Työsuhdeauto, vapaa autoetu ja käyttöetu

Autoetu on luontaisetu ja osa työntekijän palkkaaa. Autoetua verotetaan samalla lailla kun työntekijän saamaa rahapalkkaa tai muuta luontoisetua. Työntekijä saa autoedun joko vapaana autoetuna tai käyttöetuna. Yritys voi työsuhdeautolla varmistaa ajoneuvon soveltuvuuden työtehtävien hoitamiseen. Mikäli työ vaatii paljon liikkumista, voi työnantaja edellyttää työsuhdeauton käyttöä. Autoedusta sovitaan yleensä työsopimuksessa. Yrityksen autopolitiikka määrittelee puitteet sopimuksen tekemiselle: kenellä on oikeus työsuhdeautoon, onko käytössä vapaa autoetu vai käyttöetu ja mitkä ovat autoetuluokat.

Vapaassa autoedussa työnantaja maksaa kaikki auton omistamiseen ja käyttöön liittyvät kustannukset, kuten esimerkiksi työsuhdeauton leasingvuokran, käyttövoimakulut, vakuutuksen ja pesut. Käyttöetuna autoetua pidetään verotuksessa silloin, kun työntekijä maksaa itse ainakin auton käyttövoimakulut kuten polttoaineet. Muut käyttöetuauton kustannukset maksaa yleensä työnantaja, kuten vapaassa autoedussakin. Vuoden 2025 loppuun saakka työnantaja voi verottajan ohjeistuksen mukaisesti tarjota auton lataamisen työpaikalla tai julkisessa latauspisteessä verovapaasti myös käyttöetuautoon.

Autoedun käsittely tapa eri palkkamalleissa

Autoetu voi olla osa palkkaa (kokonaispalkkamalli), jolloin autoedun verotusarvo vähennetään bruttopalkasta tai tulla palkan päälle, jolloin myös verotettava tulo kasvaa autoedun verran. Verotuksessa palkkana verotetaan autoedun ja maksetun rahapalkan yhteismäärä. Yrityksessä voi olla eri tapoja käsitellä autoetua, jolloin esim. yrityksen johdolla autoetu tulee palkan päälle ja muilla se on osa palkkaa. Joissain tapauksissa autoetu voi olla myös osittain palkan päälle ja osittain palkasta pois. Ylivoimaisesti yleisin tapa tekemämme selvityksen mukaan on ns. kokonaispalkkamalli eli autoedun verotusarvo vähennetään työntekijän bruttopalkasta.

Kun autokäyttäjällä on kokonaispalkkamalli, autoedun määrä vähennetään suoraan autokäyttäjän bruttopalkasta.

  • Bruttopalkka 4500 €/kk (tästä summasta lasketaan verot)

  • Autoetu 625 €/kk

  • Rahapalkka 4500 – 625 €/kk = 3875 €/kk

Tässä verotettava tulo pysyy samana (4500 €/kk), mutta rahapalkka pienenee autoedun takia.

Autoetu palkan päälle mallissa autoedun arvo ei vähennä rahapalkkaa, vaan on erillinen lisä, josta autokäyttäjä maksaa veroa.

  • Rahapalkka 4500 €/kk

  • Autoetu 625 €/kk

  • Bruttopalkka 4500 + 625 = 5125 €/kk (tästä summasta lasketaan verot)

Verotus kasvaa, mutta rahapalkka (4500 €/kk) pysyy samana.

Autoedun arvo koostuu kahdesta osasta: perusarvosta ja käyttökustannuksista.

Verottaja määrittää autoedun laskentatavan pääsääntöisesti vuosittain. Autoedun määrä voi leasingsopimuskaudenkin aikana vaihdella ja autoedun tarkan määrän laskee aina työnantaja. Autoedun arvoon vaikuttavat auton ostopäivän mukainen suositushinta, käyttöönottovuosi, lisävarusteet sekä käyttövoima (eli onko kyseessä esimerkiksi bensiinikäyttöinen auto vai sähköauto). Voit laskea autosi verotusarvon Secton autoetulaskurilla.

Autoedun kuukausikohtainen arvo koostuu kahdesta osasta:

  • perusarvosta (prosenttiosuus auton uushankintahinnasta) Arvo ei ole auton todellinen kauppahinta. Uushankintahinta määritetään maahantuojan automallille ilmoittaman, auton yleisen suositushinnan perusteella. Jos autoon on hankittu lisävarusteita, niiden hankintakustannus kasvattaa uushankintahintaa siltä osin kuin niiden arvo ylittää 1 200 euroa.

  • käyttökustannuksista (kiinteä kuukausi- tai kilometrimetrikohtainen euromäärä). Jos käytät kilometrikohtaista arvoa, sinun on pidettävä yksityisajoista ajopäiväkirjaa. Käyttökustannuksia ovat esimerkiksi vakuutukset, rengas-, korjaus-, huolto- ja polttoainekustannukset.

    Ladattavien autojen osalta autoedun verotusarvoon tulee erityisvähennykset, joiden suuruus ratkeaa sen mukaan, onko kyseessä täyssähköauto vai hybridiauto. Tutustu tarkemmin!