Sähköbensiinillä päihitettiin fossiiliset vaihtoehdot: Secto Automotive Labs -kehitysosaston ensimmäinen rallikilpailu päättyi voittoon.

Secto Automotive Labs -kehitysosasto tutkii, kokeilee ja kehittää ratkaisuja, miten moottoriurheilun huipulla voidaan kisata kestävällä tavalla. Kahdella autolla tämän vuoden rallin SM-sarjaan osallistuva kokoonpano asetti riman korkealle. Tavoitteena on urheilullinen menestys päästöttömästi.

Justus Räikkönen avasi kartturinsa Mikael Korhosen kanssa kisakautensa menestyksekkäästi SM3 luokan voitolla. Ralli SM kauden ensimmäinen osakilpailu oli legendaarinen Arctic Lapland Rally, joka ajettiin Rovaniemellä 13. – 14.1. 2023. Yhdestätoista erikoiskokeesta koostuneella rallilla oli mittaa yli 231 kilpailukilometriä. Räikkösen ajokkina SM3-luokassa toiminut Peugeot 208 Rally4 suoriutui SM-sarjadebyytistään mallikkaasti ja siivitti 17-vuotiaan Justuksen uransa ensimmäiseen SM-osakilpailun luokkavoittoon.

Hyvä fiilis, en olisi ikinä uskonut, että pystyn tämmöiseen ekassa kisassa. Ehkä tämä antaa jonkinlaista itsevarmuutta tuleviin koitoksiin. Suuri kiitos kaikille mahdollistajille, yhteistyökumppaneille ja perheelle, iloitsi Räikkönen kisan jälkeen.

Tiimin ykkösautoa SM1 luokassa ohjanneelle Heikki Kovalaiselle kauden avaus oli haasteellisempi. Heti kilpailun ensimmäisenä päivänä sattunut pieni suistuminen aiheutti tukivarren pettämisen ja keskeytyksen. Auto kunnostettiin yö-tauon aikana ja Kovalainen pystyi kartturinsa Miikka Anttilan kanssa ajamaan kisan toisena päivänä, mutta ilman kilpailullisia tavoitteita. Kovalaisen Skoda Fabia R5 auton nokka on jo suunnattu seuraavaan koitokseen, joka ajetaan Kuopiossa 3. – 4.2.2023. Kauden toisessa SM-rallissa Heikki saa kartturikseen koko loppukauden ajan nuottia lukevan Janni Hussin ja kilpailuun suunnataan positiivisin mielin.

Kyllä mä meinaan tätä nyt opetella. En tiedä, missä tulee vastaan se raja, etteivät kädet enää riitä parempaan. Mutta uskon, että pystymme tästä parantamaan. Pitää vain keksiä keinoja mennä eteenpäin, Kovalainen totesi.

Secto Automotive Labs käyttää autoissaan ainoastaan vihreästä vedystä valmistettua fossiilivapaata P1 Fuels sähköpolttoainetta. Autojen kaikki voitelu tapahtuu Suomessa kehitetyllä fossiilivapaalla voiteluaineella.

Hienoa että uudella panostuksella saimme heti urheilullista menestystä. Edelliset vuodet Secto keskittyi pääsääntöisesti löytämään asiakkailleen uusia innovaatioita kestävän autourheilun kautta. Tiesimme viime vuosien kokemuksien perusteella, että käyttämämme fossiilivapaat ratkaisut toimivat, mutta kuuluuhan ralliin myös sekunneista ajaminen, kertoo Secto Automotive Labs -osaston projektipäällikkö Sami Heiskanen.

Secto Automotive on erityisesti vastuullisista ja mutkattomista autoleasingpalveluista tunnettu yritys. Yhtiö on tehnyt työtä ralliin parissa vuodesta 2021 kun yhtiöstä tuli Suomen MM-rallin nimisponsori. Secto Automotive Labs-kehitysympäristön tavoitteena on tehdä sitä, mitä moottoriurheilun on aina kuulunut tehdä: kehittää autotekniikkaa autourheilun hui­pulla, jotta tekniset innovaatiot ja kestävän kehityksen ratkaisut voidaan myöhemmin ottaa käyttöön myös arkiliikenteessä.

Secto Automotive Labs kehittää autotekniikkaa autourheilun hui­pulla, jotta tekniset innovaatiot ja kestävän kehityksen ratkaisut voidaan myöhemmin ottaa käyttöön myös arkiliikenteessä.