Suomalaisen MM-ralliperinteen vaaliminen toi Hyvä Suomi! -palkinnon

Hyvä Suomi! - palkinto myönnettiin arvokkaan suomalaisen MM-ralliperinteen vaalimisesta Jyväskylän kaupungille ja Suomen MM-rallin pääyhteistyökumppanille Secto Automotivelle.

Uskomme, että autoilu pelastetaan tekemällä siitä kestävää. Secto haluaa olla asiassa tiennäyttäjä. Moottoriurheilu on meille luonteva tapa osallistua yhteiskunnalliseen toimintaan. Lähdimme vuonna 2021 WRC-rallin suomalaisen osakilpailun pääyhteistyökumppaniksi, kun WRC-autoissa päätettiin ryhtyä käyttämään sähköpolttoainetta ja hybridivoimansiirtoa. Ikoninen Suomen MM-ralli on hyvä ympäristö edistää kestävän autoilun tunnettuutta ja suosiota.

Secto Rally Finland lisää Keski-Suomen elinvoimaisuutta sekä suorien matkailutulojen että huikean näkyvyyden kautta.

Secto Rally Finland toi Jyväskylän seudulle rahaa yli 19 miljoonaa euroa, josta suoraa matkailutuloa oli 14,6 miljoonaa euroa. Kävijöitä tapahtumassa oli kaikkiaan 267 000, kasvua viime vuoteen oli 16%. Tapahtumakävijät ovat tyytyväisiä ja palaavat vuodesta toiseen. Tulevaisuuden uskoa tuovat lisääntyneet uudet ja nuoret kävijät.

Secto Rally Finlandin näkyvyys niin kotimaassa kuin kansainvälisestikin on kattavaa. Kilpailuun liittyviä TV-lähetyksiä nähtiin kaikkiaan 44 maassa, joissa yhteenlaskettu katsojamäärä ylsi yli 47 miljoonaan. Eniten kisa kiinnosti tietenkin meitä suomalaisia, katsoimme lähetyksiä 16 242 000 kertaa. Tapahtumassa oli paikalla yli 400 akkeditoitua median edustajaa. Printti- ja verkkomedioissa tavoitettiin ympäri maailmaa peräti 12,5 miljardia lukijaa, yksittäisiä artikkeleita julkaistiin yhteensä 4 900.

Rallin vaikutuksia selvittäneen tutkimuksen on toteuttanut Jyväskylän ammattikorkeakoulun urheiluliiketoiminnan yksikkö osana valtakunnallisen Sport Event Management Finland -projektin huippu-urheilutapahtumien taloudellisten vaikutusten tutkimussarjaa. Voit tutustua tarkemmin tutkimuksen tuloksiin alla olevasta linkistä.