Kannattaako hybridi, bensa vai sähköauto? Saman auton kuukausikuluissa on satojen eurojen erot, jotka riippuvat käyttövoimasta.
Toimitimme Kauppalehdelle taustatiedoksi tietoa autoilun kokonaiskuluista eli TCO-laskelmiamme. Toimitusjohtajamme Matias Henkola kertoo jutussa syitä ja taustoja siihen, miksi sähkö- ja hybridiautot ovat kokonaiskustannuksiltaan selkeästi polttomoottoriautoja edullisempia. Hän tuo esille myös näkemyksiämme eri käyttövoimien merkityksestä tulevaisuudessa.
Mikä kannattaisi nyt valita uuden auton käyttövoimaksi oman talouden kannalta? Kannattaako sähköauto, vaikka bensan huippuhinnat ovat laskeneet ja sähkö on kallista? Laskelmissa erot ovat selvät. Täyssähkö tulee kuukausikulultaan halvimmaksi niukasti ennen hybridiä, vaikka sähköauto on ostohinnaltaan kallein.
”Toivomme, että markkina muuttuisi siihen suuntaan, että puhutaan enemmän kokonaiskustannuksista, koska silloin se on reilua ja avointa. Tässä nähdään, että ostohinnaltaan kalleimmassa autossa on halvin kuukausittainen kustannus, kun otetaan huomioon energian kulutus ja arvonalennus”, sanoo Secto Automotiven toimitusjohtaja Matias Henkola.
Lue koko juttu Kauppalehden verkkosivuilta. Jutun lukeminen edellyttää Kauppalehden Digitilausta.
Alla olevassa kaaviossamme TCO-laskelmat Mercedes Benz-mallista, josta löytyy versiot usealla eri käyttövoimalla. Laskelmassa on vertailtu eri versioita kolmen vuoden omistusajalla ja 30 000 kilometrin vuotuisilla ajokilometreillä.
Lue lisää autoilun kokonaiskustannusvertailusta artikkelistamme.
Laskelmassa käytetyt käyttövoiman hinnat: sähkö 0,25€/kWh, bensa 1,83€/l 95 ja diesel 1,96€/l.