SECTO AUTOMOTIVE LABS

”Jos ei ole osa ratkaisua, on osa ongelmaa. Jotta autourheilu pystyy selviytymään myös tulevaisuudessa, on sen päästävä samalle sivulle normaaliliikenteessä olevien autojen vastuullisuusvaatimuksien kanssa” - Matias Henkola, toimitusjohtaja, Secto Automotive

Jos asenne on sellainen, että pannaan asiat onnistumaan, ne ennen pitkää toteutuvat. Yksi tällaiseen ennakkoluulottomaan asenteeseen perustuva hanke on erityisesti ympäristöystävällisenä autoleasingyhtiönä tunnetun Secto Automotive Labs -kehitysympäristö, jossa tutkitaan fossiilittomien ratkaisujen käyttöönottoa autoilussa. Idean takana on Secto Automotiven toimitusjohtaja Matias Henkola.

 

Škoda Fabia R5 Secto Labs

Secto Automotive Labsin tavoitteena on löytää autoiluun korvaavia fossiilittomia ratkaisuja

Secto Automotive Labs -kehitysosasto tutkii ja kokeilee, miten moottoriurheilun huipulla voidaan kisata kestävällä tavalla. Moottoriurheilun on aina kuulunut kehittää autotekniikkaa autourheilun huipulla, jotta tekniset innovaatiot ja kestävän kehityksen ratkaisut voidaan myöhemmin ottaa käyttöön myös arkiliikenteessä.

Kansainvälisestä kilpa-autourheilusta on siirtynyt arkiautoiluun muun muassa paljon turvavarusteisiin ja moottoriteknologiaan liittyviä asioita. Turvavyöt, auton korin turvallisuus, jarrut ja valot kaikki ovat kehittyneet ja tulleet testatuiksi kovissa kilpa-autoiluolosuhteissa.  Samoin monet nykyautojen moottoreiden polttoainetehokkuuteen, eli pienempään hiilijalanjälkeen, liittyvät innovaatiot ovat siirtyneet tavallisiin autoihin alun perin kilpa-autoihin kehitetyn tekniikan kautta.

Olemme testanneet harrastuspohjalta  jo reilun vuoden ajan erilaisia matalafossiilisia ratkaisuja, mutta kun jo sillä tavalla syntyi tärkeitä kehitysaskelia, päätimme alkaa tekemään työtä järjestelmällisemmin. Löysimme muun muassa polttomoottoriauton koneeseen sekä sähköautojen vaihteistoon loistavasti soveltuvan fossiilittoman voiteluaineen, jonka suomalainen yritys oli alun perin kehittänyt ydinvoimaloiden laakerien voiteluun. Esittelimme tuotteen eräälle maailman suurimmista autonvalmistajista, joka oli hyvin hämmästynyt löydöstä, mutta totesi sen heti toimivaksi”, kertoo Henkola Labsin alkuvaiheista.

Fossiiliton voiteluaine on hyvä esimerkki siitä, millaisia innovaatioita Secto Automotive Labs etsii.  Paitsi että se on öljytön, se sopii myös loistavasti yhteen sähköpolttoaineen kanssa. Sähköpolttoaine on vedestä ja hiilidioksidista sähkön avulla valmistettua synteettistä hiilineutraalia polttoainetta, joka soveltuu mm. bensiinin korvikkeeksi polttomoottoreihin.

”Tavoitteemme on löytää uusia tapoja korvata fossiilisia ratkaisuja autoilussa ja esimerkiksi sähköpolttoaine on siitä merkityksellinen, että sillä me tulemme jatkossa lentämään. Vain löytämällä uusia vaihtoehtoja päästään pikkuhiljaa öljyn käytöstä irti”, Henkola sanoo.

Jokainen täyssähkö tai hybridiautolla ajava on huomannut, että isojen akkujen vuoksi kokonaispainoltaan tavallisia autoja raskaammat sähköautot syövät renkaita nopeammin verrattuna polttomoottoriautoon. Tästä löytyy Labsin seuraava tutkimuskohde.

”Tavoitteena on löytää edellytyksiä matalafossiilisten renkaiden valmistamiselle, sillä normaalien renkaiden pienhiukkaspäästöt sisältävät ympäristölle haitallista öljyä ja hiiltä. Tavoitteemme on vielä tänä vuonna testata matalafossiilisia renkaita. Kehitys etenee tässäkin askel askeleelta.”

Ajaminen ja rallin seuraaminen on ihan yhtä hauskaa, vaikka autot kulkevat ekologisemmin.

Secto on vahvasti mukana rallimaailmassa ja jatkossa myös kilpailemassa tosissaan. Haemme  urheilullista menestystä ja tavoitteemme on olla kolmen vuoden kuluessa mukana kärkikahinoissa.  Secto Automotive Labsissa tehty kehitys ympäristöasioiden eteen, on vapaasti kaikkien tiimien hyödynnettävissä.

Suomalaisen rallikulttuurin säilyttäminen elinvoimaisena on meille sydämen asia, ja me uskomme, että se onnistuu vain siten, että ralli muuttuu ajan hengen mukana ja ottaa käyttöön ympäristöystävällistä, kestävää teknologiaa.

Osallistumme vuonna 2023 kahdella autolla rallin SM-sarjaan. Autoissamme käytetään fossiilivapaata P1 Fuels-sähköpolttoainetta sekä fossiilivapaita voiteluaineita.

SM1-luokka: Škoda Fabia R5 / Heikki Kovalainen ja Janni Hussi

Ykkösautoa SM1 luokassa ohjaa Heikki Kovalainen, joka vuoden 2021 aikana siirtyi rallin puolelle. Ralliura alkoi lupaavasti: ensimmäinen täysi kausi Japanin rallisarjassa päätyi pääluokan mestaruuteen. Kartanlukijana toimii  Janni Hussi. Hussi innostui rallista, kun ralliautoilija Sami Pajari haastoi hänet viime keväänä mukaan Lahden Historic rallyyn.

 

SM3-luokka: Peugeot 208 Rally4/ Justus Räikkönen ja Mikael Korhonen

Toista autoa ja junioriosastoa edustaa  Justus Räikkönen kartanlukijanaan Mikael Korhonen.  Autona heillä on Peugeot 208 Rally4 -auto, jolla otettiin jo luokkavoitto Secto Rallyssa.