Consti pakettiauto

Consti Talotekniikan tuotantoautot kulkevat vastuullisesti biodieselillä

Sähköautot kehittyvät vauhdilla, mutta kaikkeen hyötyliikenteeseen ne eivät ole vielä sovi. Consti Talotekniikka on ratkaissut ylimenokauden vastuullisen ajamisen siirtymällä käyttämään pakettiautoissaan biodieseliä. Sen päästöt ovat 90 prosenttia fossiilista dieseliä pienemmät.

Consti on yksi Suomen johtavista korjausrakentamiseen ja taloteknisiin palveluihin keskittyneistä yrityksistä. Consti Talotekniikalla on noin 80 tuotantoautoksi kutsuttua Citroen-pakettiautoa, pienempiä Jumpyja ja isompia Jumpereita. Vastuullisuus on tärkeä osa yrityksen toimintatapaa, joten se ryhtyi selvittämään, miten tuotantoautojen hiilidioksidipäästöjä voitaisiin vähentää. ”Olemme pitkään seuranneet sähköpakettiautojen kehitystä, mutta toistaiseksi ne eivät sovellu toimintaamme. Asentajat liikkuvat jatkuvasti kohteesta toiseen, autot kulkevat raskaassa työkalulastissa ja aikataulut ovat tiukkoja. Aikaa keskellä päivää tapahtuvaan lataamiseen ei vain ole”, Consti Talotekniikan hankinta- ja kehitysjohtaja Samu Siltala sanoo.

Consti Talotekniikka löysi biodieselin yhdeksi ratkaisuksi päästöjen vähentämiseen

Puolessa yrityksen 80 pakettiautosta siirryttiin syksystä 2024 alkaen käyttämään polttoaineena uusiutuvaa dieseliä. "Biodieselin käytöllä voidaan saavuttaa keskimäärin 90 prosenttia pienemmät kasvihuonekaasupäästöt polttoaineen koko elinkaaren aikana fossiiliseen dieselin käyttöön verrattuna”, Siltala kertoo.

Siltalan mukaan biodieselin käyttö on mille tahansa yritykselle helppo ja nopea ratkaisu siirtyä vastuullisempaan ajamiseen.

”Biodieselin käyttö ei vaadi muutoksia autokalustoon ja sitä voi tankata yhtä hyvin uusiin kuin vanhempiinkin autoihin. Luonnollisesti biodiesel on hieman tavallista dieseliä kalliimpaa, mutta haluamme kuitenkin tehdä osamme hiilidioksidipäästöjen vähentämiseksi”, Siltala sanoo.

Secto Fleet Manager auttaa päästöraportoinnissa ja autojen käytön optimoinnissa

Consti Talotekniikka on osa Consti-konsernia, joka on julkaissut vastuullisuusraportin vuodesta 2014. Ensimmäinen EU:n CSRD kestävyysraportointidirektiivin mukainen yhteiskuntavastuuraportti julkaistaan vuonna 2025. ”Osana raporttia kerromme autoilun hiilidioksidipäästöt. Saamme luvut kätevästi Secto Fleet Managerista ajettujen kilometrien perusteella. Biodieseliin siirtymisen ansiosta tulevissa raporteissa nähdään autoilun päästöissä melkoinen pudotus aiempaan tasoon verrattuna”, Siltala hymyilee.

Consti Talotekniikka pyrkii optimoimaan autojen käyttömäärää leasing-aikana. Siltalan mukaan ajokilometrejä seurataan Secton Fleet Managerin avulla ja autoja siirretään alueelta toiselle, sen mukaan miten sopimuksen mukaiset kilometrimäärät ovat täyttymässä. Vastuullisuutta on sekin, että auto on tehokkaassa käytössä koko keskimääräisen viiden vuoden leasingelinkaarensa ajan.

Siltala kertoo, että Consti Talotekniikassa mietitään jatkuvasti, miten vastuullisuutta voidaan lisätä toiminnassa. Moni oivallus perustuu tavalliseen maalaisjärkeen. ”Esimerkiksi pakettiautoissamme olevat metalliset työkaluhyllyt kestävät yli useamman leasingkauden. Me kierrätämme niitä sen sijaan että jokainen uusi auto varustettaisiin aina uusilla hyllyillä.”  Siltalan mukaan yrityksessä seurataan tarkasti, miten pakettiautojen sähköistyminen edistyy.  ”Haluamme olla muutoksessa aallon harjalla, mutta käytännön realiteetit huomioiden. Kehitys on ollut niin nopeaa, että viimeistään viiden vuoden päästä ollaan varmasti aivan uudessa tilanteessa. Kun latausinfra, autojen toimintasäde ja leasinghinnat kehittyvät oikealle tasolle, olemme kyllä valmiita siirtymään sähköpakettiautoihin”, Siltala pohtii.