Sähköautoilijan sanakirja avaa sähköauto termit ja sähköautoilun tärkeimmät käsitteet
Tervetuloa sähköautoilijan sanakirjaan, joka on tarkoitettu auttamaan sinua ymmärtämään sähköautoiluun liittyvää sanastoa paremmin. Sivu sisältää selitykset joillekin tärkeimmistä sähköautoilun termeistä ja ominaisuuksista.
Sähköauton lataaminen
Julkinen lataus
Julkisella latauksella tarkoitetaan julkisilla paikoilla olevia latauspisteitä. Julkisia latauspisteitä voi käyttää vapaasti, mutta näihin tulee usein tunnistautua esim. lataustägillä tai applikaatiolla. Julkinen lataus on yleensä maksullista, joten kannattaa tarkistaa hinta etukäteen. Parhaiten näet kaikki julkiset latauspisteet www.latauskartta.fi -sivustolta.
Kotilataus
Kotilataus tarkoittaa sähköauton lataamista kotona, yleensä omassa autotallissa tai autokatoksessa. Kotilataus on yksi kätevimmistä ja helpoimmista tavoista pitää sähköauto ladattuna, sillä latauspiste on käytettävissä aina kun auto on pysäköitynä kotona. Suosittelemme aina kotiin asennettavaksi sähköauton kotilatauslaite turvallista lataamista varten.
Latausasema
Sähköautoille tarkoitettu latauspaikka, joka sisältää latauspisteitä, joista saa ladattua sähköä ajoneuvoon. Latausasemalla on usein useita latauspisteitä.
Latausteho
Sähköautojen lataustehoa mitataan yleensä kilowateissa kW.
Latausoperaattori
Latauspalveluiden tarjoaja. Yrityksiä, jotka tarjoavat ja ylläpitävät latausverkostoa eri puolilla maata.
Latauspiste
Latauspisteellä voit ladata sähköautoasi. Riippuu latauspisteestä onko latauspisteellä kiinteä kaapeli, vai tuleeko sinulla olla latauspisteeseen ja autoosi sopiva oma kaapeli mukana. Yleisesti julkisilla latausasemilla mihin tarvitaan omaa kaapelia, käytetään Mode 3 -kaapelia. Yhdessä latauspisteessä voi olla useita latauskaapeleita. Tällöin latauspiste saattaa jakaa virran kaikkien lataajien kesken. Eli jos latauspisteitä on latausasemalla useita, niin kannattaa ottaa latauspiste, jossa ei lataa muita sähköautoja.
Latausluukku
Autosi latausluukku, johon kytketään latauskaapeli. Latausluukun sijainti voi vaihdella eri merkkien ja mallien osalta. Suunnittele aina latausasemalle meno niin että latausluukku on lähellä latauspistettä.
Latauskaapeli
Latauskaapelilla mahdollistetaan sähköauton lataus. Uusimmissa sähköautoissa tulee auton mukana yleisimmin käytetty Mode 3 kaapeli, jolla on mahdollista ladata keskinopeaa latausta latauspisteillä.
Hidas lataus/AC-lataus
Alle 7 kW. Esimerkiksi kotitalouspistorasiasta otettavaa sähköä. Tätä ei suositella käytettäväksi sähköauton pidempiaikaiseen lataamiseen, koska kotitalouspistorasioita ei ole suunniteltu kestämään niin suurta kuormitusta pitkään ja toistuvasti.
Keskinopea lataus/AC- ja DC lataus
Tällä yleensä tarkoitetaan latausta, joka tuottaa tehoa väliltä 7-50 kW. Keskinopeaksi lataukseksi kutsutaan esim. kotilatauslaitteesta ladattavaa sähköä tai julkisilla latausasemilla tapahtuvaa latausta. Tämä on kotilatauksessa ehdoton. Saat autosi nopeasti täyteen. Tämä lataustapa myös kuormittaa autoasi vähemmän kuin pikalataus.
Suurteholataus
Käytetään myös lyhennettä HPC (High Power Charging), kun puhutaan yleensä yli 100kW lataustehosta. Ei käytettäväksi jatkuvana lataustapana, koska akuston kuumeneminen kuormittaa akkua ja toistuva pikalataus saattaa vähentää akun kokonaiskapasiteettia pidemmän päälle.
Lataustagi/RFID tägi/Latausavain
Näillä tarkoitetaan elektronista tunnistetta, jolla voit tunnistautua latauspisteellä ja aloittaa latauksen. Useilla latausoperaattoreilla on myös applikaatio, jolla latauksen voi aloittaa ja lopettaa.
Pikalataus/DC-lataus
Latausteho on yli 50kW. Pikalatausasemat on yleisesti sijoitettu pääteiden varsille, jotta pidemmällä reissulla saat autosi nopeasti ladattua ja matkasi voi jatkua kohti määränpäätä. Pikalatausta kannattaa käyttää, kun olet pidemmällä reissulla ja tarvitset nopeaa latausta. Pikalatausta ei kuitenkaan suositella käytettäväksi jatkuvana lataustapana, koska akuston kuumeneminen kuormittaa akkua ja toistuva pikalataus saattaa vähentää akun kokonaiskapasiteettia pidemmän päälle.
