
Pakettiauton kokonaiskustannukset (TCO), käyttötarpeet ja päästöt ohjaavat käyttövoiman valintaa
Kokonaisuutena tarkasteltuna käyttövoiman valinnalla ei ole esimerkkimme perusteella merkittäviä vaikutuksia pakettiauton kokonaiskustannuksiin (TCO), mutta jo pienillä muutoksilla voidaan saavuttaa huomattavia päästövähennyksiä. Pelkästään numeroiden pohjalta ei vielä kannata tehdä päätöstä, vaan on tärkeää huomioida pakettiauton käyttötarpeet ja työpäivän sujuvuus. Sähköpakettiauton suhteen tärkeää selvittää latausmahdollisuudet sekä mikä toimintamatka on riittävä käyttötarpeeseen.
Leasingpakettiauton TCO
Kokonaiskustannusvertailussa verrataan autoilun kokonaiskustannuksia eri käyttövoimien suhteen €/kk kun muut laskentaparametrit ovat samat. Alla olevassa esimerkissä sopimusaika on 36 kuukautta ja ajokilometrit 30 000km vuodessa. TCO-laskelman kokonaiskustannuksiin sisältyvät käyttövoiman lisäksi auton vuokra, huollot, vakuutus, ajoneuvovero, pesut, talvi- ja kesärenkaat, hallinnointipalkkio, sijaisauto sekä arvonlisävero.
Laskelmat perustuvat helmikuun 2025 energiahintoihin (Diesel 1,857 €/l,Sähkö 0,27 €/kwh, Uusiutuva polttoaine 2,019 €/l) Teimme vastaavan laskelman henkilöautoista, lue juttu!

Laskelman autoesimerkkinä käytettiin keskikokoista pakettiautoa, josta löytyi täyssähköinen sekä dieselkäyttöinen versio. Vertailussa käytettyjen autojen ohjevähittäishinnat olivat: täyssähköinen 58 840,00 € ja diesel 51 209,68 €. Dieselpakettiautoa käytetiin taulukossa kahteen kertaan, toiseen on tankattu fossiilista dieseliä ja toiseen uusiutuvaa polttoainetta. Laskelmiin sisältyy arvonlisävero.
Kaikki eri vaihtoehdot ovat kokonaiskustannuksiltaa hyvin lähellä toisiaan. Uusiutuvan polttoaineen korkeampi hinta nostaa käyttövoimakuluja, mutta hintaero on vain 50 €/kk fossiiliseen polttoaineeseen verrattuna. Päästöissä eroa tulee merkittävästi, uusituvaa polttoainetta käytettäessä päästöt ovat noin 90% pienemmät. Sähköpakettiauto soveltuu jo moneen tarpeeseen ja kokonaiskustannusvertailussa se pärjää hyvin dieseliä vastaan. Sähköpakettiautojen kehitys on ollut hitaampaa kuin henkilöautojen. Sujuvalle käytölle haasteita tuovat pitkät ajomatkat tai painava kuormaa. Vuoden 2024 loppupuolella markkinoille tuli isompia pakettiautoja, joissa toimintasädekin on jo parempi. Voit vertailla tarpeisiisi sopivia sähköpakettiautoja Secton vertailutyökalulla.
Sähköpakettiauto on varteenotettava vaihtoehto seuraavaa autohankintaa suunniteltaessa, jos auton käyttöalueella on latausverkosto. Jos vuosittaiset ajokilometrit ovat suuret, sähköpakettiauto voi olla myös taloudellisesti edullisin valinta.
Dieselpakettiauto on edelleen suosituin vaihtoehto Suomen autokannassa, uusiutuvaa polttoainetta käyttämällä saadaan päästöt alas. Lisäksi polttomoottoritekniikka kehittyy jatkuvasti, mikä vähentää kulutusta ja päästöjä. Auton päivittäminen uudempaan voi tuoda säästöjä polttoainekuluissa ja samalla pienentää päästöjä. Pakettiautojen päästöjä voi vähentää myös valitsemalla oikean kokoisen pakettiauton kuhunkin käyttötarpeeseen.
Secton kehittämä Decarbon Tool mallintaa yrityksen autokantaan tehtävien muutosten vaikutuksen hiilidioksidipäästöihin ja autoilun kokonaiskustannuksiin. Autamme mielellämme yritystäsi siirtymään vaivattomasti kestävään eli mahdollisimman vähäpäästöiseen ja kokonaiskustannuksiltaan hallittuun autoiluun. Jätä yhteydenottopyyntö niin olemme sinuun yhteydessä!