Huoltoyhtiön sähköpakettiautot säästävät rahaa ja parantavat yritysmielikuvaa
Joensuun Lähiöhuolto on pitkään toiminut perheyritys, joka nimestään huolimatta ei toimi enää lähiöissä, vaan huoltaa Joensuun keskustan kiinteistöjä. Sähköpakettiautot ovat osoittautuneet erinomaisiksi yrityksen tarpeisiin. Ne ovat tuoneet suuria säästöjä käyttökustannuksissa ja parantaneet päästöttömyydellään yrityksen mielikuvaa vastuullisena toimijana. Joensuun Lähiöhuolto vastaa Joensuun keskusta-alueella kiinteistöjen puhtaanapidosta sekä teknisestä että ulkoalueiden huoltopalvelusta. Yrityksen palveluksessa on 20 henkilöä ja henkilökunnan käytössä on yksitoista ajoneuvoa, joista sähköisiä on tällä hetkellä seitsemän.
Joensuun Lähiöhuollossa toteutettiin sukupolvenvaihdos vuosi sitten. Muutoksen yhteydessä tarkasteltiin liiketoiminnan kulurakennetta ja havahduttiin autokannan korkeisiin kustannuksiin. ”Omistimme itse kaikki autot ja kalusto alkoi olla aika vanhaa. Sen korjauksiin ja huoltoihin upposi paljon rahaa. Myös polttoainekustannukset olivat suuret”, kertoo Joensuun Lähiöhuollon toimitusjohtaja Topi Sormunen.
Yritys teki laskelmia ja otti Secton avuksi pohtimaan millaisia kustannusvaikutuksia saataisiin aikaan siirtymällä sähköisiin pakettiautoihin. Tulokset yllättivät Sormusen. ”Laskelmissa polttoainekulut tippuivat noin puoleen. Käytännössä luvut ovat olleet vielä parempia kuin odotimme. Autokannan muutos alkoi viime vuonna vaiheittain, joten vasta tämä vuosi näyttää eron aiempaan tilanteeseen kunnolla. Joka tapauksessa meidän kohdallamme puhutaan viisinumeroisesta summasta”, Sormunen sanoo.
”Lisäsäästöä tulee huoltokustannuksissa. Uuden sähköpakettiauton ensimmäinen huolto on maksanut mallin mukaan 40–60 euroa. Polttomoottoriauton huoltolaskuun saisi laittaa nollan perään. Lisäksi taseesta vapautui pääomaa, kun siirryimme liisaamaan autoja”, Sormunen kertoo. Siirtymää suunniteltaessa sopivia automalleja katseltiin yhdessä Secton kanssa, joka sitten huolehti autojen hankinnasta. Joensuun Lähiöhuolto päätyi valitsemaan huoltoajoihinsa Mercedes-Benz eViton, Opel Vivaro-e:n ja neljä Peugeot e-Expertiä. Lisäksi yrityksellä on pienempiin ajoihin yksi Nissan Leaf.
Aivan koko autokantaa yritys ei ole pystynyt sähköistämään. ”Käytössä on vielä neljä polttomoottoriautoa. Meillä on ympärivuorokautinen päivystys ja jotta päivystäjä voi varmasti lähteä kotoaan heti liikkeelle, päädyimme pitämään päivystysautona polttomoottoriauton. Lisäksi käytössä on muutama lava-auto, joita tarvitaan talvella lumenauraukseen. Sopivaa sähköistä vaihtoehtoa ei vielä ole, mutta ajan myötä sellainenkin varmasti tulee”, Sormunen pohtii.
Joensuun Lähiöhuollon varikolle asennettiin osana leasingsopimusta kolme 11 kW:n latauspistettä. Lisäksi yrityksellä on yksi latauspiste keskustassa olevan toimiston yhteydessä. ”Sähköpakettiauton toimintasäde on noin 340 kilometriä ja auton lataaminen kestää 4–5 tuntia. Toistaiseksi latauskapasiteetti on riittänyt hyvin, koska meidän päivittäiset ajomatkamme ovat lyhyitä ja yhdellä latauksella pärjätään yleensä muutama päivä.”
Sähköautojen päästöttömyys on tärkeä etu etenkin kaupunkialueella liikuttaessa.
”Sähköpakettiautot eivät ole koskaan tyhjäkäynnillä. Esimerkiksi kovilla pakkasilla dieselpakettiautoja joutui pitämään käynnissä lyhyiden pysähdysten aikana ja siitä tuli jonkin verran negatiivista palautetta. Olemme saaneet asiakkailtamme kiitosta sähköpakettiautoihin siirtymisestä, ja muutos on myös parantanut yrityksemme mainetta vastuullisena toimijana”, Sormunen sanoo.
Henkilökunta on ollut tyytyväinen uusien autojen käyttömukavuuteen. Niitä on miellyttävä ajaa ja sähköautot ovat toimineet moitteettomasti myös talvella. Joensuun Lähiöhuollon pakettiautoissa kulkee monenlaista tavaraa siivousvälineistä työkaluihin. Autojen on oltava sen verran tilavia, että esimerkiksi pitkät tikkaat mahtuvat helposti kyytiin. ”Jos henkilösähköautoissa tuntuu, että akut vievät tilaa kuljetuskapasiteetista, niin pakettiautoissa tätä ongelmaa ei ole. Emme myöskään ole havainneet ongelmia ajettavuudessa, vaikka autoihin kuormataan välillä painavaakin lastia.”
Sormusen mukaan yhteistyö Secton kanssa on ollut sujuvaa. ”Meillä on rahoitusleasingsopimus, joten autojen hallinnoinnin hoidamme itse. Sectolaiset ovat kyllä aktiivisesti yhteydessä ja seuraavat, että kaikki toimii niin kuin pitääkin. Mukavien ihmisten kanssa on helppo tulla toimeen”, hän summaa.