Roamingmaksu
Roamingmaksulla takoitetaan ylimääräistä kulua, joka veloitetaan sähköauton lataamisesta kun käytät latausasemalla jonkun toisen palveluntarjoajan tägiä/applikaatiota käynnistääksesi latauksen.
Erilaiset latauskaapelit
Latauspäät
Latauspäällä tarkoitetaan latausjohdon päätä tai autossa olevaa latausliitintä, joka yhdistää auton latauslähteeseen. Latauspäitä on erilaisia malleja, joista yleisimpiä ovat Type 2 (hidas lataus) sekä CCS (pikalataus).
TYPE 2
Eurooppalaisen standardin mukainen sähköautojen latauspistoke.
CCS
Combined Charcing System. Enemmän Euroopassa käytetty sähköautojen nopean latauksen latausstandardi. Eli tällä viitataan auton latausluukun sisällä olevaan latauspäähän. CCS on Type2 latauspään ”jatke”.
CHAdeMO
Charge de Move. Sähköautojen latausstandardi nopealle lataukselle. Auton latausluukun sisällä oleva latauspää. Näitä löytyy esim. Nissan Leaf -automalleista.
MODE 2
Autoon tuleva pää on Type 2 ja toinen kaapelin latauspää on tavallisesta pistorasiasta ladattava Schuko/suko.
MODE 3
Tarkoittaa latauskaapelia, jonka molemmat päät ovat varustettu Type 2 päillä.
Sähköautojen tekniset ominaisuudet ja varusteet
Akku
Sähköautossa on yleisesti kahdenlaista akustoa. 12V ”pikkuakku” sekä auton ajoakku. Ajoakku toimii sähkömoottorin virtalähteenä ja tarjoaa energian ajoneuvon liikuttamiseen. 12V akkua käytetään auton sähköjärjestelmälle.
Akkukapasiteetti
Akkukapasiteetti eli akun kapasiteetti kertoo, kuinka paljon energiaa akku voi varastoida. Mitä suurempi akun kapasiteetti on, sitä pidemmälle sähköauto voi matkustaa yhdellä latauksella. Akkukapasiteetti ilmaistaan kilowattitunteina (kWh).
Regenerointi
"Regen-jarrutus" Prosessi, jossa ajoneuvon liikkeestä talteen otettua energiaa palautetaan akkuun jarrutuksen aikana.
Yhden polkimen tekniikka
One-pedal driving mahdollistaa auton kiihdyttämisen, hidastamisen sekä jarruttamisen samalla polkimella. Sähköautoissa on moottorijarrutus/regenerointijärjestelmä, joka muuntaa auton liike-energian takaisin sähköksi, joka saadaan varastoitua akkuun.
Suunnanvalitsin
Sähköautoissa valitaan vain, mennäänkö eteen- vai taaksepäin suunnanvalitsimella. Eli kuten polttomoottoriautoissa on vaihtoehtona manuaali- tai automaattivaihteinen auto, on sähköautoissa aina ”automaatti”.
Akuston esilämmitys
Tämä prosessi parantaa akun suorituskykyä ja pidentää sen elinikää kylmässä säässä. Kun akku on lämmitetty, sen sisäinen vastus vähenee, mikä mahdollistaa paremman energianvarastoinnin ja antaa paremman suorituskyvyn latauksen aikana. Lämmitetty akku myös luovuttaa tehokkaammin varastoitunutta energiaa ajoneuvon sähkömoottorille, mikä mahdollistaa paremman kiihtyvyyden ja pidemmän ajomatkan yhdellä latauksella. Joidenkin sähköautojen akustoa voi esilämmittää kun etukäteen kun tietää menevänsä. Esilämmitys optimoi akun lämpötilaa, jotta sähköä saadaan ladattua mahdollisimman tehokkaasti pikalatausasemalle.
Taloudellinen ajaminen
Suunnittele reitti etukäteen, aja ennakoivasti, jolloin kiihdytät ja jarrutat/hiljennät vauhtia tasaisesti. Älä pidä autossa turhaa kuormaa. Käytä esilämmitystä, jolloin autosi ottaa sisätilan ja akuston lämmittämiseen virtaa kaapelista, mikäli sinulla on auto kytkettynä lataukseen.
WLTP
Lyhenne sanoista Worldwide harmonized Light-duty Test Procedure. Ja tarkoittaa standardia, joka määrittää auton polttoaineen kulutuksen ja päästöjen mittausmenetelmät. WLTP-standardi ottaa huomioon useita eri tekijöitä, kuten auton painon, aerodynaamisuuden, rengaskoon ja ajonopeuden, jotta se vastaa paremmin todellisia ajo-olosuhteita. Tämä standardi sisältää myös eri ajotilanteita, kuten kaupunkiajoa, maantieajoa ja moottoritiellä ajamista, jotta se antaa tarkemman kuvan auton polttoaineenkulutuksesta ja päästöistä eri ajotilanteissa.
