Hilding Andersin vastuullisuusharppaus: työsuhdeautot vaihdettiin sähköautoiksi
”Olemme osa suurta kansainvälistä yritystä, mutta täällä Suomessa toteutamme vastuullisuutta edistäviä päätöksiä omassa nopeassa aikataulussa”, sanoo sänkyvalmistaja Hilding Andersin Suomen toimintojen toimitusjohtaja Klaus Erbismann. Hilding Anders on iso kansainvälinen sänkyvalmistaja. Yritys työllistää Närpiön tehtaallaan 65 henkilöä ja on alan suurin toimija Suomessa.
Yksi tällaisista päätöksistä oli siirtyä autokannassa suoraan polttomoottoriautoista täyssähköautoihin. ”Kun aloimme pohtia miten voimme pienentää hiilijalanjälkeämme, paljon ajavien avainasiakaspäälliköidemme autot olivat luonnollinen tarkastelun kohde”, Erbismann kertoo. ”Vanhat leasingsopimukset alkoivat loppua melko samanaikaisesti, joten päätimme kaksi vuotta sitten uudistaa kerralla koko autokantamme mahdollisimman ympäristöystävälliseksi. Meillä on nyt käytössä kuusi täyssähköautoa.” Lue miten paljon ajava avainasiakaspäällikkö kokee työsuhdesähköautoilun.
Täyssähköautoista on jo niin paljon käyttökokemuksia Suomen vaihtelevissa olosuhteissa, että Erbismann luotti ratkaisun toimivan ja näin on tapahtunut.
”Autoilu voi vaatia enemmän suunnittelua, mutta työnantajan vastuullisuutta on myös se, että myyjät pitävät ajaessaan taukoja, eivätkä aja 600 kilometriä yhdeltä istumalta. Latauksen tuomat tauot parantavat niin liikenneturvallisuutta kuin ergonomiaa, kun ihmiset lepäävät ja liikkuvat välillä. Mehän haluamme, että työntekijämme voivat hyvin ja autoilu rasittaa kroppaa aika lailla”. Erbismann sanoo.
Siirtymässä sähköiseen autoiluun oli apuna Secton asiantuntija, joka auttoi autokannan suunnittelussa ja autojen valinnassa. ”Heidän kanssaan syntyi heti hyvä yhteisymmärrys ja tuntui myös, että he suhtautuvat vakavasti vastuullisuuteen, eivätkä vain tee bisnestä”, Erbismann pohtii.
”Omassa roolissani näen tärkeäksi luoda yrityskulttuuria, jossa vastuullisuus on tärkeässä asemassa ja se otetaan entistä paremmin huomioon kaikessa toiminnassa. Onhan se myös yrityskuvan rakentamista, millaisella autolla myyjä pihaan tulee”, Erbismann lopettaa.