Sananvuoro Yritysjohtaja – mitä optimoit? Autoja voi rahoittaa usealla tavalla.

Autoinvestointi edessä, mikä on optimaalisin tapa rahoittaa auto?

Rahoitustapaa pohtiessa on aina hyvä kysyä: ”mitä lähden optimoimaan?”. Tämä johtuu siitä, että eri rahoitusmuodot vaikuttavat eri tavalla yrityksen kassavirtaan, tulokseen ja taseeseen. Ei siis ole yhtä oikeaa tapaa rahoittaa käyttöomaisuutta, vaan rahoituspäätös tulee tehdä perustellusti yrityksen tilanteen ja tavoitteiden mukaisesti.

Autojen ja miksi ei muunkin liikkuvan käyttöomaisuuden hankintoja voi karrikoiden rahoittaa viidellä eri tavalla:

 

  1. Leasing

Leasing, eli käyttöomaisuuden pitkäaikainen vuokraaminen on monelle yritykselle hyvin tuttu tapa rahoittaa autoja. Leasingin sisällä erityisesti huoltoleasing (operational leasing) ja rahoitusleasing (financial leasing) ovat perinteisinä termeinä monelle tuttuja.

Käytännössä leasing valitaan, kun halutaan ajoneuvo taseen ulkopuolelle (FAS kirjanpidossa) eikä haluta, että ajoneuvoinvestointi rasittaa yrityksen kassaa. Samalla hyväksytään, että vuokrat rasittavat yrityksen käyttökattetta ja että autoon sitoudutaan varsin kiinteästi kolmeksi-neljäksi vuodeksi.

Leasingkohteen jäännösarvo, eli se arvo joka kohteella on vuokrakauden päätteeksi, voidaan vakuuttaa. Käytännössä perinteinen huoltoleasing on yritykselle se tuote, jolla se voi vakuuttaa itsensä  jäännösarvoriskiltä, eli tilanteelta, jossa auton markkina-arvo on pienempi kuin auton jäännösarvo. Samalla yritys hyväksyy, että vakuuttamisella on yleensä hintalappu, sillä yleensä jokainen riskiä kantava taho haluaa kantamalleen riskille kohtuullisen tuoton. Rahoitusleasingtuotteet taas vastaavasti takaavat yritykselle kustannustehokkaimman ratkaisun ja samalla yritys kantaa autostaan jäännösarvoriskin.

Päätöstä pohtiessa kannattaa muistaa, että autoiluun liittyvät palvelut on mahdollista saada sopimukseen jäännösarvoriskin kantajasta riippumatta.

Plussat:

  • Hyödyke on taseen ulkopuolinen vastuu, ei omaisuus
  • Kassavaikutus on maltillinen
  • Jäännösarvo on mahdollista taata

Pohdittavat:

  • Vaikuttaa yrityksen käyttökatteeseen
  • Jäännösarvotaattu hinnoittelu voi aiheuttaa ylikilometriveloitusten riskin, jos autolla ajetaan enemmän kuin sopimus sallii
  • Suomen autoveromalli lisää leasingrahoitteisiin autoihin autoveron osuuteen ALV:n, joka kasvattaa jonkin verran rahoitettavaa pääomaa.

Muistettavat:

  • Autoilua helpottavat palvelut (huollot, polttoaineet, renkaan vaihdot, tiepalvelut, sijaisautot yms.) on mahdollista saada rahoitustaustasta riippumatta

Kenelle:

  • Yritykselle joka arvostaa kevyttä kassavaikutusta, huoletonta autoilua ja ohutta tasetta

 

  1. Investointirahoitus / osamaksu

Perinteinen tapa erityisesti kuluttajakaupassa on ollut ostaa auto osamaksuvelalla, jonka vakuutena itse auto toimii.

Osamaksussa tämä yleensä tarkoittaa, että auton pääoma kuoletetaan laina-aikana nollaan. Tällöin kassarasitus on yritykselle esimerkiksi leasingiin verrattuna suurempi velan suuren lyhenemisen vuoksi. Kääntäen yrityksellä on mahdollisuus tehdä tulosta käyttöomaisuuden myyntivoittona, kun auto myöhemmin myydään. Osamaksussa yritys luonnollisesti myös kantaa auton jäännösarvoriskin, kun autosta luovutaan.

Investointirahoitus on tuote, jossa auton jäännösarvon on yleensä taattu jonkun ulkopuolisen toimijan toimesta. Yritykselle tämä tarkoittaa, että velan lyhennykset ovat kassavaikutuksiltaan pienemmät, sillä auton pääomaa lyhennetään vain auton kulumista vastaava osuus.

Molempiin rahoitustuotteisiin kuuluu se, että velan lyhennys ei luonnollisesti ole tulosvaikutteinen. Auton tulosvaikutus tulee käyttöomaisuuden poistopolitiikan myötä, jota yritys voi perustellusti muuttaa, jos se näkee muutokselle perusteet. Instrumentti on tätä kautta myös käyttökatteen kannalta neutraali.

