fbpx

Alexander Sims – Formula E

Autotekniikka kehittyy autourheilun kautta. Siksi olemme ensimmäisenä suomalaisena yrityksenä mukana sähköisessä Formula E-sarjassa.

Kymmenen vuotta sähköautoilun kärjessä

Secton sähköautoleasing sai alkunsa vuonna 2010, kun leasasimme sähköauton ensimmäisenä Suomessa. Uskoimme sähköistyvään autoilun tulevaisuuteen jo tuolloin.

Lähdimme rahoittamaan täysin uuteen tekniikkaan nojaavia sähköautoja ja rakentamaan markkinaa, johon isommat pelaajat uskalsivat mukaan vasta vuosia myöhemmin.

– Secto Automotive valikoitui rahoituskumppaniksi tuolloin rohkeutemme ja ketteryytemme ansiosta. Isot, ylikansalliset leasingyritykset eivät uskaltaneet tuolloin lähteä rahoittamaan täysin uuteen teknologiaa nojaavaa autoa. Valmetin Uudessakaupungissa valmistaman Think Cityn toimintasäde on 150 kilometriä ja siinä suhteessa on merkittävää, että ensimmäinen auto on edelleen käytössä asiakkaallamme, taustoittaa Secton toimitusjohtaja Matias Henkola.

– Kymmenvuotisen taipaleen aikana sekä sähköautomarkkinat että -tekniikka on kehittynyt harppauksin. Mikä olisikaan parempi juhlistaa juhlavuotta kuin tukea autourheilulajia ja miestä, Alexander Sims:iä, joka todistaa päivittäin että sähköautoilu yhdistää täydellisesti vastuullisuuden, ylivoimaisen suorituskyvyn ja hauskuuden.

Alexander Sims

Formula E-kuski, Formula 3, GP 3, LMP2 GT-sarjoissa ympäri Eurooppaa ja USA:ta kilpaillut Alexander Sims valikoitu Secton kumppaniksi paitsi ajomeriittiensä, ennen kaikkea arvojensa vuoksi.

Alexander suhtautuu sähköautoihin ja uusiutuvaan energiaan samalla intohimolla kuin Sectokin. Kysyimme Alexanderilta miksi hän päätyi ajamaan Formula E:tä ja mitä ympäristöystävällisyys hänelle merkitsee:

Miksi valitsit ajaa juuri Formula E: tä?

Kiinnostuin Formula E:stä välittömästi sarjan julkistamisen jälkeen ja yritin muutamaan kertaan päästä mukaan siinä onnistumatta. Kun BMW kertoi harkitsevansa minua ja sitten tarjosivat paikkaa minulle, hyväksyin tarjouksen välittömästi, sillä se oli minulle kuin toteutunut unelma.

Vain Formula E:ssä pystyn yhdistämään henkilökohtaisen kiinnostukseni sähköautoihin ja uusiutuvaan energiaan sekä intohimoni kilpa-ajamiseen. Olen erittäin ylpeä mukanaolostani.

Mikä on yhteytesi Sectoon?

Kuulin Sectosta ensikertaa yhteisen ystävämme Jesse Krohnin välityksellä ja sitä kautta kiinnostuin heidän liiketoiminnastaan. Autot ovat olennainen osa tavara- ja henkilöliikennettä ympäri maailmaa ja Secto on merkittävä leasingautojen toimittaja Suomessa. Kun kuulin Secton haluavan keskittyvän enemmän sähköautoihin olin todella kiinnostunut aloittamaan kumppanuuden.

Merkitseekö suomalainen autourheilu sinulle jotain?

Minun on sanottava, että vuosien varrella on ollut uskomattoman hyviä suomalaisia ​​kilpa- ja rallikuskeja, joten kunnioitan heitä suuresti. Olin Bottaksen joukkuetoveri F3:ssa ja olen seurannut Häkkistä ja Raikköstä vuosien varrella. Pidän heitä erittäin suuressa arvossa.

Kuinka tärkeää on, että moottoriurheilu muuttuu vihreämpään suuntaan?

On ratkaisevan tärkeää, että moottoriurheilu menee voimakkaasti kohti sähköistämistä, olipa kyse sitten hybrideistä tai puhtaasta sähköstä. Joidenkin autourheilulajien, etenkin Formula E: n, teknologian kehitys vie eteenpäin uusien materiaalien, suunnittelutekniikoiden ja suorituskykykriteerien etsintää, ja siksi on tärkeää, että tämä jatkuu. Tiedän että olemme jo BMW: n kanssa oppineet Formula E -ohjelmassa asioita, joita on hyödynnetty kuluttajille myytävässä BMW i3-autossa. Haastamalla sähkömoottorien ja muiden komponenttien rakennustapaa insinöörimme saavat uusia idoita joita voidaan sisällyttää tulevaisuuden kuluttaja-autoihin.

Voidaanko moottoriurheilu ja ympäristöystävällisyys yhdistää?

Viime kädessä lähes kaikki aktiviteetit, joihin ihmiset osallistuvat ympäri maailmaa, ovat energiaintensiivisiä, joten mielestäni moottoriurheilun paras ominaisuus on sen kyky näyttää ihmisille visio ympäristöystävälisesti maailmasta . Formula E on jännittävä, kuuma ja arvaamaton moottoriurheilumuoto, joka edistää myös sähköajoneuvojen etuja. Mielestäni moottoriurheilu voi mahdollistaa ympäristöystävällisemmän toiminnan, vaikka loppukädessä matkustamme edelleen ympäri maailmaa, mikä sinänsä ei ole paras asia. Joten mielestäni meidän on pysyttävä realistisina ja nähdä ne suure edut, joita moottoriurheilu voi antaa inspiroimalla ihmisiä vaihtamaan seuraava autonsa hybridiin tai täyssähköautoon. Sillä tavoin meillä voi olla merkittävä kerrannaisvaikutus hiilidioksidipäästöjen vähentämiseen ympäri maailman.

Formula E-sarja

Formula E:ssä tapahtuvan kehitystyön kautta uskomme normaalin tieliikenteen saavan tulevaisuudessa uusia ja kestävämpiä ratkaisuja. Mikrokaavassa autourheilu on luultavimmin aina jollain tavoin saastuttavaa, mutta jos se lisää ihmisen tietoutta kestävämmistä keinoista liikennöidä, uskomme kokonaisvaikutuksen olevan positiivinen.

Formula E on vuodesta 2014 kilpailtu täysin sähköinen FIA:n järjestämä autourheiluluokka.  Sarjassa kilpaillaan sekä kuljettajien että valmistajien maailmanmestaruustitteleistä. Kaudella 2020-2021 Formula E -sarjassa kilpaillaan virallisesta maailmanmestaruudesta. Voitosta kilpailee kymmenen kansainvälistä tallia, joissa jokaisessa on kaksi kuljettajaa.

Autot kiihtyvät 0-100 km/h 2,9 sekunnissa. Sähkömoottorin teho on noin 200 kilowattia, eli 270 hevosvoimaa. Huippunopeus kilpailuissa on 225 km/h.

Formula E-sarjan tavoite on kehittää sähköautotekniikkaa, pitää kilpailun hiilijalanjälki mahdollisimman pienenä ja minimoida tallien kustannukset.

Ota yhteyttä!

Miten voimme olla avuksi? Kerro meille autotarpeistasi ja olemme sinuun pian yhteydessä.