Sähköauto sopii 55 000 km vuodessa ajavalle, kun ajaa oikealla asenteella
Hilding Anders on iso kansainvälinen sänkyvalmistaja. Yritys työllistää Närpiön tehtaallaan 65 henkilöä ja on alan suurin toimija Suomessa. Mikko Toivonen on yksi yrityksen avainasiakaspäälliköistä. Asiakkaita on ympäri Suomea ja Toivoselle kertyy vuodessa lähes 55 000 ajokilometriä. Aiemmin Toivonen taittoi työajot diesel-Volvolla, mutta kun Hilding Anders siirtyi kertaheitolla täyssähköisiin autoihin, alle tuli syksyllä 2023 Audi Q4 45 e-tron. Lue miksi Hilding Anders vaihtoi työsuhdeautot sähköisiksi.
Toivosella on takanaan vuosi täyssähköauton kanssa. Miten autoarki on sujunut? ”Hyvin. Moni pitkiä päivämatkoja työkseen ajava saattaa ajatella, että täyssähköön siirtyminen tekisi elämästä hankalampaa. Itse sanoisin, että sähköautoilu vaatii vain hieman erilaista asennetta. Tietysti joskus talvipakkasilla auton toimintasäteen laskiessa saattaa ajatella, että dieselillä olisi helpompaa. Mutta kun täyssähköllä ajamiseen on tottunut, niin itse en vaihtaisi takaisin vanhaan”, Mikko Toivonen vastaa.
Lataustauko rytmittää työpäivää
Toivosen mukaan asennemuutos näkyy ennen kaikkea työpäivän rytmittämisessä. ”Sähköautoa täytyy tietysti ladata ja riippuen siitä, kuinka nopeasti automallisi ottaa virtaa vastaan lataukseen kuluu keskimäärin aikaa 30–45 minuuttia. Itse olen oppinut käyttämään lataustaukoja muuhunkin kuin kahvinjuontiin. Syön kunnon lounaan aiemman sämpylän sijaan tai puran työmeilejä, joka muuten pitäisi tehdä illalla hotellissa. Oman hyvinvoinnin ja liikenneturvallisuuden kannaltakin on hyvä levätä ja jaloitella välillä”, Toivonen kertoo.
Toivonen on huomannut, että sähköauton myötä hänen ajotyylinsä on muuttunut rauhallisemmaksi. ”Ajatteluun on hiipinyt automaattiseksi auton toimintasäteen optimointi. En nyt aiemminkaan ollut kaahailija, mutta esimerkiksi turhat kiihdytykset ovat jääneet pois, koska ne syövät akkua. Jos edessä on pidempi reissu, varaan siihen neljä päivää entisen kolmen sijaan, jotta auton lataamisesta ei tulee turhaa stressiä”, Toivonen sanoo.
Toivosen mukaan latausasemia on riittävästi ympäri Suomea, ehkä pohjoisinta Lappia lukuun ottamatta, mutta pääväyliä ajavalle vaihtoehtoja riittää. ”Aika nopeasti olen löytänyt omat vakiopaikat, joissa pysähdyn. Katsastelin paikkoja valmiiksi jo siinä vaiheessa, kun oma sähköautoni oli vielä tilauksessa.”
Latausten maksaminen sujuu yhtä kätevästi kuin polttomoottoriauton tankkaus. ”Minulla on Secton kautta S-businesskorttiin liitetty latausapplikaatio. Se käy myös Sokos-hotelleissa, joissa on hyvät latausmahdollisuudet. Lisäksi lataan ABC-asemilla. Kaikki laskut menevät Secton kautta eteenpäin ja sieltä tulee automaattisesti koonti kuukausittain. Minulla käytössäni on myös K-Auton latauskortti.”
Lähde kotoa täydellä akulla, rytmitä matkasi etukäteen ja älä aja akkua liian tyhjäksi.
Toivosen mielestä sähköautolla ajaminen on mukavaa siitä hetkestä lähtien, kun starttaa liikenteeseen. ”Kotilatauspiste on tietysti olennainen asia. Kun auto on yön kiinni virtalähteessä, lämmittimen ilmalämpöpumpun voi kytkeä ennakkoon päälle. Virta lämmitykseen tulee laturista eikä ole pois akun toimintasäteestä. Ja vaikka lähtisi kylmällä autolla liikkeelle, lämmitys toimii heti kovillakin talvipakkasilla.”
Toivonen kiittelee myös sähköauton ajo-ominaisuuksia. ”Auto kiihtyy välittömästi ohitustilanteissa ja ajotuntuma tiehen on hyvä, koska painopiste on alhaalla akkujen vuoksi. Toki pitää muistaa liukkailla keleillä, että autossa on iso massa ja mutkiin pitää tulla maltilla”, Toivonen sanoo.
Automallia valitessa on Toivosen mukaan hyvä tarkistaa, että akun esilämmitys kuluu varustukseen. ”Esilämmitetty akku ottaa nopeammin virtaa sisään latauspisteessä. Jos esilämmitystä ei ole, on aivan saman tekevää, kuinka suuritehoisesta lähteestä akkua lataa. Kylmä akku ei ota sitä sen nopeammin vastaan. Yleisesti ottaen latausnopeus riippuu enemmän automallin kyvystä ottaa virtaa vastaan kuin latauspisteen tehosta.”
Omina vinkkeinään tuleville sähköautoilijoille Toivonen antaa, että lähde kotoa aina täydellä akulla, suunnittele matkasi rytmitys etukäteen ja älä aja akkua liian tyhjäksi. ”Jos varaus tippuu liian pieneksi, ainakin Audi alkaa sammutella muita sähkötoimintoja, jotta auto ei jää tien päälle. Kun lämmitin menee pois kovilla talvipakkasilla, niin viimeiset kilometrit ennen latausasemaa eivät ole kovin mukavia”, Toivonen hymyilee.
Käytännön ajamiseen liittyvien asioiden lisäksi Toivonen pitää tärkeänä sähköautoilun vastuullisuutta. Osan lataamiseen tarvittavasta energiasta hän saa talonsa katolla olevista aurinkopaneeleista. ”On mukava ajatus, että kun aurinko paistaa, niin sen voima menee suoraan oman auton akkuun.”