Plussat:

  • Investointirahoituksella kassavaikutus on maltillinen
  • Jäännösarvo on mahdollista taata
  • Tuote on käyttökateneutraali
  • Kustannuksia voi säätää perustellusti poistopolitiikalla

Pohdittavat:

  • Ylikilometritilanteissa jäännösarvotakuu voi raueta
  • Perinteinen osamaksu kuolettaa pääoman aina lähelle nollaa
  • Auton pääoma kasvattaa yrityksen käyttöomaisuutta ja sitä kautta heikentää sijoitetun pääoman tuottoa

Kenelle:

  • Yritykselle joka arvostaa kevyttä kassavaikutusta, huoletonta autoilua ja haluaa optimoida käyttökatetta

Muistettavat:

  • Autoilua helpottavat palvelut (huollot, polttoaineet, renkaan vaihdot, tiepalvelut, sijaisautot yms.) on mahdollista saada rahoitustaustasta riippumatta

 

  1. Kassarahoitus

On aina muistettava, että jos yrityksellä on lihava kassa on auto mahdollista hankkia myös puhtaasti suoraan kassasta. Tällöin tasevaikutus on samanlainen kuin investointirahoituksessa ilman velan määrän kasvua ja korkokuluja. Tämä on hyvin puritaaninen tapa hankkia autoja ja toimii yrityksille, joilla on halu omistaa autonsa ilman velkaa.

Plussat:

  • Tuote on käyttökateneutraali
  • Kustannuksia voi säätää perustellusti poistopolitiikalla
  • Ei velkaa
  • Ei korkokuluja

Pohdittavat:

  • Merkittävä kassavaikutus hankintahetkellä
  • Ei mahdollisuutta jäännösarvotakuuseen
  • Auton pääoma kasvattaa yrityksen käyttöomaisuutta ja sitä kautta heikentää sijoitetun pääoman tuottoa

Kenelle:

  • Yritykselle joka karttaa velkaa ja jolla kassa kestää käyttöomaisuusinvestoinnit

Muistettavat:

  • Autoilua helpottavat palvelut (huollot, polttoaineet, renkaan vaihdot, tiepalvelut, sijaisautot yms.) on mahdollista saada rahoitustaustasta riippumatta esim. hallinnointipalveluna, jossa kaikki kuukausikulut tulevat asiakkaalle yhdellä laskulla.

 

  1. Kilometrikorvauskäytäntö

Satunnaiseen yritysautoiluun voi luonnollisesti käyttää myös työntekijöiden autokalustoa kilometrikorvauskäytännön kautta. Tämä toimii hyvin satunnaisiin autotarpeisiin, edellyttäen että henkilöstö omistaa sopivia autoja ja ovat myötämielisiä antamaan autojaan yrityksen käyttöön kilometrikorvausta vastaan.

Plussat:

  • Maksetaan vain aidosta käytöstä
  • Ei tasevaikutuksia

Pohdittavat:

  • Toimiiko säännöllisiin autotarpeisiin

Kenelle:

  • Yrityksille joilla on satunnaisia autoilu tarpeita tai yritys ei jostain syystä halua millään tavalla hallinoida omia autojaan

Muistettavat:

  • Kilometrikorvausmallissa todelliset työajot pitää kirjata tarkasti, sillä muuten kilometrikorvaukset tulkitaan herkästi kulukorvauksen sijaan palkaksi.

 

  1. Tulevaisuuden autoilu vaihtoehdot

Tulevaisuudessa yleistyvät varmasti myös CarSharing ja MaaS-tyyppiset ratkaisut. MaaS ratkaisuista kerroimmekin jo aikaisemmassa sananvuorossa syvällisemmin. Molemmissa vaihtoehdoissa yhdistyvät satunnaiset autoilutarpeet ja tarvepohjainen hinnoittelu.

Plussat:

  • Maksetaan vain aidosta käytöstä
  • Ei tasevaikutuksia

Pohdittavat:

  • Tarjolla tällä hetkellä vain Helsingin seudulla. Yleistyy hitaasti.
  • Toimii huonosti haja-asutusalueilla

Kenelle:

  • Yrityksille joilla on satunnaisia autoilu tarpeita tai yritys ei jostain syystä halua millään tavalla hallinoida omia autojaan

Muistettavat:

  • Autojen saatavuus on ainakin toistaiseksi rajoitettua ja autojen merkki- ja mallivalikoima on rajattua.

___

Keskustelu jatkuu Secton some-kanavissa Facebookissa ja LinkedIn:ssä.

Sananvuoron kirjoittaja Ville Kujansuu on tiettävästi Suomen innovatiivisin blogaava talousjohtaja (toim. subjektiivinen huom.). Suomen johtavan autoalan palveluyhtiön Secto Automotiven riveihin Ville liittyi vuonna 2014.

Ville Kujansuu, Secto Automotive

Ota yhteyttä!

Miten voimme olla avuksi? Kerro meille autotarpeistasi ja olemme sinuun pian yhteydessä.