
Tarjoamme asiakkaillemme mutkattoman asiakaskokemuksen, parannamme autoilun kokonaiskustannusten (TCO) hallintaa sekä helpon siirtymän vähäpäästöisiin autokantoihin. Jos autoilu ei muutu kestäväksi, se loppuu.
Monet maailmassa samanaikaisesti vallitsevat isot kriisit ovat vieneet suuren yleisön huomiota pois ilmastoasioista. Ilmastonmuutos kuitenkin jatkuu edelleen, ja sen hidastamiseksi tehtävän työn tulee jatkua. Liikenne on keskeisessä osassa ilmastotavoitteiden saavuttamisessa. Henkilö- ja pakettiautojen osuus globaalista öljynkulutuksesta on yli 25 prosenttia ja globaaleista energiaperäisistä hiilidioksidipäästöistä noin 10 prosenttia. (International Energy Agency, IEA 2023) Suomessa tieliikenteen päästöjen osuus kaikista Suomen tuottamista päästöistä ilman maankäyttösektoria on noin 23 %. (Traficom 2024) Siirtymisellä fossiilittomaan käyttövoimaan sekä fossiilisten aineiden ja materiaalien korvaamisella autoilussa on suuri merkitys kasvihuonekaasujen (GHG) vähentämisessä ja ilmastonmuutoksen hallinnassa.
Sähkö on tällä hetkellä yleisin vaihtoehto fossiilittomaksi käyttövoimaksi. Suomen autokannasta täyssähköisiä oli vuonna 2024 vain 4,3 prosenttia ja ladattavia hybridejä 6 prosenttia. Kaikista Suomessa vuonna 2024 ensirekisteröidyistä henkilöautoista 29,5 prosenttia oli täyssähköautoja ja 20,1 prosenttia ladattavia hybridejä. Työsuhdeautoissa täyssähköautojen osuus oli 44 prosenttia vuonna 2024. (Autoalan Tiedotuskeskus 1/2025). Vaikka Suomen 80 000 työsuhdeautoa edustavatkin pientä osuutta koko autokannasta, niiden rooli sähköautoilun yleistymisessä on tärkeä. Työsuhdeautot päätyvät 3–4 vuoden ikäisinä yksityishenkilöille, ja joka viides tiellämme liikkuva henkilöauto on joko nykyinen tai entinen työsuhdeauto. (Autoalan Tiedotuskeskus 2025)
Suurin hidaste Suomen EV-siirtymässä on epästabiili markkina sekä yleinen talouden matalasuhdanne. Uusien henkilöautojen rekisteröinnit laskivat Suomessa vuonna 2024 koko 2000-luvun alhaisimmalle tasolle. (Traficom 1/2025.) Vaikka sähköiset autot ovat kestävyysstrategiamme ytimessä, seuraamme jatkuvasti myös muiden fossiilittomien käyttövoimaratkaisujen kehittymistä. Pakettiautoissa päästövähennykset toteutuvat yleisimmin siirtymällä käyttämään synteettistä dieseliä ja valitsemalla vähemmän kuluttavia pakettiautoja ja optimoida niiden käyttö.
Secto on ottanut aktiivisen roolin yhteiskunnallisessa vaikuttamisessa
Julkisuuteen tuli syksyllä 2023 tietoa vähäpäästöisten työsuhdeautojen veroedun poistamissuunnitelmista. Toteutuessaan päätös olisi hidastanut hyvin alkanutta liikenteen siirtymää vähäpäästöisiin ajoneuvoihin ja toiminut Suomen kunnianhimoisia ilmastotavoitteita vastaan. Edelläkävijyys vaatii rohkeutta nostaa esiin myös epäsuosittuja teemoja, kuten sen, miksi taloudellisesti vaikeina aikoina emme saa unohtaa yhteistä ilmastokriisiämme. Secto keräsi tutkimustietoa veroetujen poistamisen kansantaloudellisista vaikutuksista sekä vaikutuksesta matalapäästöisten työsuhdeautojen houkuttelevuuteen. Secto kävi aktiivista vuoropuhelua päättäjien kanssa sekä suoraan että median kautta. Keväällä 2024 hallitus päätti kumota aiemman linjauksensa ja jatkaa veroetua täyssähköisten autojen osalta vuoteen 2029 saakka.

Vastuullisuus on liiketoimintamme ydin, ja se näkyy suhteissamme yrityskumppaneihimme ja yhteiskuntaan sekä tietysti yksilötasolla ihmisiin.
Vastuullisuus ei tarkoita Sectossa pelkästään siirtymää kestävään autoiluun. Vastuullisuus on liiketoimintamme ydin, ja se näkyy suhteissamme yrityskumppaneihimme ja yhteiskuntaan sekä tietysti yksilötasolla ihmisiin. Vastuullisuus tulee todeksi henkilökuntamme kautta. Toimme arvot vahvaksi johtamisen työkaluksi ja korostimme esihenkilön roolia vastuullisen yrityskulttuurimme johtamisessa. Esimerkillämme haluamme kannustaa muita samaan: vastuullisuus on yksinkertaisesti hyvää liiketoimintaa. Kirsikkana kakun päälle on ilo saada olla mukana kehittämässä paremmin voivaa yhteiskuntaa.
Matias Henkola,Toimitusjohtaja, Secto Automotive