Ohjeet leasingauton palautukseen

Näitä ohjeita noudattamalla autosi saadaan tarkastettua tehokkaasti ilman viivästyksiä. Erityisesti vahinkoilmoitusten teko kaikista korjausta vaativista vaurioista lyhentää kuntoonlaittamisaikaa. Ylimääräisiltä odottelupäiviltä peritään päivävuokraa.

Ohjeet leasingauton palautukseen: 

Palauttaessasi auto varmista että: 

  • Auto on puhdas. 

  • Auto on huollettu huolto-ohjelman mukaisesti. 

  • Auto on katsastettu Trafin säännösten mukaisesti. 

  • Mahdolliset vauriot on korjattu tai niistä on tehty vahinkoilmoitukset vakuutusyhtiöön. 

Ajoneuvossa tulee olla mukana: 

  • kaikki ajoneuvon avaimet 

  • kaikki latauskaapelit

  • kaikki asiakirjat 

  • huoltokirja ja manuaalit

  • koodikortit 

  • ohjelmistolevykkeet 

  • Kaikki rengassarjat 

  • asennetut lisävarusteet 

Ajoneuvosta tulee poistaa: 

  • Teippaukset. 

  • Jälkikäteen asennetut, leasingsopimukseen kuulumattomat lisävarusteet. 

  • Paikanninlaitteet. 

    Muistathan, että voit asentaa paikanninlaitteet seuraavaan ajoneuvoon. Palautustarkastuksessa ei välttämättä havaita laitteiston olemassaoloa. Laitteiston poistosta aiheutuneet lisäkustannukset laskutetaan asiakkaalta. Mikäli laite jää autoon, tulee laitteen sopimus katkaista, jotta tiedonsiirtoveloitus ei jatku palautuksen jälkeen. 

Seuraavat asiat ovat normaaleja kulumia ulkopinnoissa: 

  • Maalipinnan naarmut, jotka eivät vaadi maalausta. 

  • Maalaamattomassa puskurissa naarmut, jotka eivät ulotu pintamateriaalin läpi. 

  • Maalipinnassa sään aiheuttamat haalistumat. 

  • Korjattavissa olevat kiveniskemät ja naarmut umpioiden laseissa/tuulilasissa (lasivakuutus tai korvausvelvollisuus asiakkaalla). 

Seuraavat asiat ovat poikkeavia kulumia ulkopinnoissa: 

  • Maalipinnan vauriot, jotka vaativat maalausta. 

  • Painaumat, kolhut ja ruoste-esiintymät. 

  • Muoviosien halkeamat ja puutteet. 

  • Halkeamat ja reiät umpioiden laseissa. 

  • Tuulilasin halkeamat ja suuret kiveniskemät tai lukuisat iskemät. 

  • Mahdolliset lisävalot ovat rikki, eivät toimi ja/ tai ovat laittomat. 

Seuraavat asiat ovat normaaleja kulumia renkaissa ja vanteissa: 

  • Kesärenkaiden kulutuspinnan tulee olla vähintään 3,5 mm. 

  • Talvirenkaiden kulutuspinnan tulee olla vähintään 4,5 mm (nastoja vähintään 50% jäljellä). 

  • Pienet hankaumat, kulumat, värivirheet vanteissa tai pölykapseleissa. 

  • Pyöränpulttien / muttereiden ulkopinta on ruosteessa, mutta ne ovat ehjät ja avattavissa. 

Seuraavat asiat ovat poikkeavia kulumia renkaissa ja vanteissa: 

  • Rengasvauriot, jotka johtuvat käyttövirheestä (pyöränkulmat pielessä, väärät rengaspaineet, osumat esim.reunakivetykseen tms.). 

  • Vanne-/pölykapselivauriot, jotka johtuvat käyttö- / huoltovirheestä tai osumasta. 

Seuraavat asiat ovat normaaleja kulumia sisätiloissa: 

  • Normaalista käytöstä johtuvat kulumat istuinten-/sisätilan verhouksissa, ohjauspyörässä, vaihteistovalitsimen nupissa tms. 

  • Värivirheet muoviosissa/ verhouksissa, jotka ovat aiheutuneet esim. auringonpaisteesta, lämpötilanvaihteluista tms. 

  • Lisälaitteiden telineitä tms. on poistettu, mutta kiinnityksen vaatimat reiät eivät selkeästi näkyvissä. 

  • Tavara-autojen tavaratilan pinnoissa on normaalista lastauksesta aiheutuneita naarmuja. 

Seuraavat asiat ovat poikkeavia kulumia sisätiloissa: 

  • Istuinten-/sisätilan verhouksissa on repeämiä, reikiä, vaurioita tai pinttynyt lika/haju, joka ei poistu normaalein puhdistusmenetelmin. 

  • Ulkoisen voiman/ käyttövirheen aiheuttamat vauriot, reiät, halkeamat tms.. 

  • Lisävarusteasennuksista johtuvat reiät jotka ovat selvästi näkyvillä. 

  • Tavara-autoissa tavaratilan pinnat ovat rikki väärästä lastaustavasta johtuen.