
Autopolitiikka ohjaa työsuhdeautojen ja yritysautojen hankintaa
Yritysautojen hankintaa ja käyttöä ohjataan yrityksen sisäisellä autopolitiikalla. Hyvin laaditun autopolitiikan selkeät ohjeet ja hankintarajat säästävät yrityksen autopäättäjän aikaa sekä helpottavat työsuhdeautoilijan auton valintaa ja takaavat myös työsuhdeautoilun tasavertaisuuden. Autopolitiikka linjaa myös selkeät pelisäännöt auton käytölle. Oikein laadittu autopolitiikka tukee yrityksen ympäristötavoitteita, sillä autokanta on usein suuri päästöjen lähde. Autopolitiikan avulla voidaan ohjata autovalikoimaa vähäpäästöisemmäksi, niin että se on kustannustehokas yritykselle kuin myös houkutteleva työntekijälle.
Sectolla on vankka ymmärrys autoteollisuudesta, vastuullisuusraportointidirektiivistä (CSRD) sekä autolainsäädännöstä ja osaamme laatia toimivan autopolitiikan yhdessä yrityksen kanssa. Autopolitiikan tärkeimpiä tehtäviä on ohjata työntekijöitä turvalliseen ja kestävään autoiluun. Parhaimmillaan autopolitiikka sitouttaa ja palkitsee työntekijää ja auttaa yritystä myös rekrytoinnissa. Työnantaja voi olla varma siitä, että työntekijät liikkuvat turvallisilla ja ympäristöystävällisillä autoilla. Samalla myös varmistamme, että yrityksen kustannukset pysyvät hallinnassa.
Yrityksen autopolitiikkaan vaikuttavia ajankohtaisia teemoja
Työnantajan oli mahdollista tarjota verovapaasti sekä oman auton että käyttöetuauton julkinen lataaminen ja työpaikkalataaminen vuosina 2021-2025. Vuonna 2026 työnantaja voi tarjota työpaikalla tapahtuvan lataamisen, lataaminen on veroalainen etu samalla lailla kuin puhelinetu. Täyssähköauton lataamisen edun raha-arvo on 30 €/kk ja ladattavan auton 20 €/ kk. Muutos vaikuttaa monen yrityksen autopolitiikkaan, esimerkiksi vahvistuuko vapaan autoedun rooli. Secton käyttöetu vai vapaa autoetu -laskurilla täyssähköautoilija voi simuloida kumpi autoetu olisi hänelle taloudellisesti edullisempi.
Autojen, joiden CO2-päästöt ovat 1-100 g/km, autoedun määrä nousee 85 €/kk vuodelle 2026. Mikäli yrityksessänne on autoetuun määritetty yläraja, on hyvä tarkistaa onko tarvetta tehdä muutoksia eurorajoihin.
Autopolitiikka helpottaa yrityksen autohankintoja
Autopolitiikka asettaa reunaehdot yrityksen autoilulle: kenellä on oikeus työsuhdeautoon, onko käytössä vapaa autoetu vai käyttöetu ja mitkä ovat autoetuluokat. Autopoltiikassa määritetään myös päästöluokat, hankintarajat, lisävarusterajat, hankintaprosessi, vastuuhenkilöt ja merkkirajoitukset.
Autokäyttäjälle selkeät ohjeet ja hankintarajat helpottavat auton valintaa ja takaavat myös työsuhdeautoilun tasavertaisuuden. Autopolitiikka säästää autopäättäjän aikaa ja auttaa autokäyttäjää hahmottamaan mm. leasingauton elinkaaren, vakuutukset, vastuut ja huollot.
Autopolitiikka tuo ratkaisuja moniin yrityksen haasteisiin
Asiakkaidemme yleisimpiä haasteita, joihin autopolitiikalla pyritään löytämään ratkaisu ovat:
Yritys maksaa suuria kilometrikorvauksia.
Yrityksen työntekijät kokevat eriarvoisuutta työsuhdeautoilussa.
Kustannusten hallinta on vaikeaa, ennustettavuus ja läpinäkyvyys puuttuu.
Yritysten autot eivät tue vastuullisuus suunnitelmaa.
Yrityksellä menee liikaa aikaa autoasioihin.
Epäselviä käytänteitä autoedussa, joka voi johtaa väärinkäytöksiin.
Yrityksessä tehdään paljon kululaskuja, joka vie paljon aikaa useammalta henkilöltä.
Yrityksellä tarve sitouttaa työntekijöitä ja lisätä tyytyväisyyttä.
Työsuhdeautot ovat osa yrityksen imagoa ja edustavat yrityksen vastuullisuutta
Suomessa joka viides ajoneuvo on nykyinen tai entinen työsuhdeauto. Suomessa autoilla on Euroopan korkein romutusikä, keskimäärin 22 vuotta. Tämä tarkoittaa, että kun yritys valitsee ajoneuvon noin 36-48 kuukauden sopimusajalle, jää auto vielä Suomen liikenteeseen noin 19 vuodeksi. Yritysten tekemillä päätöksillä on merkittävä vaikutus Suomen ilmastotavoitteisiin. Työnantajan on tärkeää pohtia, minkälaisilla autoilla yrityksen työntekijöiden halutaan ajavan.
Täyssähköautoilijoiden veroedut jatkuvat
Nyt voimassa olevat veroedut tuovat merkittävää hyötyä sekä työnantajalle että työntekijälle täyssähköauton hankintaan ja käyttöön. Hallitus suunnitteli edun poistamista, ja sillä olisi ollut suuri hidastava vaikutus liikenteen kokonaispäästöjen alentamiseen ja ilmastotavoitteisiin pääsemiseen. Otimme julkisesti kantaa nykyisen käytännön jatkamisen tärkeyteen. Työsuhdeveroetujen vahva puolustaminen julkisuudessa kantoi hedelmää. Hallitus päätti lopulta jatkaa veroetua täyssähköisten työsuhdeautojen osalta vuoteen 2029. Lue lisää
Jätä meille yhteystietosi, niin varataan aika autopolitiikan rakentamiseen tai sen päivittämiseen Secton asiantuntijan kanssa.