ProMedical: CO2-päästöt ja autoilun kustannukset laskuun Secton avulla
”ProMedical haluaa tuoda uudenlaista ajattelua terveydenhuoltoalalle. Tällä hetkellä terveydenhuoltoalalla kiinnitetään nousujohteisesti huomiota sosiaaliseen vastuullisuuteen, mutta samalla ympäristöasioiden merkitys kasvaa koko ajan. Vastuullisuus on tulevaisuudessa yhä tärkeämpi osa julkista hankintaa”, ProMedicalin toimitusjohtaja Joona Pulliainen kertoo.
ProMedical on viime vuosina hionut omat laatu- ja ympäristöjärjestelmänsä vaatimuksia vastaaviksi. Yritykselle myönnettiin vuonna 2023 ISO 9001 laatu- ja ISO 14001 -ympäristösertifikaatit. ”Mietimme, missä asioissa me voisimme edelleen parantaa ympäristövastuullisuuttamme, ja isoimmaksi vaikuttamiskohteeksi tunnistimme autoilun. Avainasiakaspäällikkö saattaa ajaa työmatkoja vuodessa jopa 65 000 kilometriä, joten autokannan muuttamisella vähäpäästöiseksi on merkittävä vaikutus hiilidioksidipäästöjemme pienentämisessä”, Pulliainen sanoo.
Decarbon Toolin mallinnus osoitti, että voisimme laskea neljässä vuodessa hiilidioksidipäästöjämme jopa 87 %
ProMedical aloitti yhteistyön Secton kanssa keväällä 2023. Yrityksellä on tällä hetkellä käytössä yhdeksän työsuhdeautoa ja yksi iso pakettiauto huoltoajoihin. ”Selvitimme Secton Decarbon Toolin avulla nykyisen autokantamme hiilidioksidipäästöt ja aloimme mallintaa, miten hiilijalanjälkemme laskisi korvaamalla polttomoottoriautoja vähäpäästöisillä täyssähkö- ja plug-in-hybridiautoilla”, Pulliainen kertoo. ”Decarbon Toolin mallinnus osoitti, että voisimme laskea neljässä vuodessa hiilidioksidipäästöjämme jopa 87 %. Nykyinen päästöjen määrä 2668 CO2 kg/kk tippuu tuolloin lukemaan 367 CO2 kg/kk. Kumulatiivinen vähennys koko ajalta on yli 60 000 CO2kg”, Pulliainen avaa. Kun lisäksi Decarbon Toolin mallinnus osoitti, että autoilun kokonaiskustannuksissa voidaan saavuttaa noin 7 %:n säästö siirtymällä vähäpäästöisiin autoihin, päätös muutoksen käynnistämisestä oli helppo tehdä.
ProMedical on asettanut tavoitteeksi saada autokantansa 100 %:sesti vähäpäästöiseksi vuoden 2025 loppuun mennessä. Suunnitelmassa on korvata polttomoottoriautoja sähköisillä sitä mukaa, kun vanhat autovelvoitteet päättyvät. ”Tällä hetkellä meillä on Secton kautta leasingissa kolme vähäpäästöistä autoa, ja vuonna 2024 tulee kaksi täyssähköistä autoa lisää. Täysin vähäpäästöiseen autokantaan pääseminen edellyttää, että markkinoille tulee tarkoituksiimme sopiva iso pakettiauto, mutta uskon että sekin tapahtuu pian”, Pulliainen sanoo.
Yhteistyön alkaessa laadittiin myös vuodesta 2002 asti toimineessa ProMedicalissa uusi autopolitiikka. Autopolitiikan kannustimet on Pulliaisen mukaan tehty täyssähköautoa suosivaksi. ”Yrityksen kasvaessa läpinäkyvyys on tärkeää. Nyt säännöt ja toimintamallit niin auton hankinnan kuin käytöstä aiheutuvien kustannusten suhteen ovat kaikille selvät. Kun auton vaihto tulee ajankohtaiseksi, työntekijä voi itse käydä katsomassa haluamansa vaihtoehdon sovitun liikkumarajan puitteissa. Se, että Secton kautta saa kaikkia automerkkejä, on tietysti otettu ilolla vastaan”, Pulliainen kertoo.
Pulliainen on tyytyväinen yhteistyöhön Secton kanssa. ”Valintatilanteessa tarkistimme, että Secton laatu- ja ympäristöstandardit vastaavat omiamme, mutta koko päätöstä ei voi perustaa prosessien varaan. Secton kanssa kävivät myös ajatukset yksiin, ja asiakaspalvelu on ollut aivan poikkeuksellisen hyvää. Meitä helpottaa myös se, että Secto on ottanut autokannan hallinnan harteilleen, ja voimme käyttää siihenkin kuluneen ajan varsinaiseen leipätyöhömme.”