Vähäpäästöisten työsuhdeautojen verotusarvon muutos hidastaisi vähäpäästöisten autojen yleistymistä
Julkisuudessa on esitetty arvioita, joiden mukaan hallitus kaavailee vähäpäästöisten työsuhdeautojen alennetun verotusarvon poistoa. Täyssähköisellä tai muulla vähäpäästöisellä työsuhdeautolla ajavalle alennetun verotusarvon poistaminen aiheuttaisi 1000–2000 euron vuosittaisen lisälaskun.
Kysyimme asiakkailtamme mikä merkitys veroeduilla on ollut heidän autoilun päätöksiinsä. Saimme kyselyymme 257 vastausta ja veroetu näyttää vaikuttaneen työsuhdeautoilijoiden valintoihin vahvasti: jopa 86 prosenttia kyselyn vastaajista kertoo, että vähäpäästöisten työsuhdeautojen alennetulla verotusarvolla oli merkitystä heidän päätöksessään valita vähäpäästöinen tai päästötön työsuhdeauto. Kyselyn vastaajista 44 prosenttia arvioi, että alennetun verotusarvon poistuessa he valitsisivat työsuhdeautokseen polttomoottoriauton. Lisäksi 23 prosenttia kertoi palaavansa siinä tapauksessa oman omistusautonsa käyttäjiksi. Vain 33 prosenttia vastaajista pysyisi täyssähköisen tai hybridityösuhdeauton käyttäjinä tai sanoo, ettei verotusarvon muutoksella olisi heille merkitystä.
Secton toimitusjohtajan Matias Henkolan mukaan kyselyn tulokset osoittavat, että verotusarvon laskennan muuttaminen johtaisi sähköautojen osuuden pienenemiseen tai vähintäänkin niiden markkinaosuuden kasvun huomattavaan hidastumiseen. Tämä hidastaisi liikenteen kokonaispäästöjen alentamista ja vaikeuttaisi Suomen ilmastotavoitteiden saavuttamista. Samalla se lisäisi painetta kiristää polttoaineen hintaa nostavaa jakeluvelvoitetta.
Työsuhdeautoilla on tärkeä rooli sähköautoilun yleistymisessä
Kaikista tänä vuonna Suomessa rekisteröidyistä uusista autoista 34 prosenttia on ollut täyssähköisiä. Uusista leasingautoista sen sijaan jo yli 70 prosenttia on täysin tai osin sähköisiä. Vaikka Suomen runsaat 70 000 työsuhdeautoa edustavatkin pientä osuutta koko autokannasta, niiden rooli sähköautoilun yleistymisessä on tärkeä. Alennettu verotusarvo edistää vähäpäästöistä autoilua ennen kaikkea käytettyjen autojen markkinoilla. Käytöstä poistuvat työsuhdeautot tarjoavat myös omistusautolla ajaville mahdollisuuden vaihtaa hyväkuntoiseen vähäpäästöiseen tai päästöttömään vaihtoautoon kohtuullisella hinnalla, Matias Henkola sanoo.
Lue lisää Talouselämän uutisesta, artikkelin lukemiseen tarvitset Talouselämän digitilauksen. Alla on linkki myös tiedotteeseemme sekä aiempaan juttuun aiheen tiimoilta.