Uuden sähköautoilijan tärkeimmät vinkit
Sähköautoilu vaatii jonkin verran uuden omaksumista. Alta löydät tärkeimmät asiat mitä sinun on uutena sähköautoilijana hyvä huomioida.
Tutustu sähköautoosi huolellisesti
Täyssähköautoja, joissa on litiumioniakku, ei yleisesti suositella ladattavan päivittäin 100%:n saakka, koska se syö pidemmällä aikavälillä ajoakun kokonaiskapasiteettia.
Auton ominaisuuksiin kannattaa perehtyä huolella, jotta saat uudesta autostasi kaiken hyödyn ja ajamisen ilon irti ja siksi suosittelemmekin lukemaan auton käsikirjan (käsikirja löytyy joko autosta fyysisesti, auton infojärjestelmästä tai internetistä), sieltä löydät mm. autosi ajoakun suositeltavan päivittäisen latausrajan.
Sähköauton käyttö ja tekniikka
Mikäli autoosi on applikaatio, on suositeltavaa ottaa käyttöön. Useimpia sähköautojen toimintoja voi käyttää mobiilisovelluksella. Talvella esimerkiksi esilämmityksen voi käynnistää applikaatiosta ja/tai viilentää auto valmiiksi kesäkuumalla sopivaan lämpötilaan.
Useimmat autot vaativat päivityksiä kuten tietokoneet. Autosi ilmoittaa, kun on saatavilla uusin päivitys. Auto on aina päivityksen aikana poissa käytöstä, joten huomioitahan tämän. Päivitykset kestävät yleensä n.2-30minuuttia. Ja päivitykset ovat usein OTA:a (Over the air).
Täyssähköauto käyttää useimmiten sähköauton jarrutuksissa energiantalteenottoa, jolloin varsinaisia jarruja ei käytetä ja ne pääsevät huomaamatta huonoon kuntoon. Suosittelemmekin tekemään turvallisissa paikoissa säännöllisesti napakoita jarrutuksia, jotta jarrut pysyvät hyvässä toimintakunnossa.
Sähköautoilla kiihdyttäminen on nopeaa ja vaivatonta, mutta välttääksesi renkaiden nopean kulumisen, on suositeltavaa tehdä rauhallisia liikkeellelähtöjä.
Ylimääräistä kuormaa ei kannata kuljettaa turhaan, jotta kulutus ei turhaan nouse. Tarkista myös oman autosi mahdollinen vetopaino, mikäli autossasi on vetokykyä.
Autosi toimintamatka voi vaihdella paljonkin. Täynnä olevan sähköauton akku saattaa tänään eri lukemaa samalla varaustasolla tänään kuin eilen. Tämä on normaalia ja johtuu siitä, että autosi peilaa sähkönkulutusta edellisiin ajoihin ja pohjaa arvioidun toimintamatkan sen mukaan. Suurimmat toimintamatkaan vaikuttavat asiat ovat mm. sääolosuhteet, on eri asia ajaa kauniilla tuulettomalla säällä + 18 asteen lämpötilassa, kuin lumimyrkyssä tai loskasäässä. Toinen merkittävä toimintamatkaan vaikuttava asia on auton nopeus. Mikäli ajat maantiellä 120km/h on toimintamatka pienempi, kuin esim. että ajaisit saman matkan 80km/h.
Sähköauton lataaminen
Kotilataus on helpoin ja huolettomin tapa varmistaa, että autosi on aina lähtövalmiina. Kotilatausasemasta lataat turvallisesti keskinopealla latauksella. Sähköauton akusto tykkää hitaasta (koti)latauksesta, joten auto kannattaa aina pitää latauksessa kun sillä ei ajeta. Näin myös varmistat riittävän toimintamatkan aina ennen lähtöä.
Jos et vielä ole hankkinut kotilatausasemaa, niin meidän kauttamme se onnistuu. Lisätietoja latauslaitteistamme löydät tästä
Julkiset latauspaikat löydät kattavimmin www.latauskartta.fi -sivustolta. Pääset sivustolle, joko Secton työsuhdeautoilijan sovelluksesta Driver Assistantista tai menemällä suoraan selaimella osoitteeseen www.latauskartta.fi . Sivustolla voit suodattaa esim. pika- ja suurteholatausasemat näkyviin, jos olet lähdössä pidemmälle reissuun. Autosi päättää aina millä teholla virtaa ottaa, eli tästä sinun ei tarvitse huolehtia latauspisteellä. Pika- ja suurteholatausasemalle mennessä, on hyvä esilämmittää auton akusto optimilämpötilaan, mikäli tämä ominaisuus on autossasi. Akuston esilämmittäminen edesauttaa, että saat ladattua mahdollisimman hyvällä teholla sähköä autoosi. Latausaika vaihtelee lataustehosta ja esim. ajoakun lämpötilasta riippuen. Autosi ilmoittaa arvioidun latauksen keston, kun kytket auton latauskaapeliin.
Pika- ja suurteholatausasemilla on kiinteät latauskaapelit, mutta mikäli menet lataamaan keskinopeaan latausasemaan, saatat tarvita oman kaapelin. Tämän takia latauskaapelit kannattaakin pitää aina autossa mukana.
Eri automerkeillä latausluukun sijainti vaihtelee. Latausluukun sijainti kannattaa painaa heti mieleen, jotta ajat autosi oikein latausasemalle. Huomioithan latausasemalla aina myös muut lataajat, eli katsot miten latausasemat on sijoitettu, jotta et tuki muita latauspaikkoja huolimattomalla auton sijoittamisella.
Kun olet saanut ladattua riittävän määrän sähköä autoosi, on hyvän tavan mukaista siirtää julkisella latauspisteellä oleva auto pois ja vapauttaa latauspaikka seuraavalle. Jotkut latausasemat veloittavat maksua, mikäli auto ei lataa, mutta on vielä kytkettynä latauskaapeliin tätä kutsutaan joutoaikamaksuksi.
Latauksen hinnoittelu on asemakohtaista, parhaiten hinnat näet aina operaattorin sovelluksesta, jonka kautta aiot latauksen aloittaa. Joillain ABC asemilla (esim. ABC Oravainen) kerrotaan latauksen hinta pylonissa, kuten muidenkin käyttövoimien. Huomioithan mahdollisen roamingmaksun, roamingista voit lukea lisää tästä.
Pidemmälle reissulle sähköautolla
Sähköautoilijan on aina hyvä käyttää hetki aikaa ennen pidempää reissua ja suunnitella etukäteen tarvittavat pysähdykset. Hyvä on myös selvittää etukäteen, onko määränpäässä mahdollisuutta ladata autoa. Suositeltavaa on myös varmistaa, että sinulla on käytössäsi maksuvälineet (applikaatiot/lataustagit), jotka toimivat näillä latausasemilla. Hyvä apuväline reitin suunnitteluun on sovellus A better routeplanner ABRP.
Ennen matkalle lähtöä kannattaa myös tarkistaa, että auton latauskaapelit ovat kaiken varalta mukana. Pikalatausasemalle kannattaa ajaa, kun sähköautossa on toimintamatkaa jäljellä n. 10-20% ja ladata sen verran minkä tarvitsee. Yleensä 80% jälkeen lataus merkittävästi hidastuu ja viimeiseen 20% saattaakin mennä jopa sama aika kuin ensimmäiseen 80%:n.