Kempowerin laturi

Kempowerin työsuhdeautoilijat ajavat sähköllä

Suomi on tunnetusti korkean teknologiaosaamisen maa, joka kulkee kehityksen kärjessä. Yksi esimerkki tästä on lahtelainen sähkölatausratkaisujen valmistaja Kempower.

Kempowerin toimitusjohtaja Tomi Ristimäki

Kempower suunnittelee, valmistaa ja kaupallistaa sähkölatausratkaisu ja vaativiin olosuhteisiin, kun maailma sähköistyy. Keskitymme henkilöautojen, hyötyajoneuvojen, raskaan liikenteen, työkoneiden, sähköisen merenkulun, satamalaitteiden sekä rakennus- ja kiinteistöalan sähkölatauslaitteisiin ja ratkaisuihin. Meillä on lähes 70 vuoden kokemus vankkarakenteisten ja kestävien virtalähteiden valmistuksesta vaativiin olosuhteisiin. Virtalähteemme suunnitellaan ja valmistetaan Suomessa, sanoo Kempowerin toimitusjohtaja Tomi Ristimäki.

Kempower on osa Kemppi Groupia, joka tunnetaan parhaiten maailmanlaajuisesta Kempowerin sisaryhtiön Kemppi Oy:n hitsauslaitteista. Sähköajoneuvojen pikalatausratkaisuihin erikoistuneen Kempowerin toiminta alkoi todenteolla vasta 2018, mutta historia sähköpuolella juontaa aina vuoteen 1977 saakka jolloin Kemppi esitteli maailman ensimmäisen invertteripohjaisen DC-virtalähteen hitsauspuolelle.

Latausratkaisuja tutkittiin ja pilotoitiin useiden eri projektien kautta

– Meidän ehdoton vahvuutemme on konsernimme pitkä ja ansiokas historia sekä osaaminen vaativassa teollisuuspuolen ympäristössä. Kemppi Group on aina kulkenut kehityksen kärjessä eikä sähköistyminen ole ollut poikkeus. DC-pikalatausratkaisujen lisääntyessä Kempower perustettiin ensimmäistä kertaa 1990-luvulla tarkoituksena laajentaa toimintaa myös hitsauslaitteiden ulkopuolelle. 90-luvulla Kempower valmisti muun muassa Postin ElCat-sähköautojen laturit, mutta tunnetuin projekti oli CERN:in hiukkaskiihdyttimeen toimitetut lähes 1000 kappaletta 2000 ampeerin virtalähdettä.

– Vuonna 2013 valmistimme ensimmäisen sähköautojen pikalaturin, mutta katsoimme tuolloin, että sähköautomarkkina on vielä niin pieni, ettei sen aika vielä tuolloin ollut. Vuonna 2017 Kempower aloitti täysin itsenäisenä yrityksenä keskittyen sataprosenttisesti sähköautojen lataamiseen. Vuosien aikana erikoisprojekteissa ja tutkimusosastolla kertynyt tekninen ydinosaaminen muodosti yrityksen selkärangan, joka lähti kehittämään DC-pikaratkaisuja eteenpäin.

Sähköautokannan nopea kasvu yllätti

Kempower on sähkölatauslaitteiden edelläkävijä ja suunnannäyttäjä. Silti viime vuosien kova kasvu ajoneuvojen ja koneiden sähköistymisessä on yllättänyt myös heidät.

– Tiesimme jo lähtiessä rakentamaan toimintaamme perustumaan sähkölatauslaitteisiin, että sähköautojen määrä tulee kasvamaan tulevaisuudessa paljon. Kasvun nopeus kuitenkin yllätti ja vihreä siirtymä on ollut odotettua nopeampaa. Tässä on punnittu myös vahvaa osaamistamme ja vuosien pohjatyön hedelmiä korjataan nyt.

Kempower erottuu markkinoilla edukseen monipuolisuudellaan.

– Monesta kilpailijasta poiketen me olemme menestyneet hyvin myös konepuolen latausratkaisuista ja teemme hyvin tiivistä yhteistyötä muun muassa kaivos- sekä maanrakennuspuolen konevalmistajien kanssa. Tietotaitoamme ja osaamistamme arvostetaan laajasti useilla eri teollisuuden aloilla.

Korkea kotimaisuusaste

Kempower suunnittelee ja valmistaa kaikki tuotteet sekä ohjelmistot Lahdessa. Tuotteiden kotimaisuusaste on yli 90 prosenttia, sillä yhtiö hankkii myös suurimman osan materiaaleista ja komponenteista paikallisesti. Tästä osoituksena on Kempowerin pikalatausratkaisuille myönnetyt Design from Finland ja Avainlippu-merkit. Design from Finland -merkki myönnetään tuotteelle, tuoteryhmälle tai palvelulle, joka kuvastaa vahvasti suomalaista muotoiluosaamista. Avainlippu on puolestaan toiminut suomalaisen tuotteen ja palvelun symbolina jo 50 vuoden ajan. Ristimäki on iloinen tunnustuksista.

