Matias Henkola, Secto Automotive toimitusjohtaja

Autoilun sähköistyminen vauhditti Secto Automotiven kasvua

Secto Automotiven kasvu jatkui vahvana vuonna 2022 automarkkinoiden alavireestä huolimatta. Kasvun takana oli yhtiön pitkäaikainen panostus sähköautoiluun ja vahvaan asiakaskokemukseen.

Liikevaihto ja käyttökate 2010 - 2022 Secto Automotive

Secto Automotiven vuoden 2022 liikevaihto oli 410,5 miljoonaa euroa ja se kasvoi 20 prosenttia vuodesta 2021. Oikaistu käyttökate kasvoi edellisvuodesta 34,9 prosenttia 13,9 miljoonaan euroon. Secton liikevaihdosta 60 prosenttia koostui autojen leasingtoiminnasta ja 24 prosenttia vaihtoautojen myynnistä. Koneliiketoiminnan, josta Secto luopui vuoden 2022 lopussa, osuus oli 16 prosenttia.

Uusien henkilö- ja pakettiautojen luovutusten määrä leasingasiakkaille kasvoi 10 prosenttia edellisvuotisesta. Autojen tilauskanta eli tulevien luovutusten määrä kasvoi peräti 130 prosenttia edellisvuotisesta, mikä kertoo sekä myynnin kasvusta että autojen toimitusaikojen pitenemisestä.Secton kasvu oli selvästi markkinoiden kasvua nopeampaa, sillä kokonaisuudessaan autojen yritysleasingmarkkina kasvoi Suomessa 5 prosenttia.

Secto Automotiven kasvua vauhditti yhtiön jo yli kymmenen vuotta jatkunut johdonmukainen usko autoilun sähköistymiseen. Sähkö nousi Secton uusien henkilöautotilausten suosituimmaksi käyttövoimaksi jo vuonna 2021. Vuonna 2022 yritysasiakkaille tilatuista henkilöautoista jo 35 prosenttia oli täyssähköautoja ja 16 prosenttia lataushybridejä.

”Panostuksemme sähköautoiluun on ennen kaikkea hyvää asiakaspalvelua. Yhä useammat yritykset tekevät työtä hiilidioksidipäästöjensä vähentämiseksi, ja me haluamme tehdä sen heille vaivattomaksi”, Secto Automotiven toimitusjohtaja Matias Henkola sanoo.

Secton huippuluokan asiakaskokemuksesta kertoo alan korkein asiakastyytyväisyys.

”Mutkaton autoarki tarkoittaa yhä useammalle sähköautoilua, ja yhä useammat yritykset haluavat tarjota työntekijöilleen mahdollisuuden siihen. Edelläkävijyytemme ansiosta olemme saaneet runsaasti uusia henkilö- ja yritysasiakkaita, ja erityisesti entistä suuremmat yritykset ovat kääntyneet puoleemme.”

Secton huippuluokan asiakaskokemuksesta kertoo alan korkein asiakastyytyväisyys. Tuoreimmassa autoliikkeiden asenteita mittaavassa Promira-24-suositteluindeksimittauksessa Secton NPS-suositteluindeksi oli 51. Yhtiön omassa tutkimuksessa yritysasiakkaiden NPS oli 71. Vaihtoautomyynnissä, missä valtaosa asiakkaista on yksityisiä kuluttajia, NPS oli 74.

”Asiakastyytyväisyys kertoo onnistumisestamme vielä enemmän kuin taloudelliset mittarit. Haluamme uudistaa autoilua vastuullisesti, ja sekä huippuluokan asiakaspalvelu että siirtymä pois fossiilisista polttoaineista ovat osa sitä”, Matias Henkola sanoo.