Secto Automotive Labs -kehitysosasto tutkii autoilun kehittämistä kestäväksi autourheilun kautta.
Autoilu pelastetaan tekemällä siitä kestävää. Secto haluaa olla asiassa tiennäyttäjä. Siksi perustimme joulukuussa 2022 oman kehitysosastomme, Secto Automotive Labsin. Sen tärkein tehtävä on kertoa autoilun kestävän muutoksen välttämättömyydestä positiivisen ja mielenkiintoisen viestinnän kautta.
Secto Automotive Labs tutkii autoilun kehittämistä kestäväksi autourheilun kautta. Secton päätavoitteena ei ole kilpailullinen menestyminen. Tärkein motiivimme on testata ja edistää kestävään autoiluun liittyviä innovaatioitamme moottoriurheilun huipulla, josta ratkaisut ovat kautta aikojen siirtyneet myös sarjavalmisteisiin ajoneuvoihin.
Secto Automotive Labsin toiminnalle rakennettiin hyvä pohja ja uskottavuus heti ensimmäisen toimintavuoden aikana. Labs -tiimi alkoi käyttämään ensimmäisenä maailmassa sähköbensiiniä jo kaudella 2021, ja fossiilivapaiden voiteluaineiden käyttöönotto seurasi vuonna 2022. Testikilometrejä näille innovaatioille kertyi vuonna 2023 noin neljä tuhatta. Omalla esimerkillämme olemme vakuuttaneet useita isoja autonvalmistajia fossiilittomien ratkaisujen toimivuudesta. Toimintamme vaikutuksesta kertoo esimerkiksi se, että Skoda Motorsport on ryhtynyt toimittamaan ralliautonsa tehtaalta fossiilivapailla voiteluaineilla ja Toyota on ottanut käyttöönsä fossiilittomat voiteluaineet vetypolttomoottorin kehitystyössä. Vuoden 2024 aikana otamme tutkimuksen kohteeksi myös matalafossiiliset renkaat. Tavoitteemme on vauhdittaa matalafossiilisten renkaiden kaupallistamista, ja teemme asiassa yhteistyötä maailman suurimpien rengasvalmistajien kanssa.
Vaikutamme autoilun muutokseen positiivisen julkisuuden kautta
Kehitystyöllä ei ole merkitystä, ellemme sen avulla pysty vaikuttamaan autoilun kestävään muutokseen. Secto Automotive Labsin tärkein tehtävä onkin viestiä aktiivisesti kestävästä autoilusta tärkeimmille sidosryhmille: autoteollisuuden toimijoille, asiakkaille, yhteistyökumppaneille ja yhteiskunnallisille päättäjille – Suomessa ja kansainvälisesti.
Tavoitteemme on olla kestävän autoilun ajatusjohtaja ja haluamme profiloitua tulevaisuuden autoilun asiantuntijaksi. Olemme pitäneet vaikuttajapuheenvuoroja useissa tärkeissä talous-, vastuullisuus- ja urheilutapahtumissa, kuten Nordic Business Forum, TALKHelsinki, Secto Rally Finland, Skoda Motorsport Sustainability Workshop ja Monte Carlo Innovation Forum. Puhujina ovat olleet Secton aiempi toimitusjohtaja, nykyinen hallituksen puheenjohtaja Matias Henkola ja maailmanlaajuisesti tunnettu kilpa-autoilija Heikki Kovalainen.
Secto on Suomen WRC-rallin pääyhteistyökumppani. Yhteistyön kautta olemme saaneet Secto Automotive Labsin työlle laajaa julkisuutta maailman suurimmissa autourheilumedioissa. Toimintamme on ollut näkyvästi esillä myös suomalaisissa sanomalehdissä ja talousalan julkaisuissa. Secto Automotive Labsin omassa rallitiimissä ajoi kaudella 2023 maailman seuratuin kuljettajapari, Heikki Kovalainen ja Janni Hussi. Heidän sitoutumisensa projektin arvoihin ja viestintään auttoi meitä saavuttamaan merkittävää näkyvyyttä ja herättämään keskustelua kestävän autoilun monimuotoisuudesta.
Vahvistamme jatkossa yhteistyötä Heikki Kovalaisen kanssa, joka on yksi maailman tunnetuimpia ja suosituimpia kilpa-autoilijoita. Kovalaisesta on jo ensimmäisen yhteisen kilpakauden aikana kuoriutunut erittäin sitoutunut kestävän autoilun puolestapuhuja, ja vuoden 2024 vaikuttamisvisiossa on olla entistä näkyvämmin esillä kansainvälisissä tapahtumissa hänen kautta.
Secto Automotive Labs -idean takana on Secto Automotiven Matias Henkola.
"Olemme testanneet harrastuspohjalta jo reilun vuoden ajan erilaisia matalafossiilisia ratkaisuja, mutta kun jo sillä tavalla syntyi tärkeitä kehitysaskelia, päätimme alkaa tekemään työtä järjestelmällisemmin. Löysimme muun muassa polttomoottoriauton koneeseen sekä sähköautojen vaihteistoon loistavasti soveltuvan fossiilittoman voiteluaineen, jonka suomalainen yritys oli alun perin kehittänyt ydinvoimaloiden laakerien voiteluun. Esittelimme tuotteen eräälle maailman suurimmista autonvalmistajista, joka oli hyvin hämmästynyt löydöstä, mutta totesi sen heti toimivaksi”, kertoo Henkola Labsin alkuvaiheista.
”Tavoitteena on löytää edellytyksiä matalafossiilisten renkaiden valmistamiselle, sillä normaalien renkaiden pienhiukkaspäästöt sisältävät ympäristölle haitallista öljyä ja hiiltä. Tavoitteemme on vielä tänä vuonna testata matalafossiilisia renkaita. Kehitys etenee tässäkin askel askeleelta.”