fbpx

Sananvuoro Viisi syytä miksi Anne Bernerin suunnitelmia kannattaa tukea

Julkisuudessa on viime viikkoina, erityisesti torstaisen julkistamistilaisuuden jälkeen, arvosteltu ankarasti Liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin toimia liikenneverkon ja autoilun verotuksen uudistamiseksi. On ymmärrettävää, että esimerkiksi liikenneverkon yhtiöittäminen, liikkumisen seurantaa koskevat huolenaiheet ja yksityisyyden suoja on otettava vakavasti, kuten hallitus on suunnitelmissaan tehnytkin. Kokonaisuudessaan hallituksen suunnittelema muutos on aidosti hyvä ja vie Suomea aivan uuteen suuntaan.

#1. Verotuksen muutos omistamisesta käyttämiseen tukee hyvin ilmastotavoitteita

Liikenne- ja viestintäministeriön ehdotus siirtyä hiljalleen auton omistamisesta kohti auton käyttämisen verottamista on looginen ja perustuu jo vuonna 2013 tehtyyn Jorma Ollilan työryhmän kattavaan selvitykseen. Selvitys oli edellä aikaansa. Koko autoala on kritisoinut erityisesti autoverotusta, joka on omiaan vanhentamaan Suomen autokantaa ja eristämään Suomen automarkkinan kansainväliseltä kilpailulta. Tämä toimii vastoin Suomen ilmastotavoitteita.

Uudenlainen käyttöön pohjautuva verotus loisi polun myös autoveron poistamiseen ajanmyötä, mikä on toivottavaa sekä autoilun turvallisuuden, että ilmastotavoitteiden kannalta. Nykyäänhän auto-ja ajoneuvero ovat valtion tarjoamat rajattomat kilometripaketit ilman valintavaihtoehtoja.

Miksi ei vain keskitytä polttoaineveroon?

Polttoainevero on erittäin tehokas veron keräämisen muoto, mutta viime vuosina autoala on kiihtyvää vauhtia siirtymässä kohti vaihtoehtoisia käyttövoimia kuten sähköä, vetyä tai kaasua. Tämä on omiaan luomaan eroosiota valtion polttoaineverotuloon. Erityisesti sähköautot tulevat lähitulevaisuudessa olemaan veron keräämisen kannalta haastavia, sillä ne käyttävät samaa sähköenergiaa kuin kaikki muutkin kodin laitteet.

#2. Sijaintitiedon seuranta on keskeinen avain myös uusiin palveluihin

Me suomalaiset olemme terveen epäluuloisia sijantitietojemme seuraamisen tai tallentamisen suhteen – paitsi jos kyseessä on älypuhelin ja/tai internet. Pelko sijaintitietojen seurannasta on tietyllä tavalla paradoksaalinen. Amerikkalaiset teknologiajätit Facebook, Google ja Apple tietävät meistä jo pelottavan paljon ja me olemme kaikki hyväksyneet nämä ehdot ottamalla nämä palvelut käyttöömme. Miksi me sitten käytämme noita erittäin toimivia, käyttäjäystävällisiä ja lähes ilmaisia digitaalisia palveluita – koska ne tekevät arjestamme helpompaa ja mukavampaa. Kukin voi esimerkiksi tarkastaa Googlelta, mitä kaikkea tietoa sinusta kertyy, se on paljon.

Sama pätee jatkossa myös autoiluun ja liikkumiseen. Parasta aikaa autot kytkeytyvät kiihtyvällä vauhdilla internetin palveluihin, jolloin autovalmistajat ja valitut palveluntarjoajat tietävät joka hetki auton sijainnin, käytössä olevan ajajan profiilin yms. Samalla sinulle kyetään tarjoamaan aivan uusia digitaalisia palveluita mm. auton huoltamiseen, liityntäliikenteeseen, ruuhkien ennustamiseen tai autopesuihin liittyen. Samalla esimerkiksi vakuuttamisen tuotteistaminen varmasti muuttuu, sillä vakuuttaminen perustuu aina todennäköisyyksien arviointiin. Lisädata luo edellytykset dynaamisemmalle vakuutushinnoittelulle.

Sijaintitiedon seuranta parantaa oleellisesti myös liikenteen turvallisuutta. 31.3.2018 uusissa autoissa pakolliseksi tuleva eCall järjestelmä hälyttää jo itse apua ja kertoo viranomaisille tässä tilanteessa sijaintisi. Sijaintitiedolla on myös ihmishenkiä säästävä vaikutus.