Toimintamatka/Toimintasäde/Range/Kantama
Tarkoitetaan usein WLTP -mittaustavan mukaista toimintamatkaa, minkä kyseisellä sähköautolla pääsee, mikäli akku olisi ihan täyteen ladattu. WLTP mittaustapa ei vastaa reaaliajoa, vaan on suuntaa antava standardi, jotta autojen toimintamatkoja on helppoa verrata. WLTP:n mukainen toimintamatka on ”optimaalisen olosuhteen toimintamatka”, joten on ihan normaalia että uusi autosi ei täyteen ladattunakaan välttämättä näytä samaa lukemaa kuin WLTP:n ilmoitettu toimintamatka km. Toimintamatkaan vaikuttaa mm. ulkolämpötila, auto nopeus, ajotapa, auton paino jne.
Frunk
Etutavaratila. Sähköautot ovat mahdollistaneet joillekin automalleille mahdollisuuden lisätä tavaratilaa auton konepellin alle, kun siellä ei enää sijaitse polttomoottoreiden tapaan auton tilaa vievää isoa moottoria. Kaikissa sähköautoissa tätä ei kuitenkaan ole.
Sähköauton kulutus
Sähköauton kulutus eli energiankulutus kertoo, kuinka paljon sähköä auto kuluttaa matkan aikana. Kulutus mitataan yleensä kilowattitunteina (kWh) sataa kilometriä kohden. Sähköauton kulutus vaihtelee eri ajotilanteissa, kuten kaupunki- ja maantieajossa, ja se on erilainen eri sähköautojen välillä. Sähköauton kulutus vaikuttaa suoraan auton toimintamatkaan
Reittisuunnittelu
Suositeltavaa on, että pikalatausasemalle suunnataan kun auton toimintamatkaa on jäljellä n. 10-30% ja ladataan sen verran minkä verran tarvitsee, jotta pääsee seuraavalle latausasemalle, toki kannattaa aina ladata pikkuisen ekstraa, mikäli esim. sääolosuhteet muuttuvat radikaalisti. Pikalatausasemalla kannattaa lopettaa lataus n. 80% paikkeilla, tämän jälkeen lataus merkittävästi hidastuu loppua kohden.
OTA
Lyhenne sanoista Over the Air eli langattomasti tapahtuvaa päivitystä autoon. OTA päivitykset tuovat autoon usein uusia ominaisuuksia, korjauksia ja parannuksia toimivuuteen ja turvallisuuteen. Päivitysten aikana auton tulee olla yhteydessä internettiin.
Sähköautotyypit
Täyssähköauto/EV/Electric Vehicle
Kulkee täysin sähköllä, eikä sisällä minkäänlaista polttomoottoria. Ajoneuvo on täysin päästötön, ja antaa tehokkaan ja hiljaisen ajonautinnon. Täyssähköautolla onnistutaan pienentämään ympäristövaikutuksia ja päästään myös usein pienempiin autoilun kokonaiskustannuksiin vs. polttomoottoriauto.
Pistokehybridi/Phev/Plug-in hybrid
Kulkee osittain sähköllä, osittain polttomoottorilla. Voi olla sähkö+bensa ja sähkö+diesel -autoja. Sähköä voi ladata autoon ja auto kulkee halutessasi (ja mikäli sähköä on akustossa) pelkällä sähköllä.
Kevythybridi/Mhev/Mild hybrid
Autoa ei voi ladata. Auto kerää energiaa akustoon ajaessa (esim. jarrutuksissa) ja käyttää sitä ajonaikana, helpottaakseen mm. liikkeellelähtöä ja pienentääkseen kulutusta. Kuljettaja ei voi päättää ajavansa pelkällä sähköllä.
Sähköautojen energian jakaminen ja hyödyntäminen
V2G
Vehicle to Grid, ajoneuvosta verkkoon. Tällä tarkoitetaan kaksisuuntaista latausta, joka mahdollistaa ajoneuvon käyttämisen energiavarastona. Ja esim. sähkön hinnan olevan huipussaan/kysynnän olevan kova voisi sähköautosta myydä sähköä sähköverkkoon.
V2H
Vehicle to Home, ajoneuvosta kotiin. Ajoneuvosta voi ottaa virtaa kodin tarpeeseen esim. sähkökatkon aikana.
V2V
Vehicle to Vehicle. Ajoneuvosta on mahdollista ladata toiseen ajoneuvoon sähköä. Tämä on hyödyllinen esim. tilanteessa, jossa autossasi on ylimääräistä energiaa, ja toisella autolla uhkaa jäädä matka kesken.