sähköauto edulliset kokonaiskustannukset

TCO, käyttäjän tarpeet sekä päästöt ohjaavat auton valintaa  

TCO (Total Cost of Ownership), autoilun kokonaiskustannus, koostuu arvonalenemasta, käyttökustannuksista (huollot, vakuutukset, jne.), käyttövoimakustannuksista sekä auton hankintahinnan rahoituksesta. 

Autoilun päästöt ovat selkeä ja usein helpoin tapa pienentää yrityksen hiilijalanjälkeä. Sähköauto on houkutteleva vaihtoehto auton käyttäjälle työsuhdeautoilijan veroetujen ja yritykselle alempien käyttökustannusten vuoksi, vaikka hankintahinta onkin korkeampi.

Pelkästään lukujen pohjalta ei vielä kannata tehdä päätöstä, vaan on tärkeää myös huomioida auton käyttäjän autoilun tarpeet ja arjen sujuvuus. Sähköauton suhteen tärkeää selvittää latausmahdollisuudet sekä mikä toimintamatka on riittävä käyttötarpeeseen. Suurimmassa osassa keskikokoisista sähköautoista on jo noin 400–600 km toimintamatka (WLTP), ja parhaassa tapauksessa ajoneuvon ajoakun lataaminen 10–80 % sujuu noin 20 minuutissa.

Leasingauton TCO

Kokonaiskustannusvertailussa verrataan autoilun kokonaiskustannuksia eri käyttövoimien suhteen €/kk kun muut laskentaparametrit ovat samat. Alla olevassa esimerkissä sopimusaika on 36 kuukautta ja ajokilometrit 30 000km vuodessa. TCO-laskelman kokonaiskustannuksiin sisältyvät auton vuokra, huollot, vakuutus, ajoneuvovero, pesut, renkaat, hallinnointipalkkio ja sijaisauto.

TCO, Autoilun kokonaiskustannukset

Laskelman autoesimerkkinä käytettiin kompaktin kokoluokan katumaasturia (SUV), josta löytyi samalta valmistajalta täyssähköinen, ladattava hybridi, itselataava sekä dieselkäyttöinen auto. Vertailussa käytettyjen autojen ohjevähittäishinnat olivat: täyssähköinen (EV) 51 610 €, ladattava hybridi (PHEV) 50 481 €, itselataava bensiini (MHEV) 45 098 € ja diesel 55 618 €. Dieselautoa käytetiin taulukossa kahteen kertaan, toiseen on tankattu fossiilista dieseliä ja toiseen uusiutuvaa polttoainetta.

Sähköauton hankinta houkuttelee erityisesti veroetujen ja alempien käyttökustannusten vuoksi, vaikka hankintahinta onkin korkeampi. Täyssähköauto on kokonaiskustannuksiltaan edullisin vaihtoehto, kun käyttövoimakustannukset otetaan huomioon. Ladattava hybridi pääsee lähelle täyssähköautoa, mutta säästöt jäävät pienemmiksi. Diesel on kokonaiskustannuksiltaan kallein vaihtoehto. Laskelmat perustuvat helmikuun  2025 energiahintoihin (Diesel 1,857 €/l, Bensiini 1,852 €/l, Sähkö 0,27 €/kwh, Uusiutuva polttoaine 2,019 €/l) Summattuna vaikka sähköauto on hankintahinnaltaan kallein, se on käyttökustannuksiltaan edullisin ja tietysti hyötyihin on laskettava tärkeä arvo, jota ei voi suoraan rahassa mitata eli vastuullinen ajaminen. Täyssähköauton lähipäästöt ovat 0 g/km. 

Secton kehittämä Decarbon Tool mallintaa yrityksen autokantaan tehtävien muutosten vaikutuksen hiilidioksidipäästöihin ja autoilun kokonaiskustannuksiin. Autamme mielellämme yritystäsi siirtymään vaivattomasti kestävään eli mahdollisimman vähäpäästöiseen ja kokonaiskustannuksiltaan hallittuun autoiluun. Jätä yhteydenottopyyntö niin olemme sinuun yhteydessä!

Jätä meille yhteydenottopyyntö, niin kerromme lisää mutkattomasta siirtymästä kestävään autoiluun!