#3. Autoilu siirtyy omistamisesta käyttämiseen

Onko autoa pakko ylipäätään omistaa? Hallituksen visio tieliikenneoperaattoreista on innostava ja oikean suuntainen. Palvelupaketti voi hyvin sisältää tulevaisuudessa esimerkiksi rajattomat kilometrit tietyllä ajanhetkellä, auton pääoman, auton käyttövoimamaksut, vakuutukset, huollot ja pesut – kaikki yhdellä kuukausihinnalla. Tulevaisuudessa operaattori voisi, asiakkaan niin halutessa, lisätä pakettiin myös muita liikkumisen muotoja kuten julkistaliikennettä, takseja yms.

#4. Tienkäytön hinnoittelu muuttuu dynaamiseksi

Me olemme tottuneet ostamaan dynaamisesti hinnoiteltuja lentoja ja junalippuja. Vuoden 2018 aikana saamme tietää muuttuuko taksiliikenteen hinnoittelu kysyntäperusteiseksi. Miksi myös tien käyttö ei voisi olla dynaamisesti hinnoiteltua?

Nykyään tien käytön määrärahojen käyttö on ollut voimakkaan poliittisen ohjauksen alla, mikä on tehnyt tieinfrainvestoinneista hyvin poukkoilevia ja poliittisesti värittyneitä. Dynaaminen tieverkon tulohinnoittelu ohjaisi ihmisiä ajamaan itselle sopivana ajankohtana tai valitsemaan joustavasti myös muita liikkumisen muotoja. Erityisesti PK-seudulla dynaaminen hinnoittelu ohjaisi suuremman osan ihmisistä ruuhka-aikana kehäteiltä julkisen liikenteen pariin ja ilta-/viikonloppuaikana auton käyttö voisi hiljaisemman julkisen liikenteen aikana olla kannattavampi vaihtoehto.

#5. Digitaalisuus luo uusia tapoja liikkua

Autojen autonomisuus kehittyy parasta aikaa erittäin nopeasti ja lähivuosina me tulemme näkemään kaduillamme hyvinkin itsenäisiä autoja. On ennustettu, että 2025 jälkeen maanteillä alkaa näkyä täysin autonomisia autoja. Autojen autonomisuus tarvitsee joka tapauksessa tuekseen hyvin yksityiskohtaista sijaintitietoa. Viimeistään autonomiset sähköautot luovat kestämättömät paineet nykyiselle verojärjestelmälle

Missä voisi parantaa?

Bernerin ehdotus on kokonaisuutena oikean suuntainen, rohkea ja tulevaisuuteen katsova. Tällaista otetta tarvitaan, jotta Suomeen saadaan luotua uutta innovaatiota, palvelukulttuuria, yrittäjyyttä ja vientituotteita.

Onko selvitys sitten valmis paketti toteutusta vailla? Ei tietenkään, näin mittava uudistus on todella kunnianhimoinen, koskettaa suurta määrää sidosryhmiä ja vaatii paljon stilisointia lausuntokierroksen ja mahdollisen täyttöönpanon aikana. Kunnianhiomoisuuden ja tiukan aikataulun ongelmat heijastuvat hallituskumppaneiden reaktioissa: sekä Perussuomalaiset että Kokoomus ovat ilmoittaneet, etteivät tule tukemaan Bernerin selvitystä esitellyssä muodossa.

Autokaupalle hätiköidyllä ulostulolla on ollut merkittävä vaikutus. Osa kauppiaista on jo kuuluttanut myynnin täydellistä pysähtymistä. Suurin kritiikki kohdistuu autoveron muutoskauden kompensaatiomallin puutteeseen. Liikenne- ja viestintäministeriön ylijohtaja Juhapekka Ristola kertoi HS:n haastattelussa  kompansaatiomallin esittelemättä jättämisen olleen tietoinen valinta. Tämä valinta jätti autoalan tyhjän päälle määrittelemättömäksi ajaksi.

___

Keskustelu jatkuu Secton some-kanavissa Facebookissa ja LinkedIn:ssä.

Sananvuoron kirjoittaja Ville Kujansuu on tiettävästi Suomen innovatiivisin blogaava talousjohtaja (toim. subjektiivinen huom.). Suomen johtavan autoalan palveluyhtiön Secto Automotiven riveihin Ville liittyi vuonna 2014.

Ota yhteyttä!

Miten voimme olla avuksi? Kerro meille autotarpeistasi ja olemme sinuun pian yhteydessä.