdot, mutta käyttäjän lisävarustetoiveiden ja mahdollisten kampanja-etujen osalta on tässä hankintamallissa usein selkeintä, että auton määrittelyn tekevät auton myyjä ja auton tuleva käyttäjä yhdessä.

Automyyjä toimittaa asiakkaan ja leasingyhtiön sovitun prosessin mukaisesti halutusta autosta autotarjouksen joko auton käyttäjälle, yrityksen autopäättäjälle tai leasingyhtiölle. Leasingyhtiö laatii asiakkaalle vuokralaskelman ennakoidun ajomäärän ja pitoajan mukaan, jonka pohjalta auton vuokrasopimus tehdään asiakasyrityksen kanssa. Tässä mallissa eri automerkkien ostoehdot (alennukset) siis vaikuttavat huomattavasti siihen, minkälaisen auton käyttäjä voi ottaa.

Esimerkiksi: Molempien autojen hankintahinta on 30 000 € (ovh.), mutta niissä on eri ostoehdot alennukselle, esim. 8 % ja 13 %.

Tämä tarkoittaa, että suuremman alennuksen auton valitessaan käyttäjä saa enemmän lisävarusteita samaan rahaan kuin toisella merkillä, mikäli oletetaan että hän käyttää maksimihankinta-arvon autoa valittaessa. Annettu alennus ei verottajan silmissä kuitenkaan vaikuta auton verotusarvon määräytymiseen. Käyttäjä siis maksaa enemmän verotusarvoa palkastaan, vaikka autojen ovh. hinta on sama.

Tämä taas voi tuoda asiakasyhtiölle lisäkustannuksia verotusarvo-käsittelystä riippuen. Henkilökunnasta saattaa myös löytyä työntekijöitä jotka kuuluvat samaan luokkaan hankinta-arvojen osalta, mutta toisella on arvokkaampi autoetu kuin toisella, koska toinen sai enemmän alennusta ostoehtojen myötä ja samalla enemmän lisävarusteita autoonsa.

Auton hankintahinta ovh. hintaperusteisesti, toimituskuluineen ja varusteineen

Tämä malli on neutraalimpi verotusarvokäsittelyn osalta kuin yllä kuvattu malli, sillä auton hankinta-arvona toimii ohjevähittäishinta. Verottaja määrittelee verotusarvot maahantuojan ohjevähittäishinnan mukaan lisättynä varusteilla.

Tässä mallissa käyttäjä ja automyyjä samalla tapaa käyvät keskustelun auton varusteista, mutta annetulla alennuksella ei ole merkitystä auton autopolitiikan laskennalliseen raja-arvoon. Näin ei synny tilannetta jossa verotusarvot olisivat eriäviä, vaikka kaksi henkilöä kuuluisivat samaan hankinta-arvokategoriaan ja molemmat käyttäisivät maksimihankinta-arvon autoa hankittaessa ja vaikka merkit ja mallit olisivatkin eriäviä toisistaan.

Malli lähestyy käytännössä näin kolmatta raja-arvoa, jota käsittelen seuraavassa blogikirjoituksessani: Autoedun verotusarvoraja.

Hankintarajamallin plussat:

  • Ovh-hintaperusteisesti tasa-arvoinen yrityksen työsuhdeautoilijoiden kesken
  • Hankintahintaperusteisesti alennusprosentista riippuen samaan autorajaan mahdollista mahduttaa enemmän lisävarusteita

Hankintarajamallin miinukset:

  • Hankintahintaperusteisesti saattaa lisätä yrityksen autoilukustannuksia työntekijän verotusarvon käsittelytavasta riippuen.
  • Hankintahintaperusteisesti käytettynä yrityksen työntekijöillä samaan autoetuluokkaan kuuluvilla yrityksen työntekijöillä saattaa olla eriarvoisia ajoneuvoja.
  • Jos lisävarusteiden arvoa ei rajata, on riski, että työsuhdeautoilijan päätös valita edullinen auto mittavilla varusteilla tulee yritykselle kalliiksi.

___

Sananvuoron kirjoittaja, Secton myyntijohtaja Linus Baer vetää Secton myyntitiimiä varmalla otteella. Leasingmyynnistä ja erityisesti asiakkaille rakennetuista haastavimmista palvelukokonaisuuksista Linuksella on kokemusta vuodesta 2009. Secton sisällä Linus onkin monimutkaisten asiakascasejen Go To -mies.

Ota yhteyttä!

Miten voimme olla avuksi? Kerro meille autotarpeistasi ja olemme sinuun pian yhteydessä.