
Kasvua ja kehitystä – Katsaus vuoden 2025 ensimmäiseen puoliskoon
Vuoden 2025 ensimmäinen puolisko osoitti vahvuutemme. Uusien autojen sopimuksien myyntimme kasvoi 8% verrattua edellisvuoteen, ja asiakastoimituksissa ylsimme 12 % prosentin markkinaosuudella miltei toiseksi suurimmaksi toimijaksi autoleasing markkinassa.
Yleisen automarkkinan olleen isojen muutosten keskellä ja samalla kokonaismarkkinan volyymit matalalla, (-13% vuosien 2022-2024 keskiarvosta), on yritysautoilumarkkina kuitenkin pysynyt vakaampana. Sen lasku on ollut maltillisempi, 8% laskullaan verrattuna vuosien 2022-2024 keskiarvoon. Tästä segmentistä löytyykin ensimmäinen kasvun merkki kolmeen vuoteen, ja kasvun moottorina toimivat pakettiautot.
Me Sectolla uskomme, että hyvä palvelu syntyy sekä teknologian että ihmisten yhteistyöstä. Siksi kehitämme digitaalisia palveluitamme jatkuvasti, mutta samalla panostaen asiakkaidemme arvostamaan henkilökohtaiseen asiakaspalveluun. Asiakkuuksien ja automäärien kasvaessa — 34 % per työntekijä — olemme onnistuneet nopeuttamaan vasteaikaamme 32 % vuoden 2024 tasoon verrattuna. Tämä on ollut mahdollista prosessien automatisoinnilla samalla kun olemme panostaneet asiakaspalvelutiimimme vahvistamiseen.
Skaalautuvassa yhtiössä asiakastyytyväisyys on monesti asia, jota täytyy aktiivisesti vaalia, ja niin olemme myös tehneet. Hyvä asiakaskokemus syntyy kokonaisvaltaisesta palvelusta, joka heijastaa organisaatiomme kykyä ymmärtää, ennakoida ja vastata asiakkaiden muuttuviin tarpeisiin. Seuraamme asiakastyytyväisyyttä systemaattisesti ja kehitämme toimintaamme palautteen pohjalta.
Muuttuva maailma ja muutoksessa oleva yhtiö asettaa oman haasteensa myös henkilökunnalle. Alkuvuoden aikana koimme jonkin verran henkilöstön vaihtuvuutta, mutta samalla onnistuimme nostamaan eNPS-lukumme arvoon 40 (eNPS 17 vuonna 2024). Tämä kertoo henkilöstömme kasvavasta sitoutumisesta ja tyytyväisyydestä.
Huomasimme myös, että perinteisesti toimivat mallit analysoida ja projektoida markkinaa eivät enää riitä murroksessa olevassa markkinassa. Ennakoitavuus ja tiedolla johtaminen ovat nousseet keskiöön sekä meille että asiakkaillemme. Tämän vuoksi perustimme uuden osaston Technical Pricing & Analytics, jonka vetäjäksi valitsimme Teemu Enbergin – Secton oman "kävelevän laskukoneen". Tavoitteenamme on luoda uusi standardi autojen hintakehityksen, kokonaistaloudellisuuden ja päästöjen ennustamiseen.
Yhdessä teemme vuodesta 2025 menestyksekkään – asiakkaidemme, henkilöstömme ja kumppaneidemme kanssa. Kiitos, että olet mukana matkassamme.
Matias Henkola, Toimitusjohtaja, Secto Automotive