– Investoimme paljon omaan tuotesuunnitteluun ja teemme rohkeita ratkaisuja sähköajoneuvojen pikalatausteknologian eteenpäinviemiseksi. Aiomme jatkaa samaan malliin yhdessä asiakkaidemme kanssa. Kempowerin asiakkaat arvostavat suomalaisuutta, luotettavuutta, laatua ja vastuullisuutta. Avainlippu kuvastaa kaikkia näitä asioita. Meille on kunnia-asia saada viedä Avainlippua ja Design from Finland -merkkiä maailmalle.

Kempowerin laitteita

Kempowerin tuotteiden kotimaisuusaste on yli 90 prosenttia. Tuotteet suunnitellaan ja valmistetaan yrityksen Lahden tehtailla.

Autoilun tulevaisuus on sähköinen

Ristimäki näkee Kempowerin tulevaisuuden valoisana. Sähköistyminen näkyy myös Kempowerin kasvussa. – Vuoden alussa meillä oli 35 työntekijää ja nyt syyskuussa meitä on jo yli 100, ja henkilöstö kasvaa koko ajan. Tulemme myös moninkertaistamaan tämän vuoden liikevaihdon, mikä on selkeä signaali tuotteidemme laadusta ja alan räjähdysmäisestä kasvusta. Hienoa olla mukana tässä tarinassa.

Sähköautojen tekniikka ja akkuteknologia kehittyy myös huimaa vauhtia tehden sähköautosta varteenotettavan vaihtoehdon yhä useammalle niin henkilöautoilun, julkisen liikenteen kuin työkonekäyttäjien puolella.

– Me latausjärjestelmien valmistajat olemme kehityksen ytimessä –pyrimme koko ajan löytämään uusia ratkaisujen latausten helpottamiseksi ja nopeuttamiseksi. Pikalataus on jo tänä päivänä niin nopeaa, että siitä ei sähköön siirtyminen jää enää monella kiinni.

Ristimäki uskoo myös kysynnän kasvattavan palveluverkoston riittävän kattavaksi. – Henkilöautojen latausverkosto syntyy itsestään tarpeen kasvaessa. Suurin haaste tulevaisuudessa on se, miten saadaan haja-asutusalueen latausverkosto riittävän kattavaksi. Kaupunkialueilla matkat ovat lyhyitä ja latauspisteitä löytyy riittävästi.

Kempowerin laturi

Secto kumppanina yritysleasingautoilussa – Sähköllä liikutaan

Kempowerin henkilöstön leasingautot tulevat kaikki Secton kautta. Niiden käyttövoima on vähemmän yllättäen sähkö.

– Sectolla on pitkä historia ja osaaminen sähkökäyttöisten yritysleasingautojen toimittamisesta. Olemme nyt hankkineet noin kaksikymmentä uutta sähköautoa heidän kauttansa työntekijöidemme käyttöön. Merkki- ja mallikirjo on laaja, sillä Secto tutkii tarkkaan tarpeen mihin auto tulee ja hankinnat tehdään kokonaiskustannusajattelu edellä. Se mikä on yllättänyt positiivisesti, on Secton vahvat suhteet maahantuojiin. He ovat pystyneet hankkimaan meille uusia automalleja nopeammin mitä olisimme saaneet itse suoraan liikkeiden kautta ja olemme saaneet käyttöön ensimmäisiä maahantuotuja yksilöitä.

Kempower lähti innolla tukemaan sähköisten yritysautojen hankintaa.

– Siihen oli monia syitä. Sähköautot olivat meille luontainen ja ainoa oikea ratkaisu. Käyttämällä niitä saimme myös testiautoja, joilla pystymme omalta osaltamme testaamaan latauslaitteita sekä verkostoa todellisissa olosuhteissa. Meillä myyjät ja tuotekehittelijät ajavat sähköllä, matkat ovat hyvin erilaisia ja eripituisia, joten saamme hyvää dataa laitteidemme toimivuudesta. Ja totta kai sähköautojen pikalatausratkaisuja on helpompi myydä, jos itse käyttää niitä aktiivisesti.

Yhteistyö Secton kanssa on toiminut hyvin. – Heidän ammattitaitonsa ja aito kiinnostus asiakkaan palvelemiseen mahdollisimman hyvin on nopeasti tullut esille. Molemmilla on intohimo viedä sähköistymistä eteenpäin tahoillamme, niin näemme olevamme hyvä kumppani toisillemme, toteaa Ristimäki lopuksi.