Sähkö pärjää autoilun kokonaiskustannusvertailussa (TCO)
Moni autonvaihtoa harkitseva on nyt perimmäisten kysymysten äärellä. Vastuullisuus ajaa vaihtamaan sähköautoon tai ainakin lataushybridiautoon. Täyssähköauton hiilidioksidipäästöt ovat pyöreä nolla, jos lataat autosi ilmastosähköllä. Hybridilläkin päästöt ovat murto-osa polttomoottoriauton lukemista. Vaakakupissa toisella puolella painaa arjen sujuvuus, etenkin latausmahdollisuudet, jos ajettavana on säännöllisesti pidempiä matkoja. Viime kädessä monen kohdalla ratkaisevaan asemaan nousevat kuitenkin kustannukset. Niitä mitataan yleisesti autoilun kokonaiskustannusvertailussa TCO eli The total cost of ownership -laskelmalla.
Uuden sähköauton hankintaa puoltavat myös veroedut: usein samalla rahalla saa astetta paremmin varustellun auton ja veroetujen vuoksi täyssähköautoilija voi säästää jopa satasia kuussa polttomoottorilla ajavaan verrattuna. Sähköauto säilyttää myös arvonsa hyvin, etenkin kun autojen saatavuudessa on ollut pulaa. Sähkön hinnanvaihtelu on puhuttanut auton hankintaa harkitsevia, mutta hieman korkeammillakin sähkönhinnoilla täyssähköauto on osoittautunut yhä kilpailukykyiseksi ja monessa kohtaa edullisimmaksi ratkaisuksi.
Leasingauton TCO
Leasingauton TCO-laskelman kokonaiskustannuksiin sisältyvät käyttövoiman lisäksi auton vuokra, huollot, vakuutus, ajoneuvovero, pesut, renkaat, hallinnointipalkkio ja sijaisauto.
Vertailuautoksi valittiin kompakti katumaasturi (SUV) täyssähköisenä, bensiini- ja dieselkäyttöisenä sekä ladattavana hybridinä. Vertailussa käytettyjen autojen hankintahinnat olivat EV 53 490 €, bensiiniauto 43 100 €, dieselauto 43 850 € ja ladattava hybridi 48 900 €. Sähköauto on hankintahinnaltaan kallein, mutta käyttö- tai vapaan autoedun edullisempi verotusarvo tasaa kustannuksia. Perushankintalaskelmassa ei ole otettu mukaan käyttövoimakustannuksia. Ilman niitä hybridimoottorilla varustettu auto voittaa niukasti täyssähköisen auton ja diesel on kallein. Oletuksena laskentamallissa on, että hybridiauton käyttövoimakulut jakaantuvat suhteessa 50/50 sähkön ja bensiinin välillä.
Kun käyttövoimakustannukset lasketaan mukaan 30 000 km:n vuosittaisen ajon perusteella esimerkissä olevilla sähkön ja polttoaineiden hinnoilla, asetelma muuttuu. Vuositasolla sähköllä ajaminen on bensiiniauton polttoainekustannuksiin verrattuna 1997 € edullisempaa. Kokonaissäästö täyssähköauton hyväksi on esimerkissämme vuodessa 2817 €. Dieselauton käyttövoimakulut jäävät bensa-autoa alemmiksi, mutta kokonaiskustannusvertailussa se on kallein ratkaisu: täyssähköauto tulee vuositasolla 3064 € dieseliä edullisemmaksi. Ladattava hybridi pääsee kokonaiskustannuksissa lähimmäksi täyssähköautoa, mutta senkin kohdalla säästöä kertyy vuositasolla 388 € täyssähköauton hyväksi.
Laskelmat perustuvat huhtikuun 2023 energiahintoihin, jotka voivat luonnollisesti muuttua mihin suuntaan tahansa. Summattuna vaikka sähköauto on hankintahinnaltaan kallein, se on käyttökustannuksiltaan edullisin ja tietysti hyötyihin on laskettava tärkeä arvo, jota ei voi suoraan rahassa mitata eli vastuullinen ajaminen. Täyssähköauton lähipäästöt ovat 0 g/km.
Secton kehittämä Decarbon tool mallintaa yrityksen autokantaan tehtävien muutosten vaikutuksen hiilidioksidipäästöihin ja TCO-kustannuksiin.
Jätä meille yhteydenottopyyntö, niin kerromme lisää mutkattomasta siirtymästä kestävään autoiluun!