Tiedotteet Maailman ensimmäiset 100 % päästöttömät erikoiskoekilometrit ajetaan Jyväskylän MM-rallissa

Secto Automotive Oy:n tiedote, vapaa julkaistavaksi 24.9 klo 15.00

WRC:n päätöksellä rallin MM-sarja siirtyy hybridiautoihin ja uusiutuviin polttoaineisiin 2022 alkaen. Erikoiskokeiden väliset siirtymät ja matkat huoltoparkkiin ajetaan sähköllä, erikoiskokeet 100 % uusiutuvalla polttoaineella.  Historialliset ja samalla maailman ensimmäiset WRC erikoiskoekilometrit kyseisellä polttoaineella ajetaan 2021 Secto Automotive Rally Finlandin yhteydessä.

Jyväskylän nimisponsorin Secto Automotiven toimitusjohtajan, rallin SM-sarjassa  ajavan Matias Henkolan mukaan sähköistyminen ei ole ratkaisu vastuullisempaan autourheiluun:

– Autourheilun täytyy muuttua vastuullisempaan suuntaan jotta lajilla on edellytykset jatkua tulevaisuudessa. Sähköautojen akustojen tehopainosuhde ei ole optimaalinen autourheiluun, erityisesti ralliin jossa auton tulee olla ketterä verrattuna rata-autoihin. Synteettisesti hiilinielun kautta valmistetut polttoaineet mahdollistavat nykyistä vastaavan rallikokemuksen käytännössä nollapäästöillä.

Henkola tulee näytösajamaan maailman ensimmäisen päästöttömän WRC-erikoiskokeen Mini Cooper R4:llaan Secto Automotive Rally Finlandin Jyväskylän Harjun erikoiskokeella 1.10.2021.

-Auton tekniikkaan ei tehdä minkäänlaisia muutoksia, auto kuulostaa samalta ja pakoputkesta tulee samaa savua kuin aiemminkin, mutta polttoaine on tehty sieppaamalla ilmakehään jo vapautunutta hiilidioksidia ja muuttamalla se aurinko- ja tuulienergian avulla polttoaineeksi. Polttoaine ei siis lisää ilmakehän hiilidioksidimäärää ollen näin ollen hiilineutraali.

Henkolan mukaan on historiallista että maailman ensimmäinen kanisteri 100 % uusiutuvaa polttoainetta luovutetaan käyttöön juuri Jyväskylän MM-rallin 70-vuotisjuhlavuotena.

-Lähdimme Suomen MM-rallin nimisponsoriksi koska olemme jo auttaneet lukemattomia suomalaisia siirtymään helpompaan ja vastuullisempaan autoiluun. Tavoitteenamme on auttaa tuomaan samaa muutosta myös autourheiluun jotta hieno laji voi jatkua. Jyväskylän MM-ralli on ikoninen, maailmanlaajuisesti seurattu tapahtuma ja me suomalaiset saamme nyt asettaa riman korkealle avaamalla historian ensimmäisen MM-rallin erikoiskokeen 100 % hiilineutraalisti.

AKK Sports Oy:n toimitusjohtaja Riku Bitter jakaa saman näkemyksen:

-Olemme erittäin ylpeitä saadessamme tehdä yhteistyötä Secto Automotiven kanssa. Meillä on sama visio tulevaisuudesta ja kestävyydestä. Rally Finlandin erikoiskokeen avaaminen 100% hiilineutraalilla Mini Cooper R4: lla on enemmän kuin symbolista. Se kertoo että yhdessä haluamme kohdata lajimme ympäristöhaasteet uudella tasolla, mikä on tärkeää tulevaisuuden kannalta. Muutos on käynnissä ja haluamme olla osa sitä.

Lisätietoja:

Matias Henkola, toimitusjohtaja Secto Automotive