
Käyttöetuauton latauskustannusten muutokset vuodelle 2026
Työnantajan on ollut mahdollista tarjota verovapaasti sekä oman auton että työsuhdeauton julkinen lataaminen ja työpaikkalataaminen vuosina 2021-2025. Vuonna 2026 työnantaja voi tarjota työpaikalla tapahtuvan lataamisen, lataaminen on veroalainen etu samalla tavalla kuin esimerkiksi puhelinetu. Täyssähköauton lataamisen edun raha-arvo on vuonna 2026 30 €/kk ja ladattavan auton 20 €/ kk.
Julkisen lataamisen osalta mahdollisuus tarjota työntekijöille oman auton tai käyttöetuauton lataamista päättyy vuoden 2025 lopussa. Monien yritysten käyttöetuautoilijoilla on käytössään julkisen lataamisen mahdollistavia maksuvälineitä. Vuoden vaihteen jälkeen käyttöetuautoilijan tulisi maksaa julkinen lataaminen itse, mikäli jatkaa käyttöedulla tai autokäyttäjän tulisi siirtyä vapaaseen autoetuun, jotta julkisen lataamisen kustannukset olisivat työnantajan kuluja.
Vaihtoehdot:
Autokäyttäjä jatkaa käyttöedulla ja kustantaa itse kaikki lataukset, mutta nostaa kilometrikorvaukset tehdyistä työajoista
Autokäyttäjä jatkaa käyttöedulla, mutta hän saa (täyssähköautoilijana) hyödyntää työnantajan lataamista 30 €/kk raha-arvolla tai ladattavalla hybridillä raha-arvolla 20 €/kk. Autokäyttäjä kustantaa kotilataamisen sekä julkisen lataamisen itse. Yrityksen on päätettävä salliiko se kilometrikorvausten maksamisen työajoista.
Autokäyttäjä voi valita siirtyykö vapaaseen autoetuun, mikäli yrityksen autopolitiikka tämän sallii.
Myös yrityksen autopolitiikka voi olla hyvä päivittää. Autamme Sectolla autopolitiikan laadinnassa ja päivittämisessä. Voit jättää meille yhteydenottopyynnön sivun alareunasta tai voit olla yhteydessä yhteyshenkilöösi.
Vapaa autoetu vai käyttöetu?
Yrityksen autopolitiikka asettaa reunaehdot yrityksen autoilulle: kenellä on oikeus työsuhdeautoon, onko käytössä vapaa autoetu vai käyttöetu ja mitkä ovat autoetuluokat. Autoedun yleiset periaatteet ovat samat käyttövoimasta riippumatta. Autoetu on luontaisetu, johon kuuluu, että työntekijä ja hänen perheensä voivat käyttää työnantajan kustantamaa autoa yksityisajoihinsa, joihin lasketaan myös työmatkat. Lue lisää autoedusta ja vaikutuksista verotukseen ja rahapalkkaan.
Nollapäästöisten työsuhdeautojen verotusarvon vähennys 170 €/kk säilyy vuoden 2029 loppuun saakka. Mikäli auton ainoa käyttövoima on sähkö tulee vapaan autoedun verotusarvoon lisäksi käyttökustannusten euromääräinen vähennys. Vähennys on vuonna 2026 120 €/kk. Vapaassa autoedussa kokonaisvähennys on 290 €/kk vuonna 2026. Lataushybridien ja autojen, joiden käyttövoima koostuu metaamista, vapaaseen autoetuun kohdistettava käyttökustannusten vähennys pysyy ennallaan 60 euron suuruisena.
Alla olevassa taulukossa on vertailtu eri käyttövoimien verotusarvoja vuoden 2026 osalta.
| Auton s.hinta 50 000 € Lisävar. arvo 5 000 € | Vapaan autoedun verotusarvo (kok.alennus / kk) | Käyttöedun verotusarvo (kok.alennus / kk) |
| Polttomoottori | 1035 € / kk | 855 € / kk |
| Ei-ladattava hybridi < 100 g Co2 | 1035 € / kk | 855 € / kk |
| Lataushybridi < 100 g Co2 | 975 € / kk ( 60 €) | 855 € / kk |
| Täyssähkö | 745 € / kk (170 € + 120 €) | 685 € / kk (170 €) |